خبرگزاری کار ایران

پایان یک اسطوره

از فتح جام جهانی تا محبوب قلب ها/ او به همه چیز رسید

از فتح جام جهانی تا محبوب قلب ها/ او به همه چیز رسید
کد خبر : ۱۵۴۰۵۶۱

آندرس اینیستا یکی از بهترین هافبک های تاریخ فوتبال در سن 40 سالگی بازنشستگی خود را از فوتبال اعلام کرد، قهرمانی در جام جهانی و حضور در بهترین های جهان تنها گوشه ای از افتخارات این هافبک اسپانیایی است.

به گزارش ایلنا، آندرس اینیستا به دوران فوتبال حرفه‌ای خود پایان داد. اسطوره بارسلونا و تیم ملی اسپانیا بعد از 24 سال بازی در 1016 مسابقه و به دست آوردن 38 جام خداحافظی کرد. قرارداد او در پایان فصل 2024-2023 با باشگاه امارات به اتمام رسید و بدون تیم بود ولی امیدوار بود به فوتبال ادامه دهد و به تنهایی تمرین می‌کرد اما در نهایت تصمیم گرفت در 40 سالگی فوتبال را کنار بگذارد.

او ویدیویی منتشر کرد و درباره لذت‌ها و تجربه‌هایش در فوتبال صحبت کرد، در این ویدیو برش‌هایی از بازی فوتبال او در کودکی تا تبدیل شدنش به یکی از بهترین‌های تاریخ به نمایش درمی‌آید. برخی از بهترین مربی‌های اینیستا از جمله پپ گواردیولا، ویسنته دل‌بوسکه، لوییس انریکه و لویی فان‌خال درباره او حرف می‌زنند.

شماره هشت جادویی فوتبال در این مدت، لحظات فوق‌العاده زیادی را به وجود آورد که به هشت تا از آنها اشاره می‌شود.

 

اولین گل بارسا

اینیستا در سال 2002 به خط میانی بارسلونا راه یافت و 13 ماه تمام طول کشید تا نخستین گلش را در ژانویه 2004 بزند؛ گلی که بازتاب دقیقی از آنچه در حال حاضر از او در ذهن داریم، نبود. او یک توپ مرده را از فاصله دو متری وارد دروازه خالی کرد، اما به هر حال این اولین گلش در بارسلونا بود.

 

شروع با اسپانیا

دو سال دیگر طول کشید تا فرم باشگاهی‌اش در عرصه ملی هم به نمایش گذاشته شود. او نخستین بازی از 131 بازی ملی خود را مقابل روسیه انجام داد، دیداری دوستانه در سال 2006 که به تساوی بدون گل انجامید و اینیستا بین دو نیمه به بازی رفت.

 

ستاره لیگ قهرمانان

اینیستا هیچ وقت به خاطر گل‌هایش مشهور نشد چون هرگز نتوانست در یک فصل بیش از 9 گل بزند اما توانایی مثال‌زدنی داشت در اینکه به داد تیم برسد وقتی بیشتر از همیشه به او نیاز داشتند. این ویژگی پنج سال بعد از آنکه نخستین گلش را برای بارسلونا زد، به چشم آمد. در آن بازی به یادماندنی مقابل چلسی سه دقیقه از وقت‌های تلف‌شده گذشته بود که تنها ضربه در چهارچوب بارسلونا به گل تبدیل شد و تیم پپ گواردیولا به فینال برابر منچستریونایتد رسید. آن بازی را خیلی راحت بردند و اینیستا یک پاس گل داد.

مثلث نابغه‌ها

به دلایل متعدد، اینیستا در کنار ژاوی هرناندس و سرخیو بوسکتس یکی از ترسناک‌ترین مثلث‌های خط میانی جهان فوتبال را تشکیل داد که با لیونل مسی به ثمر می‌نشست. ژاوی و اینیستا در مراسم توپ طلای سال 2010 بعد از مسی روی سکو رفتند. اینیستا 37 پاس گل به مسی داد و تنها دنی آلوز و لوییس سوارس آمار بهتری از او در این زمینه داشتند. یکی از پاس‌های گل فوق‌العاده او در بازی لیگ قهرمانان سال 2011 مقابل آرسنال بود؛ مدافعان توپچی‌ها فقط توانستند سایه نابغه‌های بارسلونا را دنبال کنند.

 

پاس گل تاریخی

بدون شک یکی از بهترین پاس‌گل‌های تاریخ لیگ قهرمانان را اینیستا به نیمار در فصل 2015-2014 لیگ قهرمانان داد در بازی برگشت یک‌چهارم نهایی مقابل پاری‌سن‌ژرمن. ستاره خط میانی بارسلونا تقریباً سه‌چهارم زمین را طی کرد و چند بازیکن تیم حریف را جا گذاشت تا به هم‌تیمی برزیلی‌اش پاس‌گل بدهد.

 

دلبری از هواداران

اما حتی وقتی اینیستا پاس‌گل نمی‌داد و گل نمی‌زد، از هواداران بارسلونا و حتی بی‌طرف‌ها دلبری می‌کرد. او توپ را در وسط زمین حمل می‌کرد و به فضاهای کوچک می‌برد. کاری می‌کرد که بازیکنان رقیب فکر می‌کردند توپ به پایش چسبیده است.

 

آخرین بازی برای بارسا

بعد از 674 بازی با 57 گل و 138 پاس‌گل، اینیستا بالاخره تصمیم گرفت در سال 2018 به دوران حضورش در نوکمپ پایان دهد و مقابل رئال سوسیداد برای آخرین‌بار با پیراهن بارسلونا به میدان رفت که با تشویق و تحسین کم‌نظیر هواداران متعصب بارسلونا همراه شد و بعد از آن راه ویسل‌کوبه در لیگ ژاپن را در پیش گرفت.

 

گل قهرمانی جام جهانی

اما تمام درخشیدن‌هایش در رده باشگاهی به گلی که در فینال جام جهانی 2010 زد و نخستین و تنها قهرمانی اسپانیا تا امروز را برای این تیم رقم زد، نمی‌رسد. 11 دقیقه از وقت اضافه دوم گذشته بود و بازی تا کشیده شدن به ضربات پنالتی مقابل هلند فاصله‌ای نداشت که پاس سسک فابرگاس به اینیستا رسید و او دروازه نارنجی‌ها را فتح کرد. اینیستا تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که در فینال جام جهانی، جام ملت‌های اروپا و لیگ قهرمانان به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شده است. باید برای همه این لحظات جادویی از او تشکر کرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز