ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به فوتبال
تکنولوژی واقعیت مجازی کم کم پای خود را به فوتبال هم باز کرده است.
به گزارش ایلنا، «شگفتانگیز»، «مبتکرانه» و «جذاب»؛ این صفتهایی است که میتوانیم به کمک آنها اهداف باشگاههای فوتبال در عصر کنونی را به صورت مختصر و مفید توصیف کنیم.
همین اهداف استفاده از تکنولوژیهای خلاقانه روز دنیا را به منظور ارتباط نزدیکتر با هواداران و جذب مخاطبین جدید از طریق نوآوریها و سورپرایزهای جالب برای باشگاههای جهان، به امری اجتنابناپذیر تبدیل کرده. به همین دلیل است که باشگاههای بزرگ جهان هر کدام بخشهای جدیدی را در زمینه توسعه فعالیتهای باشگاه در دنیای دیجیتال راهاندازی کرده و سرمایهگذاریها و پروژههای جدید و بزرگی را نیز در این بازار کلید زدهاند.
بر اساس تحقیقی که موسسه «اوراکل» (Oracle) در روزهای آخر سال 2018 انجام داد، 83 درصد از برندهای مشهور و معتبر جهان به دنبال استفاده از تکنولوژی «حقیقت مجازی» در سال 2020 به منظور جذب و ارائه خدمات بیشتر به مشتریان خود هستند. بر اساس این تحقیق، کمپانیهای بزرگ جهان برای باقی ماندن در جمع بزرگان، چارهای جز استفاده از تکنولوژیهای منحصر به فرد جهت جذب مخاطب در بازار رقابتی کنونی ندارند.
باشگاههای فوتبال جهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با توجه به رشد و توسعه بازار تجاری فوتبال، دیگر تنها به هواداران محلی نمیتوانند اکتفا کنند. غولهای مستطیل سبز برای افزایش درآمدها به فتح سرزمینهای دوردست و جذب هواداران بینالمللی چشم دوختهاند و استفاده از تکنولوژی «حقیقت مجازی» بهترین شیوه برای دستیابی به این هدف است چرا که این امکان را فراهم میکند که هر فرد در دوردستترین نقطه از باشگاه مورد علاقهاش، بتواند تجربه حضور در کنار تیم و موارد مشابه را تجربه کند.
تمرین هواداران با زیدان
در 26 فوریه 2018، باشگاه رئال مادرید اسپانیا از طریق کنفرانس مطبوعاتی، آغاز همکاری با کمپانی «Dream VR» را به صورت رسمی اعلام کرد. این همکاری در نهایت به تأسیس کانالی با تولید محتوای 360 درجه و حقیقت مجازی برای رضایت بیشتر هواداران منجر شد.
شاید بپرسید هدف از این همکاری چیست؟ پاسخ ساده است: ارائه تجربهای جدید به هواداران میلیونی باشگاه.
به عنوان مثال مادریدیستا میتوانند به کمک این سرویس، در شرایط مشابه و از طریق «حقیقت مجازی» پا به پای ستارههای رئال زیر نظر «زینالدین زیدان» به تمرین بپردازند. این سرویس باعث میشود که هواداران احساس نزدیکی بیشتری با باشگاه محبوب خود داشته باشند. پلتفرم این سرویس در 180 کشور جهان به راحتی قابل دانلود است و در هر ماه، سورپرایزهای متفاوتی در انتظار مادریدیستا خواهد بود.
غولها در دنیای دیجیتال
البته این دست نوآوریها برای اولین بار نیست که از سوی یک غول فوتبال جهان عملیاتی میشود؛ در اکتبر 2017 باشگاه یوونتوس با کمپانی «سایگیمز» قراردادی 3 ساله امضا کرد. کمپانی سایگیمز، یک شرکت ژاپنی فعال در عرصه ساخت بازیهای کامپیوتری به ویژه بازیهای گوشیهای همراه است و این همکاری درهای ورود به بازار قدرتمند ژاپن و البته آسیا را بر روی بیانکونری گشود. چهرهای که سایگیمز از خود به عنوان قدرتی جدید در جهان به تصویر میکشد همانند تصویری است که یوونتوس در سالهای اخیر در اذهان عمومی فوتبالدوستان خلق کرده. جالبتر اینکه مسئولان یووه از سایگیمز درخواست کردهاند که یک بازی با استفاده از تکنولوژی «حقیقت مجازی» را مخصوص هواداران بیانکونری طراحی کند.
در راستای حضور تکنولوژیهای دیجیتال در فوتبال حتی میتوانیم از اقدام باشگاه لیورپول نیز نام ببریم؛ پروژهای که با نام شعار اصلی باشگاه «هرگز تنها قدم نخواهی زد» کلید زده شده و به هواداران این اجازه را میدهد که جا پای بازیکن مورد علاقه خود گذاشته و در آنفیلد در کنار سایر بازیکنان قدم بزنند، به مصاف رقیبان بروند و حتی با «یورگن کلوپ» سرمربی آلمانی سرخپوشان به گفتوگو بپردازند.
قدم بعدی...
در این بین برخی از باشگاهها گام را فراتر گذشته و به فکر استفاده از «حقیقت مجازی» برابر پیشرفت بیشتر و تأمین نیازهای تیم افتادهاند. باشگاه آلکمار هلند یکی از پیشتازان این عرصه شناخته میشود. آلکمار در سال 2014 با کمپانی «BeyondSport» قرارداد همکاری امضا کرد و این کمپانی طراحی برخی از تمرینات تیم با استفاده از تکنولوژی «حقیقت مجازی» را زیر نظر کادر فنی بر عهده گرفت. بر اینگونه بود که کادر فنی آلکمار طی بازه زمانی کوتاه پا به بهشت شبیهسازی سناریوهای محتمل در یک مسابقه گذاشت. به لطف این سیستم بازیکنان باتجربه مداوم شرایط متفاوت، به صورت مجازی آبدیده شده و در مسابقه اصلی در مواجهه با اتفاقات مختلف در مستطیل سبز آماده خواهند بود.
باشگاه انگلیسی استوکسیتی نیز همین سیستم را به مرحله اجرا در آورده و تمامی بازیکنان تمرینات طراحی شده در «حقیقت مجازی» را به صورت روزانه انجام میدهند که این تمرینات موجب میشود بازیکنان سریعتر از گذشته در زمین مسابقه واکنش نشان دهند. در این بین فراموش نکنید که بعد فیزیکی هنوز به صورت کامل به این تکنولوژی افزوده نشده و سیستم تعداد محدودی پیشفرض در اختیار دارد و نمیتواند در موقعیتهای مختلف به صورت هوشمندانه تصمیم جدیدی اتخاذ کند. به همین دلیل این سیستم به هیچ عنوان از توانایی کوچینگ و هدایت تیم برخوردار نیست.
حقیقت این است که تکنولوژی «حقیقت مجازی» دریچهای به سوی آینده بر روی باشگاههای فوتبال جهان و هواداران آنها گشوده و شکی نیست که با گذشت زمان صنعت فوتبال را به جلو خواهد راند.
گزارش: نوید صراف