خبرگزاری کار ایران

قهرمانی پرسپولیس و سود چند میلیاردی آقایان ناشناس!

قهرمانی پرسپولیس و سود چند میلیاردی آقایان ناشناس!
کد خبر : ۹۵۱۵۸۱

بنر تبلیغاتی بزرگی که در قسمت میانی سکوهای رو‌به‌روی دوربین‌های تلویزیونی نصب شده بود، در تمام طول مراسم قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس در قاب دوربین‌های تلویزیونی و عکس‌های ثبت شده از مراسم بود. تصویری که به واسطه حضور نداشتن تماشاگران در این مراسم و ناملموس بودن سکوهای خالی در مراسم قهرمانی، به مراتب بیشتر از آنچه باید به چشم آمد.

به گزارش ایلنا، موضوع این تبلیغات با واکنش پرسپولیسی‌ها، ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. حسین خبیری، معاون اجرایی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد: «کانون هواداران پرسپولیس مثل تمام بازی‌ها برای این دیدار هم یک برنامه فوق‌العاده داشت که قرار بود در سکو‌های طبقه پایین ورزشگاه آزادی تهران اجرا شود، اما متأسفانه شرکت توسعه و تجهیز سکو‌های طبقه پایین را از ما گرفت که بتواند خودش آنجا تبلیغات کند. آن هم در ورزشگاهی که تحت اجاره ما است و پول آن را پرسپولیس پرداخت کرده. شرکت توسعه به سکو‌های ما هم رحم نکرد و حق پرسپولیس را تضییع و به ما اجحاف کرد.»

ادعای خبیری درباره ممانعت شرکت توسعه و تجهیز بهانه‌ای شد تا با مدیرعامل مجموعه ورزشی آزادی تماس بگیریم و درباره ماجرای این تبلیغ که برنامه‌های باشگاه پرسپولیس را برای جشن قهرمانی تغییر داده بود، سؤال کنیم. قدرت‌الله سیف اما در پاسخ به خبرنگار ایران ورزشی، هرگونه ارتباطی بین این تبلیغ با شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و مجموعه ورزشی آزادی را تکذیب کرد و گفت: «این موضوع هیچ ارتباطی به شرکت توسعه و مجموعه ورزشی آزادی ندارد. ما وقتی ورزشگاه را اجاره می‌دهیم، همه چیز آن را اجاره می‌دهیم. هرگونه تبلیغی دور زمین، روی سکوها، روی سقف و هر جای ورزشگاه با تصمیم سازمان لیگ انتخاب و نصب می‌شود. این موضوع مربوط می‌شود به سازمان لیگ و خود باشگاه چون متولی تبلیغات ورزشگاه آزادی، سازمان لیگ است.»

چیزی که واضح است اینکه استفاده از سکوها برای نصب تبلیغات، امکان تازه‌ای است که به واسطه شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت حضور تماشاگران در اختیار سازمان لیگ قرار گرفته است و این سؤال مطرح می‌شود که آیا برای تبلیغات روی سکو تعرفه‌ای در قرارداد سازمان لیگ و شرکت طرف حساب برای قراردادهای تبلیغاتی در نظر گرفته شده است؟ این تبلیغ از طریق کدام مزایده واگذار شده و جزئیات این انتخاب بدون هماهنگی با باشگاه پرسپولیس به چه شکل بوده است؟

صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فوتبال درباره این بنر تبلیغاتی و ماجراها و حواشی مربوط به آن به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «این تبلیغ با نظر سازمان لیگ در این بخش از سکوها قرار گرفته بود. مزایده آن هم به شرکتی که از ابتدای فصل، مسئولیت عقد قرارداد تبلیغات محیطی را داشت، برگزار کرده است. مکاتبات لازم انجام شد و با استادیوم آزادی مذاکره کردیم و با همکاری یکدیگر این کار را انجام دادیم. روز جمعه شخص آقای بهاروند با آقایان رسول‌پناه و خبیری هم صحبت‌های لازم را انجام داد. به هر حال تبلیغات محیطی ورزشگاه‌های ما به طور کلی به شرکت دیگری واگذار شده است که این تبلیغ هم شامل تبلیغات محیطی می‌شد.»

این موارد و انجام هماهنگی‌ها از سوی حیدر بهاروند با مسئولان باشگاه پرسپولیس البته از گلایه‌های باشگاه پرسپولیس کم نکرده است و صادق درودگر هم به آنها حق می‌دهد: «چرخه فوتبال ما دچار بیماری است. اگر بودجه‌ای برای اداره فوتبال مصوب شده بود، خود باشگاه‌ها باید در چنین مسابقاتی تبلیغات می‌دادند و از درآمد ناشی از تبلیغات خود استفاده می‌کردند. که البته در آن شرایط هم تعدادی از باشگاه‌ها مثل پرسپولیس و استقلال درآمد بالایی داشتند و باشگاه‌هایی مثل سایپا و پیکان متضرر می‌شدند. وقتی تبلیغات محیطی فوتبال متمرکز است و ما هم برای برگزاری مسابقات بودجه‌ مشخصی نداریم، چاره‌ای جز این نداریم.»

درودگر معتقد است که باید به سازمان برگزار کننده مسابقات فوتبال بودجه جداگانه‌ای تعلق گیرد: «باید به سازمان برگزار کننده مسابقات که در بحران کرونا، باعث شادی و نشاط مردم شده و 40 میلیون نفر را در خانه پای تلویزیون نشانده و در این بحران کرونا دارد به سلامت مردم کمک می‌کند، بودجه‌ای تعلق بگیرد. در کشور ما 0/5 درصد کل بودجه سالیانه به کل ورزش اختصاص پیدا کرده است. در حالی که در کشورهایی مثل ژاپن، امارات و عربستان اینطور نیست. به طور مثال در ژاپن سالیانه 200 میلیون دلار بودجه به سازمان لیگ برگزار کننده مسابقات فوتبال اختصای دارد و 8 میلیون دلار برای تیم‌های ملی. در ایران اما چنین بودجه‌ای نداریم. در چرخه اقتصادی فوتبال باشگاه 700، 800 میلیارد تومان هزینه می‌کند، در حالی که درآمدش به زور به 100 میلیارد می‌رسد. اینطور است که از چرخه اقتصاد عقب افتاده‌ایم و محبوریم سندسازی کنیم تا نشان دهیم زیان‌ده نیستیم.»

با این تفاسیر نه تنها در فوتبال ایران هیچ پاداش مشخصی برای تیم قهرمان تعریف نشده است که سود حاصل از تبلیغات محیطی در مراسم قهرمانی یک تیم نمی‌تواند گرهی از مشکلات باشگاه باز کند. چه بسا اگر درآمد حاصل از تبلیغات مراسم قهرمانی به طور کامل به پرسپولیس می‌رسید، این باشگاه می‌توانست بخشی از بدهی‌های سنگین خود را بپردازد اما براساس سازوکاری که برای تقسیم درآمد حاصل از تبلیغات محیطی در فوتبال ایران تعریف شده است، بخشی از این سود به تیم‌های رقیب هم می‌رسد!

راهکار سازمان لیگ برای حل این مشکل هم کمکی است که بودجه‌های دولتی باید به مدیریت فوتبال کنند تا از مشکلات اقتصادی آن بکاهند!

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز