تولیدکنندگان بزرگ پوشاک قطعا بدون طراحی و ایده پردازی موفق نشدهاند
اگر طراحان قانون مند جذب تولید کنندگان شوند طی ۵ سال شاهد یک تحول و نگرش جدیدی در بحث پوشاک خواهیم بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا ،ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به تغییراتی که در کارگروه مد و لباس اتفاق افتاده است گفت : کارگروه مد و لباس سالهاست که فعالیت میکند و فارغ از اینکه تا امروز چقدر تاثیر گذار بوده یا نبوده است که خود جای بحث دارد، اما در دولت جدید دستخوش تغییراتی شد، در دولت قبلی این کارگروه زیر نظر معاونت هنری بود اما درماههای پایانی سال گذشته جناب دکتر مجید امامی که دبیر محترم شورای فرهنگ عمومی بودند، مسئولیت ریاست کارگروه مد و لباس را هم به عهده گرفتند و در جلسه ی هیئت وزیران مستقیما از سوی مقام عالی وزارت حکم گرفتند و تصمیم بر این شد که این کارگروه از زیر نظر معاونت هنری خارج شود.
شیرازی افزود: در حال حاضر جناب امامی مدتی است که مشغول شده و در این مدت یک نگاه و رویکرد متفاوت و مثبتی از خود ارائه داده است که من از این بابت به ایشان تبریک میگویم. در حال حاضر مسئله ی حمایت از عفاف، حجاب و صیانت از این فرهنگ توسط ایشان و همکارانش و اعضای محترم کارگروه مد و لباس دنبال میشود، اتحادیه پوشاک هم که به نمایندگی از اتاق اصناف در این کارگروه عضویت دائم دارد و با این کارگروه در حال همکاری و همراهی هستیم و با نگاهی جدید از فرهنگ عفاف و حجاب صیانت بیشتری انجام میدهیم.
رئیس اتحادیه پوشاک اظهار داشت: از نظر من مد شاید گونه ای از اصراف باشد به دلیل اینکه در دنیا مد لحظه ای تغییر میکند و این با فرهنگ اسلامی ما متفاوت است، به دلیل اینکه فرهنگ ما اسراف را نمیپسندد به خصوص در این وضعیت کنونی که در تحریم و اقتصاد مقاومتی هستیم زیاده روی در مصرف و به دنبال مد بودن با جامعه ی ما مطابقت ندارد اما درعین حال همه افراد زیبایی را میپسندند، در پوشش هم باید زیباییها،جذابیتها، تنوع در رنگها و مدلها حتما رعایت شود، بعضا به آن میگویند مد اما من اسم آن را خلاقیت و نوآوری میگذارم و باید توسط طراحان خوب کشور فارغ از مسئله ی مد، نوآوری داشته باشیم و با این سابقه ی فرهنگ ایرانی-اسلامی از مسئله ی صیانت از عفاف و حجاب که مسئله ی بسیار مهمی است پیروی کنیم وهنر به آن زیبایی ببخشد و اساسا کار هنر هم زیبایی بخشیدن است. بنابراین باید به وسیله ی هنر خلاقانه بتوانیم پوششی در قالب فرهنگ ایرانی-اسلامی برای قشر جوان امروز تولید و عرضه کنیم و طراحان را به سمت طراحی برای تولیدکنندگان سوق دهیم.
وی اظهار داشت: این مسئله به گونه ای میسر میشود که تمام کارگروهها و اتحادیههایی که مربوط به مد و لباس است در کنار هم قرار گیرند و با هم همکاری داشته باشند و سیاست گذاریهای لازم را انجام دهند. تا به امروز همه ی این دستگاها به طور موازی این مسیر را رفته اند در صورتی که برای نتیجه گرفتن باید همه ی دستگاههای مربوطه در کنار هم و با یک سیاست در یک مسیر حرکت کنند.
وی ادامه داد : ما طراحان بسیار خوب زیادی داریم و در حال حاضر یکی از وظایف کارگروه مد و لباس جذب و شناسایی همین طراحان است. ما در اتحادیه میتوانیم به طراحان پروانه رسته طراحی دهیم تا بتوانند فعالیت کنند اما در این مسئله وزارت ارشاد باید کمک کننده باشد طراحان به ما معرفی شوند، اتحادیه به آنها پروانه دهد و کارگروه مد و لباس هم کمک کند تا این طراح مشغول به کار شود و وظیفه ی ارشاد این است این طراحان را حمایت کند به دلیل اینکه طراحان طبیعتا سرمایه ندارند و اکثریت آنها در منزلشان کار میکنند در نتیجه قانون باید طوری تنظیم و ابلاغ شود که این طراحان بدون اینکه موظف باشند در یک مکان تجاری مشغول باشند از مالیات هم معاف شوند.
رئیس اتحادیه ادامه داد: زمانی که این کارگروه و وزارت ارشاد تعامل لازم را جهت معرفی طراحان پیدا کنند، این طراحان از طریق اتحادیه به تولید کنندگان معرفی خواهند شد و تولیدکنندگان بر اساس قانون موظف هستند طبق ایدههای خلاقانه این طراحان پوشاک تولید کنند و فروشندگان از این تولید کنندگان پوشاک خریداری کنند، با کامل شدن این زنجیره در نتیجه پوششهای ناهنجار در جامعه حذف شده و نا هنجاری تبدیل به هنجار خواهد شد و جامعه به آرومی تغییر پیدا میکند و به صورت تدریجی در وضعیت خوب درپوشش قرار میگیرد.
شیرازی افزود : تولیدکنندگان بزرگی که موفق هستند قطعا بدون طراحی و ایده پردازی موفق نشدهاند و در نتیجه یک تولید کننده ی بزرگ و موفق حتما از طراح وایده پرداز استفاده کرده است اما اینکار قانون مند نیست و این مسئله به گونه ای که عرض کردم با کمک وزارت ارشاد، اتحادیه و کارگروه مد و لباس قانون مند میشود و آن زنجیره که عرض کردم کامل میشود و عمده این طراحان در حال حاضر قانونمند نیستند و ممکن است طراحانی جذب این تولید کنندگان بزرگ شوند که تحت تاثیر همین مدهای نامتعارفی که در خیابان شاهدش هستیم باشد در نتیجه اگر طراحان قانون مند جذب تولید کنندگان شوند طی ۵ سال شاهد یک تحول و نگرش جدیدی در بحث پوشاک خواهیم بود.