خبرگزاری کار ایران

بحران جهانی فوتبال در اثر شیوع ویروس کرونا

بحران جهانی فوتبال در اثر شیوع ویروس کرونا
کد خبر : ۸۸۰۱۹۷

خیز کرونا علیه «فوتبال» تنها به رقابت‌های باشگاهی کشور ما لطمه نزده ‌است و جای جای جهان را به خود مشغول کرده است.

به گزارش ایلنا، برخلاف استقبال گرم جهان از دهه جدید میلادی، هفته‌های آغازین سال 2020 برای جامعه جهانی خوش‌یمن نبودند. انتشار ویروس‌ COVID19- ‌که گونه جدیدی از کرونا است، در مدت بسیار کوتاهی از یک تراژدی غمناک منجر به یک حصر خانگی گسترده در ووهان چین، به یک خطر بزرگ جهانی تبدیل ‌شد که به‌ویژه در آسیا جان صدها هزار انسان را به شوخی گرفته ‌است.

در بسیاری از کشورها -‌از جمله ایران- فوتبال یک سنگر امن برای علاقه‌مندانش است که می‌تواند در قلب جهان پر از آشوب و واهمه کنونی، مردم گوناگون را فارغ از نژاد و تبارشان در جهان کوچکتری از جنس صلح و یکرنگی پناه‌ دهد اما پاندمی (شیوع جهانی) ویروس کرونا به ‌قدری بی‌رحم کره زمین را درنوردید که دنیای فوتبال نه ‌تنها در امان نماند، بلکه خود به یک تهدید برای تسریع انتشار این ویروس بدل ‌گشت.

ورزشگاه‌های بزرگ اروپا و آسیا از محلی برای گردهمایی عاشقان فوتبال به یک سلاح بیولوژیکی که ماشه‌اش زندگی هزاران خانواده بی‌گناه را نشانه می‌گیرد تغییر کاربری داده‌اند. هفته گذشته، یک خبرنگار اسپانیایی که پس از پوشش دیدار والنسیا و آتالانتا از میلان باز می‌گشت، مشکوک به کرونا تشخیص داده ‌شد. جدی ‌شدن علائم این ویروس برخی دیدارهای سری‌آ، از جمله رویارویی سرنوشت‌ساز اینتر و یوونتوس را به تعویق انداخته و حالا لالیگای اسپانیا را هم با چالش روبه‌رو ساخته ‌است.

شرایط در قاره کهن به ‌مراتب حادتر است. داستان به تعطیلی لیگ‌های چین، کره جنوبی و ژاپن، محرومیت تماشاگران از حمایت حضوری از باشگاه‌های محبوب‌شان و لغو کنفرانس‌های مطبوعاتی پیش و پس از بازی‌ها –که به منزله کاهش چشمگیر رسانه ورزشی و فوتبال است- ختم نشده ‌است؛ بلکه حتی کنفدراسیون AFC در اداره لیگ قهرمانان آسیا 2020 با وجود این بحران سردرگم است و حتی گزینه لغو بازی‌های امسال را هم روی میز دارد.

خیز کرونا علیه «فوتبال» تنها به رقابت‌های باشگاهی کشور ما لطمه نزده ‌است. با این حال، همین فوتبال نه‌چندان سرحال هنوز هم می‌تواند کلیدواژه‌ای باشد تا بتواند جهان را علیه کرونا بسیج‌ کند. بحث تنها راجع به عبارت مشهور «قوی باش ووهان» که پیش‌تر به زبان چینی روی پیراهن رئال، پاریس و اینتر نقش ‌بست و یا بنر حمایتی طرفداران ناپولی در سن‌پائولو نیست؛ بلکه در مورد قوت قلب و امیدبخشی است؛ دو ویژگی که تأثیر فردی آنها در غلبه مبتلا شدگان به بیماری شگرف است.

این روزها فوتبال می‌تواند انگیزه میلیون‌ها نفر در سراسر کره خاکی باشد برای غلبه بر کرونا. چراغ بحران در کمتر کشوری خاموش مانده ‌است ولی مایی که قلب‌مان تپش‌هایش را با داستان‌های فوتبال تنظیم می‌کند، با هم متحد می‌شویم تا بتوانیم حتی اگر شده، تنها یک ‌بار با آسودگی خاطر از سلامتی خود و اطرافیان‌مان در ورزشگاه‌ها و برای باشگاه‌های مورد علاقه‌مان جمع‌ شویم و شعار پیروزی بر کرونا را با هواداران رقیب سر دهیم.

 

سام ستارزاده

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز