راه بزرگ درآمدزایی برای فرار از ورشکستگی؛ ورزشگاه را اجاره بده
ورزشگاهها در سراسر جهان جایی است برای فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی. در زمان برگزاری مسابقات از طرق مختلف کسب درآمد میکنند و وقتی مسابقهای برگزار نمیشود، اقدامات فرهنگی پررنگ میشود و فعالیتهای سودمندی در جهت کمک به جامعه صورت میگیرد.
به گزارش ایلنا، «آئودی فیلد» که دو سال است خانه دی سی یونایتد شده، از اسفند که تیم دی سی دیفندرز در لیگ فوتبال آمریکایی آخرین بازیاش را در آن انجام داد و بعد از آن در ورطه ورشکستگی فرو افتاد، تقریباً خالی افتاده.
با توجه به اینکه هیچ جدول زمانی برای بازگشت هواداران ورزش به استادیوم مشخص نشده، انواع خاصی از ورزش با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در زمین این ورزشگاه انجام میشود بخصوص با در نظرگرفتن اینکه چندین شرکت متخصص در فیتنس و یوگا به برگزاری کلاس در فضای باز اقدام کردهاند.
هری هاردی معاون اجرایی دی سی یونایتد میگوید: «ما میخواستیم همسایه خوبی باشیم و ارتباط معنی داری با جامعه ایجاد کنیم و این دقیقاً همان چیزی است که کلاسهای آمادهسازی گروهی به ما داد. این اولین بار است که چنین کلاسهایی در آئودی فیلد برگزار میشود. اگر تجربه خوبی به دست آورده باشند، وقتی دوباره میزبانی مسابقات را به عهده بگیریم، به رشد پایگاه هواداری ما در آینده کمک زیادی میشود.»
هاردی چندین هفته پیش در واشنگتن قدم میزد که متوجه شد یکی از این کلاسهای آمادهسازی در یکی از پارکهای پایتخت برگزار میشود که ایده آوردن این کلاسها به آئودی فیلد به ذهنش رسید.
برگزاری کلاسها رایگان است اما تعداد شرکت کنندگان آن محدود به 45 نفر است با توجه به اینکه مقرر شده سقف تجمع افراد در پایتخت 50 نفر باشد. جکی کراکوفسکی مالک یکی از این شرکتهای آمادهسازی با عنوان «دیستریکت فلو» است که از مقامات آئودی فیلد ایمیل دریافت کرده و در واقع برای استفاده دعوت شده است. 21 تیر نخستین جلسه کلاس این شرکت برگزار شد و هر شنبه صبح با حداکثر نفرات ادامه پیدا کرده است به نحوی که هر هفته عدهای در لیست انتظار قرار میگیرند.
اما جنبه اقتصادی هم مورد نظر است. مثلاً در تعطیلی تابستان 2015 لیگ بیسبال آمریکا (MLB) تیم سن دیگو پادرس کار بیسابقهای انجام داد و زمین «پتکو پارک» را با تغییر کاربری موقت به زمین گلف مبدل کرد و از آن به بعد هر سال این رویه تکرار شده است. جف یاکوئزا رئیس و مدیرعامل «پورتلند سی داگز» هم با دقت از روی پادرس الگوبرداری کرد. او میگوید: «تصاویر و فیلمهای آن را دیدیم و به فکر افتادیم میتوانیم این کار را در زمین خودمان هم انجام دهیم، تلاش خودمان را کردیم و بالاخره امسال توانستیم این طرح را عملی کنیم.»
سی داگز یکی از چند تیم حاضر در لیگ دسته دوم بیسبال آمریکا است که وارد صنعت گلف شده. بعد از تعطیلی لیگ به دلیل شیوع ویروس کرونا، این تیم یک هفته تلاش کرده تا زمینی 9 حفرهای بسازد که طراحی حفرهها و فاصلهها با دقت محاسبه شد. بعد از انجام تغییرات لازم زمینه برای فروش به ازای هر نفر 30 دلار آماده شد. پورتلند قصد داشت از 19 تا 22 تیر بلیت بفروشد اما همه 220 بلیت در یک روز به فروش رسید.
یاکوئزا از افشای درآمد تیمش از این راه خودداری میکند و میگوید: «هیچ چیز خسارتهای ما در این فصل را جبران نمیکند اما نمیتوان دست روی دست گذاشت و کاری نکرد. ما هم مثل خیلی تیمهای دیگر تلاش میکنیم در نهایت خلاقیت کسب درآمد کنیم ضمن اینکه به جامعه هم خدماتی ارائه دهیم و با آن ارتباط داشته باشیم.»
ایندیاناپولیس ایندینز هم دیگر تیمی است که استادیوم خود را با کمی تغییرات به زمین گلف تبدیل کرده و قرار است از 7 تا 9 شهریور «ویکتوری فیلد» در قالب یک زمین 9 حفرهای میزبان دوستداران گلف باشد که هر نفر 39 دلار میپردازند.
منبع: frontofficesports