تنور تولید را گرم نگه داریم؛
فقدان صادرات؛ چالش بزرگ تولید پوشاک در ایران
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: با توجه به رکود بازار داخلی و تولید ۲ تا ۳ برابر تقاضای داخلی، تنها راه نجات صنعت پوشاک، صادرات و ورود به بازارهای جهانی است.
امیدرضا شیرازی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به وضعیت صنعت پوشاک در ایران در گفتگو با خبرنگار بازرگانی ایلنا بیان کرد: این صنعت میتواند ارزآوری بالایی برای اقتصاد کشور داشته باشد، به شرط آنکه صادرات مناسبی انجام شود، اما متأسفانه بنگاههای کوچک و متوسط در این حوزه با مشکلات زیادی مواجه هستند.
وی به نقش کارگران در تولید و ارزآوری این صنعت اشاره کرد و افزود: با توجه به ۳۰ سال فعالیت اتحادیه پوشاک در تهران، برای رونق و توسعه کار در سطح کشور، اقدام به تأسیس انجمن ملی حمایت از صنایع پوشاک و زنجیره ارزش پوشاک کردهایم. خوشبختانه، امروزه توانستهایم در مراکز استانها، اتحادیههای مرتبط با پوشاک را پوشش دهیم.
حضوری گسترده در اتحادیه پوشاک
شیرازی تاکید کرد: سال گذشته، بیشترین عضوگیری از هیئت مدیرهها و اعضای مجموعه اتحادیهها و مراکز استانها را داشتیم. برای امسال نیز برنامهریزی کردهایم تا با توجه به دعوت مراکز استان، به عنوان انجمن ملی حمایت، در استانها حضور داشته باشیم. در حال حاضر، انجمن ملی حمایت از صنایع پوشاک با بیش از ۱۸ هزار عضو در تهران و ۵۰۰۰ تولیدکننده فعال است. همچنین میتوانیم ادعا کنیم که بالغ بر ۱۰ هزار تولیدکننده در سایر اصناف همگن وجود دارد، که در مجموع حدود ۲۰ هزار تولیدکننده بنگاه کوچک و متوسط را تشکیل میدهند.
ترمیم یک آسیب
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک به رشد تولید پوشاک داخلی اشاره کرد و ادامه داد: این صنعت در سال ۱۳۹۷ به شدت آسیب دیده بود، اما با حمایتهای رهبر انقلاب مجدداً احیاء شد. با این حال، این حمایتها کافی نبوده و چالشهایی همچون مشکلات صادرات و ناترازی بین تولید و تقاضای داخلی همچنان وجود دارد. متأسفانه تا امروز در این زمینه کوتاهی شده و لازم است از بنگاههای کوچک و متوسط حمایت بیشتری صورت گیرد.
وی ادامه داد: البته بیشتر تولیدکنندگان صنعتی مورد حمایت واقع شدهاند و ۹۷ درصد تولیدات توسط تولیدکنندگان صنفی و تنها ۳ درصد توسط تولیدکنندگان صنعتی انجام میگیرد.
صادرات پوشاک مغفول مانده است
شیرازی بر لزوم ورود به بازارهای جهانی تأکید کرد و گفت: تولیدکنندگان باید به سمت صادرات حرکت کنند، چراکه مسئله صادرات ما مغفول مانده است و خوشبختانه امروزه بیش از نیاز داخلی تولید پوشاک داریم و باید تولید و عرضه این کالا به صورت متناسب توزیع شود.
پوشاک روی دست تولیدکنندگان مانده است
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تصریح کرد: اکنون ناترازی میان تولید و تقاضای خریدار وجود دارد، به طوری که ۲ تا ۳ برابر نیاز داخلی، تولید انجام میدهیم این در حالی است که فراهم آوردن این همه نیروی انسانی به عنوان کارگر ارزشمند، مستلزم گردش مداوم چرخ تولید است، اما بازار داخلی دچار رکود شده است. استمرار این وضعیت برای تولیدکننده بسیار مهلک خواهد بود، بنابراین تنها راه نجات ما صادرات است.
وی افزود: امروز کالاهای ایرانی با کیفیت تولید میشود و باید به سمت صادرات حرکت کنیم و این وظیفه اتحادیههاست، البته برای حمایت از تولید، نیازمند کمک دولت و وزارت صمت هستیم.
ناکام از صادرات و گره کور بنگاهها
شیرازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه تولیدکنندگان پوشاک تا چه حد توانستهاند نیاز تولید داخل کشور را برطرف کنند، گفت: همانگونه که مطلع هستید، تولیدات داخلی بسیار پیشرفت کرده و میتواند نیاز ۱۰۰ درصد مخاطبان داخلی را تأمین کند، اما چالشهایی مانند قیمت تمام شده بالا و عدم دسترسی به مواد اولیه و ماشینآلات مدرن همچنان وجود دارد.
شیرازی با اشاره به فرسوده بودن ماشینآلات پوشاک ادامه داد: در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بزرگ صنعتی، قطعاً قیمت پایینتر خواهد بود، اما مخاطبین دهکهای پردرآمد و پایینتر قادر به خرید از تولیدکنندگان معتبر هستند. با این حال، بنگاههای متوسط که با قیمت ارزانتر و هزینه کمتر و با کیفیت برابر اقدام به تولید میکنند، توانایی رقابت ندارند.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درباره حمایتهای انجمن از تولیدکنندگان گفت: اکنون انجمن ملی تازه تأسیس است و در زمینه تأمین مالی هیچ کمکی از دولت نمیخواهیم، اما خواستار عدالت در بخش تولیدکنندگان صنعتی و صنفی هستیم. یعنی معاونت صنایع و دفتر کل نساجی و پوشاک وزارت صمت باید هر فرآیندی اعم از تسهیلات، مواداولیه و حضور در نمایشگاهها که برای بخش صنعتی پوشاک فراهم میشود، به بنگاههای تولیدی صنفی نیز با همان نگاه برابر انجام شود.
وی تصریح کرد: اگر دولت راهکاری ایجاد کند که بنگاههای کوچک بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه نکنند و برای ورود ماشینآلات در شهرکهای صنعتی تفاوتی میان تولیدکنندگان صنعتی و صنفی قائل نشود، بزرگترین حمایت را از بنگاههای کوچک به عمل آوردهاند.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک افزود: اگر در تمامی معاونتهای وزارت صمت نگاه برابری وجود داشته باشد، میتوانیم ادعا کنیم که تولیدکنندگان صنفی نیز رشد خواهند کرد. در حالی که در حال حاضر، هیچیک از تولیدکنندگان صنعتی صادرات نکردهاند، بنابراین اگر این تعداد بنگاهها در اتحادیهها مدیریت شود، به نفع خود دولت خواهد بود.
شیرازی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر دوخت کالای ایرانی نسبت به کالاهای ترکیه از کیفیت مطلوبتری برخوردار است.