در برخورد با اوضاع سخت مالی این روزها؛
منچستر یونایتد در مسیر خلاف جهت سایر باشگاههای جزیره
باشگاه منچستر یونایتد برخلاف سایر باشگاههای انگلیسی اقدامی برای کاهش هزینههایش نداشته است.
به گزارش ایلنا، در حالی لیورپول و مالکانش یعنی «گروه فنوی اسپورت» به خاطر تصمیم اولیهشان برای تعدیل نیرو و اخراج کارکنان غیرفوتبالی باشگاه به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند، رقیب دیرینه آنها، منچستریونایتد راهی متفاوت را در پیش گرفت تا حداقل در رقابت برای دل بردن از فوتبالدوستان جهان گوی سبقت را ازحریف مرسیسایدی ربوده باشد.
در پی شیوع کرونا در انگلیس و تعلیق مسابقات فوتبال در این کشور، برخی باشگاهها به منظور کاهش خسارات وارده پرسنل غیرفوتبالی خود را اخراج کردند تا آنها شامل طرح حمایت دولت از مشاغل آسیبدیده شوند و بیمه بیکاری بگیرند. لیورپول، تاتنهام، بورنموث و نیوکاسل مهمترین این باشگاهها بودند که به خاطر تصمیمشان نه تنها از سوی اهالی دنیای فوتبال بلکه در فضای مجازی به شدت مورد سرزنش واقع شدند تا حدی که سه تیم اول از تصمیم خود پشیمان شدند. منچستریونایتد اما در همین حال لبخند رضایت بر لب داشت. درست است که این تیم هم مانند دیگر تیمهای جزیره به دلیل شیوع کرونا و تعلیق لیگ ضرر کرده است اما سیاست هوشمندانهای که در قبال کارمندانش اتخاذ کرد و نشان دادن احساس مسئولیتپذیری برای تحمیل نکردن یک هزینه دیگر به دولت در روزهای درگیری با بحران کرونا، محبوبیت خود را دوچندان کرد و تحسین خیلیها را برانگیخت. برای حداقل یک بار هم که شده، شیاطین سرخ در سالهای اخیر که مالکان (خانواده گلیزر) و مدیر اجراییاش (اد وودوارد) به طور مرتب مورد انتقاد هواداران و رسانهها واقع شدهاند، دست به حرکتی زدهاند که این بار تحسین آنها را برانگیخته است.
در واقع منچستریونایتد از همان نخستین روزهای شیوع کرونا در انگلیس اعلام کرد که برخلاف بسیاری از رقبایش در لیگ برتر، کارمندانش را اخراج نمیکند، از حقوق بازیکنانش کسر نمیکند، به آن دسته از پرسنلی که در روز بازیها فعالیت داشتند، حتی بدون برگزاری بازیها حقوق میدهد و اگر فصل مختومه اعلام شود هم پول دارندگان بلیت فصل را به آنها پس میدهد. علاوه بر اینها منچستریونایتد با انجام یکسری اقدامات خیرخواهانه دیگر با کمک به بیمارستانهای محلی و آمادهباش ناوگانی مشتمل بر 16 کامیون با رانندگان داوطلب برای کمک به کادر درمانی کشور، تعهد خود را نسبت به بحرانی که کشور را دربرگرفته است نشان داد. باشگاه همچنین تمجیدهایی نمادین برای قدردانی از فعالان عرصه درمان و بهداشت مانند روشن کردن چراغهای ورزشگاه اولدترافورد برای نشان دادن حروف NHS (سیستم سلامت ملی) انجام داده است.
برای باشگاهی که با انتقال جنجالی مالکیتش به خانواده گلیزر در سال 2005، از نظر وجهه اجتماعی درگیر مشکلاتی شده است، بحران شیوع کرونا در قالب یک فرصت نمایان شد تا برخلاف تیمهایی که به خاطر سیاستهایشان مورد انتقاد واقع شدند، بابت اقداماتی که در پیش گرفت مورد تمجید قرار بگیرد اما حتی پیش از ورود میهمان ناخوانده آدمکش به جزیره هم مشخص بود که منچستریونایتد بهبود و ارتقای وجهه اجتماعیاش را در اولویت اهداف خود قرار داده است مخصوصاً وودوارد که شاید بیش از همه نگران آن بود که او و همکارانش در سالهای آتی چگونه قرار است باز هم هدف انتقادات واقع شوند و به همین دلیل در ابتدای سال میلادی جاری یک روزنامه نگار باسابقه به نام نیل اشتون را استخدام کرد تا به عنوان مشاور روابط عمومی به باشگاه برای جلب هرچه بیشتر نظر مخاطبانش کمک کند.
مشخص نیست بابت سیاستهایی که باشگاه در ایام بحران کرونا در پیش گرفت باید اشتون را مورد ستایش قرار دهیم یا نه اما این انتصاب در کنار چیزهایی که ما در هفتههای اخیر در این منچستریونایتد دیدهایم نشان میدهد انگیزه باشگاه برای دور شدن از ذهنیتی که در سالهای اخیر دربارهاش شکل گرفته بود، چقدر استوار است.
منبع: فوربز