خبرگزاری کار ایران

ماده ۱۵۴ قانون و احداث ۲۵۵ فضای تفریحی – ورزشی در سراسر کشور

ورزشگاه کارگران زنجان از اولین مجموعه های ورزش کارگری در دهه 70 بود

ورزشگاه کارگران زنجان از اولین مجموعه های ورزش کارگری در دهه 70 بود
کد خبر : ۵۶۴۴۴۸

مجموعه ورزشی کارگران شهرستان زنجان یکی از اولین مجموعه هایی است که با در آمدهای حاصل از ماده 154 قانون کار احداث شد.

فاز اول این مجموعه بزرگ در اوایل دهه 70 مورد بهره برداری قرار گرفت و آنقدر مساحتی که برای مجموعه در نظر گرفته شده بود خوب بود و فضای مناسب داشت که خیلی زود و بلافاصله بعد از ساخت زمین چمن و ساختمان اداری و هم سطح کردن زمین مجموعه کار احداث سالن چند منظوره آغاز و در زمینی به مساحت 1500 متر مربع این سالن چند منظوره احداث شد. با توجه به اینکه زنجان در غرب کشور جزو استانهایی است که فصل سرد آن  بیش از سایر فصول است باالطبع سالن سرپوشیده از اهمیت بالا و فوق العاده ایی برخوردار بود. خاطرم هست که یکبار جهت گزارش از مراحل احداث فاز نخست به زنجان رفته بودیم و از آنجا که هفته بعد قرار بود آقای کمالی وزیر وقت جهت افتتاح مجموعه به زنجان سفر کنند مدیر کل کار استان زنجان را همپای سایر پرسنل و کارگران در لباس کارگری در حال فعالیت و کمک به آماده سازی مجموعه دیدم. زنده یاد عزیزی بود فکر می کنم مدیر کل وقت زنجان(اگر اشتباه بود دوستان استان زنجان بفرمایند تا اصلاح کنیم) که پا به پای کارگران برای آماده سازی مجموعه کار می کرد.

خواستم عرض کنم که این مجموعه های زیبا که تعداد آن به 160 مجموعه و 255 فضای ورزشی و تفریحی در سراسر کشور میرسد با خون دل خوردن احداث شده و خوشحالیم که امروز به هر کدام از مجموعه های فوق که سر می زنیم آنها را بهتر و زیباتر و مجهزتر از روز گذشته می بینیم.

البته در حال حاضر درآمده های ماده 154 در یک قالب دیگر قرار داده شده و تامین منابع آن با توجه به اوضاع اقتصادی به سختی صورت می گیرد با این وجود با رونق بخشی تولید و اقتصاد دوباره شاهد شکوفایی ورزشگاهها و اماکن تفریحی کارگران خواهیم بود.

در دهه 70 تا اواسط دهه 80 کارفرمایان به ازای هر کارگر 1200 تومان به حساب ماده 154 واریز می کردند و اداره کل امور ورزشی وزارتخانه نیز از محل کسب این درآمده ها 255 مجموعه و فضای تفریحی و ورزشی احداث کرد.

اکنون این مبلغ به ازای هر کارگر به ده هزار تومان افزایش یافته که اگر نرخ تورم دهه 70 و 80 را با امروز مقایسه کنیم خواهید دید مبلغ ده هزار تومن امروز به مراتب ارزشی پایین تر از 1200 تومن دهه 80 دارد ولی از آنجا که مدتی این قانون لازم الاجرا نبود و دولت های های پیشین توجهی به ورزش کارگری نداشتند تقریبا این طرح مسکوت ماند اما اکنون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و اداره کل امور ورزشی که متولی و مجری این طرح می باشد در تلاش برای احیای مفاد همان ماده 154 هستند که در قالب و اسمی دیگر در حال اجراست و امیدواریم با ابزارهای قانونمند بار دیگر شاهد رونق بخشی توسعه فضاهای تفریحی و ورزشی کارگران در سراسر کشور باشیم.

امکانات مجموعه تفریحی ورزشی کارگران شهر زنجان عبارتند از:

 

مجموعه ورزشی و تفریحی کارگران زنجان در سال 1367 در بزرگراه 22 بهمن جنب مجموعه ورزشی انقلاب احداث شده و شامل سالن ورزشی چند منظوره ، چمن مصنوعی ، چمن طبیعی ، پیست دو میدانی ،  استخر ، جکوزی ،  استخر کودک ، غار نمک ، سالن بدنسازی ، سالن تیر اندازی ، سالن تنیس روی میز است .

فاز اول که شامل چمن ، پیست دو میدانی ، سکوی تماشاچیان و جایگاه در سال 1371 به بهره برداری رسید .

فاز دوم سالن چند منظوره مجموعه ورزش در سال 1377 به بهره برداری رسید .

فاز سوم استخر مجموعه تفریحی ورزشی در سال 1382 به بهره برداری رسید .

و جکوزی ،  استخر کودک ، غار نمک ، سالن بدنسازی ، سالن تیر اندازی ، سالن تنیس روی میز نیز به مجموعه تفریحی ورزشی کارگران زنجان اضافه شده است .

 همچنین از فضاهای خالی این مجموعه ورزشی استفاده لازم را کرده و کارواش در حال (تکمیل) داریم و قرار است بزرگترین پارک آبی غرب کشور را پس از اخذ مجوزهای لازم در این مجموعه فرهنگی ، ورزشی با کمک بخش خصوصی احداث خواهیم کرد .

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز