رغبتی: بررسی قرارداد اسپانسرینگ ما سواد حقوقی میخواهد/ ما را با بایرن مونیخ مقایسه نکنید
عضو هیات مدیره پرسپولیس توضیحاتی در مورد قرارداد اسپانسرینگ باشگاه ارائه داد.
به گزارش ایلنا، علی رغبتی، عضو هیات مدیره پرسپولیس در گفتگو با رادیو تهران در مورد قرارداد با اسپانسر جدید باشگاه اظهار داشت: متاسفانه به طور جامع و کامل به این قرارداد پرداخته نشده و برای بررسی این قرارداد کافی نیست که فقط متن قرارداد را بخوانید و تخصص حقوقی و اقتصادی میخواهد.
او درباره درآمد کارگزار فعلی از سامانه هواداری قبلی باشگاه اظهار داشت: قرارداد سامانه های هواداری از طریق کارگزارها به باشگاه وصل شده و قبل از این کارگزار هم یک شرکت دیگر پشتیبانی تکنیکی را انجام میداد و هزینه های پشت این را کارگزار تامین میکند. بنابراین بابت هزینه ای که کارگزار میکند، باید سهمی در اختیارش قرار دهیم. سهم را درصدی تعیین میکنند چون اکثر عدد ثابت باشد ممکن است نتواند درآمدی را کسب کند. این چیز جدیدی نیست و از زمان شروع سامانه ها چنین چیزی وجود ندارد.
وی درباره این که چرا پرسپولیس و استقلال نمیتوانند مثل بایرن مونیخ درآمدزایی کنند، توضیح داد: خوشخبتانه همه دوستانی که برای پرسپولیس استقلال مثال میآورند از تیم های بزرگ نظیر بایرن مونیخ است! میگویند چرا مثل آن ها انجام نمیدهید اما شرایط را در نظر نمیگیرد. باشگاه های دیگر از سه محل حق پخش، قرارداد تجاری و درآمد روز مسابقه منابع خود را تامین میکنند. ما خداراشکر درآمد روز مسابقه را محروم شدیم که آن هم فقط بلیت فروشی بود. حق پخش هم که تعطیل است و میماند فعالیت تجاری. اقتصاد کشورهای اروپایی مثل آلمان به خاطر گردش مالی و قدرت بخش خصوصی و... اصلا قابل مقایسه با ایران نیست. تحریم های ظالمانه هم روی ایران با آلمان مقایسه کنید. باشگاه بایرن مونیخ یک قرن است که خصوصی است اما پرسپولیس و استقلال دولتی هستند و اگر بخواهند کارها را متمرکز انجام بدهند، باید هر بار بروند مجمع که اصلا قانونی و شدنی نیست یا این که هر بار مزایده بگذارند. بنابراین تفاوت باشگاه های دنیا با ما، شرایط را استثنایی میکند. پس ما باید یک کارگزار بگیریم و به این کارگزار درصدی از درآمد را بدهیم تا کارها را هدایت کند. ما اگر بخواهیم همه کارها را کنیم باید یک سازمان اقتصادی در کنار باشگاه تعیین کنیم و با این مشکلات شاید بهترین روش همین روشی است که در چند سال اخیر برای این دو باشگاه رایج شده است.
عضو هیئت مدیره قرمزها در پاسخ به این سوال که چرا پرسپولیس نمیتواند تولیدات خود را با برندش داشته باشد، عنوان کرد: این حرف ها در تئوری درست است. امروز شما یک لیوان تولید میکنید، فردا همان لیوان را مشابهش را در 100 نقطه ایران تولید میکنند و میفروشند و پولش در جیب پرسپولیس نمیرود. شما پیراهن را تولید میکنید و در سامانه میگذارید 1000 نفر از آنجا میخرند اما دیگران از این موضوع سو استفاده میکنند و شبیه آن را با قیمت کمتر در مغازه میگذارند و میفروشند. در باشگاه های رسمی، قیمت کلاه 2 یورو بود اما وقتی لوگوی تیم به آن اضافه میشد 14 یورو به فروش میرسید. اما الان ما بخواهیم این کار را کنیم با قیمت کمتر کپی اش را تولید میکنند و میفروشند. خیلی مقررات از جمله کپی رایت در این کشور از باشگاه ها حمایت نمیکنند.
وی همچنین افزود: این الحاقیه و کف و... را با بقیه باشگاه ها مقایسه کنید و میبینید که تعداد طرفداران در این مورد لحاظ شده و از این پتانسیل استفاده شده. کاش فرصتی داده میشد که خرداد بگذرد و بعد تاثیرات این الحاقیه را ببینیم و بعد بیاییم نقد و بررسی کنیم. بعد هرچقدر که انتقادات دو طرفه بیشتر باشد ما استقبال میکنیم. با شرایط حال حاضر کشور این (قرارداد با کارگزار) این بهترین کاری بود که ما میتوانستیم این را انجام دهیم. مذاکره و پیدا کردن حامی در این شرایط تعطیلی و بلاتکلیفی فوتبال کار سختی است.