توضیحات درودگر درباره درآمد تیم ملی در مرحله مقدماتی جامجهانی ۲۰۲۰؛
واگذاری حق پخش ایران-کامبوج به دو شرکت کویتی
رئیس سازمان اقتصادی فوتبال درباره نحوه درآمدزایی از تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی در بازی ایران-کامبوج اینطور توضیح میدهد.
به گزارش ایلنا، پولهای بلوکهشده ایران در فیفا و حق پخش تلویزیونی به یکی از مشکلات اساسی فدراسیون فوتبال تبدیل شده است، بهطوری که هر بحث مالی و مشکلات و مطالبات اینچنینی در فدراسیون فوتبال، به این پاسخ ختم میشود که فیفا پولهای ایران را نمیدهد و فدراسیون فوتبال از حق پخش تلویزیونی بهعنوان یکی از درآمدهای اصلی فوتبال محروم است. با اینکه فدراسیون فوتبال در تلاش است بتواند فیفا را متقاعد کند و پولهایش را بگیرد، اما باید این احتمال را هم در نظر بگیرد که شاید این مشکل در جامجهانی 2022 قطر همچنان همراه ایران باشد. آیا فدراسیون فوتبال به این موضوع فکر کرده و برنامهای دارد برای اینکه در همین مرحله مقدماتی از فرصتی استفاده کند که برای درآمدزایی در اختیار دارد؟
بر اساس آنچه فیفا مقرر کرده، در مراحل مقدماتی رقابتهای جامجهانی حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی ورزشگاه بهطور کامل بر عهده فدراسیون فوتبال هر کشور قرار دارد. تیم ملی فوتبال ایران در این مرحله از رقابتها با تیمهای هنگکنگ، کامبوج، عراق و بحرین همگروه است و چهار دیدار خانگی دارد که از درآمدهای حاصل از تبلیغات محیطی و حق پخش آن برخوردار میشود.
صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فوتبال درباره نحوه درآمدزایی از تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی در بازی ایران-کامبوج اینطور توضیح میدهد: «برای بازی ایران-کامبوج کارهای مربوط به فروش سیگنال را به دو شرکت کویتی سپردیم و قرار است درآمد حاصلشده از طریق فروش حق پخش تلویزیونی این بازی را از این طریق بهدست بیاوریم. تبلیغات محیطی این بازی هم در اختیار شرکتی قرار گرفت که حدود ۲۵ سال است که دارد با فدراسیون فوتبال همکاری میکند و در بازی ایران-کامبوج هم تبلیغات محیطی در اختیار این شرکت بود اما در بازیهای بعدی میخواهیم تبلیغات محیطی را خودمان در اختیار بگیریم.»
او درباره فروش حق پخش تلویزیونی در بازیهای بعدی هم میگوید: «برای بازی با بحرین، توافق کردیم که نه ما از آنها پول حق پخش بگیریم و نه آنها از ما این مبلغ را دریافت کنند، اما درباره حق پخش تلویزیونی بازی با هنگکنگ و عراق باید تصمیم بگیریم چگونه عمل کنیم.»
تبلیغات محیطی و جزئیات تعرفه آن برای بازیهای ملی در شرایطی که سازمان اقتصادی فوتبال تعرفه تبلیغات بازیهای باشگاهی را اعلام کرده است، سؤال دیگری است که از درودگر میپرسیم. آیا تعرفه از طریق فیفا اعلام شده است یا فدراسیونها باید خودشان بنا به اهمیت بازی قیمت تبلیغات را مشخص کنند؟ در حالی که شنیدهها حاکی از آن است که فیفا بر اساس رنکینگ تیمها مبلغ تبلیغات محیطی را تعیین میکند اما درودگر در پاسخ به این سؤال میگوید: «فیفا چنین کاری نمیکند، زیرا سطح بازیها و سطح درآمدزاییها متفاوت است. ژاپن با شرکتهایی چون هوندا، سونی و تویوتا قرارداد میبندد که فروش بینالمللی دارند. این شرایط را در نظر بگیرید و آن را مقایسه کنید با ما که فقط برد داخلی داریم، چطور میشود برای دو کشور با شرایط متفاوت یک تعرفه یکسان ارائه کرد؟ ضمن اینکه شرایط ایران در این برهه زمانی واقعاً خاص است و ما برای تعیین نرخ تبلیغات محیطیمان باید ظرفیتها را نیازسنجی کنیم. بهعنوان مثال قیمت تبلیغات محیطی بازی با عراق دو برابر قیمت تبلیغات محیطی بازی با کامبوج خواهد بود. واقعیت این است که درآمد ما از تبلیغات محیطی بازی ایران-کامبوج ارزش خیلی زیادی نداشت که بتوان روی آن حساب کرد، ولی ما تمام سعی خود را کردیم که منطقی و عادلانه قرارداد منعقد کنیم.»
با همه اینها رقم دقیق درآمد فدراسیون فوتبال از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی بازی ایران-کامبوج چقدر بوده است؟ فدراسیون فوتبال بر اساس سیاست سکوتی که مهدی تاج در فدراسیون حاکم کرده، تمایلی به صحبت درباره رقم دقیق درآمد حاصل از تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی این بازی ندارد. صادق درودگر اما وعده میدهد بعد از صحبتهایی که با مهدی تاج داشته، در آینده تمام اطلاعات مالی فدراسیون فوتبال بهطور شفاف منتشر شود؛ وعدهای که مدتهاست از سوی فدراسیون فوتبال مطرح میشود و هنوز عملی نشده است، با این حال اما این درآمد هرچند کم در دوره مقدماتی جامجهانی 2020 قطر به حساب فدراسیون فوتبال میآید و درآمدی برای فدراسیون فوتبال خواهد بود.
بهناز میر مطهریان