ابهامات مالی مبهم باشگاهها و سازمان لیگ؛ پول کجاست؟

بده بستانهای بین باشگاهها و سازمان لیگ، یکی از مبهمترین مسائلی است که در سالهای اخیر فقط به رد و بدل شدن اعتراض و گلایه بین باشگاهها و سازمان لیگ منجر شده است.
به گزارش ایلنا، باشگاهها مدعی هستند که سازمان لیگ حق و حقوق آنها را از محل تبلیغات محیطی به طور تمام و کمال پرداخت نمیکند و سازمان لیگ هم مدعی است که باشگاهها ورودیشان برای مسابقات را نپرداختهاند و در بسیاری مواقع پرداخت جرایم انضباطیشان را به گردن سازمان لیگ انداختهاند.
البته که باشگاهها حق دارند بابت مطالبات خود به خاطر تبلیغات محیطی از سازمان لیگ شاکی باشند، چرا که بهعنوان مثال فصل گذشته سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی همه باشگاههای لیگ برتری در مجموع یک میلیارد و نیم به آنها پرداخت کرده است. رقمی که با حق واقعی آنها از تبلیغات محیطی فاصله زیادی دارد و باشگاهها حق دارند درصدد دریافت مطالبات خود برآیند.
همین موضوع هم حالا باعث شده که باشگاه پرسپولیس در روزهای اخیر بابت مطالباتش از سازمان لیگ، بارها و بارها اعتراض خود را بیان کند و بخشی از مشکلات مالیاش را به حساب پرداخت نشدن حقی بگذارد که باید از طریق تبلیغات محیطی پرداخت میشد و تا کنون پرداخت نشده است؛ حتی اگر سازمان لیگ مدعی باشد که علیرغم رویه فصلهای گذشته، این فصل تا کنون به هر باشگاهی 600 میلیون تومان بابت تبلیغات محیطی پرداخته و تا پایان فصل هم مبالغ دیگری به حساب باشگاهها واریز خواهد شد.
در این کشمکش البته سازمان لیگ هم دفاعیههایی از خود دارد. باشگاهها در ازای حقی که از محل تبلیغات محیطی از سازمان لیگ دریافت نکردهاند، مبلغی در حدود 130 تا 140 میلیون که باید بابت ورودیه مسابقات میپرداختند را پرداخت نکردهاند.
کلاف به هم پیچیده طلبها و بدهیهای باشگاهها و سازمان لیگ به یکدیگر اما تنها به همین موارد محدود نمیشود. یکی از مهمترین مشکلاتی که مانع از پرداختهای به موقع سازمان لیگ به باشگاهها میشود، قراردادهای ترکمانچایی است که این سازمان در رابطه با اجرای تبلیغات محیطی با شرکتهای مختلف بسته است. در حال حاضر از یکی از این شرکتها مبلغ 40 میلیارد طلب دارد، از شرکت دیگری 19 میلیارد و به تازگی هم قرار است بابت مطالباتش از شرکت سوم شکایتی تنظیم کند.
بیش از 60 میلیارد تومان طلب بابت تبلیغات محیطی، مبلغ وصول نشدهای است که سازمان لیگ برای دریافت آن از شرکتهای مختلف، در انتظار رأی دادگاه است. در صورتی که بندهای عجیب و غریب قراردادها مانع از رأی موافق دادگاه به سود سازمان لیگ نشود و این ارقام قابل توجه وصول شوند، بدون شک هر باشگاه مبلغ قابل توجهی از سازمان لیگ دریافت خواهد کرد که میتواند بسیاری از مشکلات مالی آنها را برطرف کند.
هرچند با توجه به زمزمههایی که درباره قراردادهای سازمان لیگ با شرکتهای مجری تبلیغات محیطی شنیده میشد، بعید به نظر میرسد که این مطالبات به سادگی و در مدت زمان کوتاهی به دست سازمان لیگ و در نهایت باشگاهها برسد.
با این حال اما اعتراض باشگاهها و کشمکشهای بین باشگاهها و سازمان لیگ به حداقل نمیرسد، مگر اینکه سازمان لیگ با انتشار اعداد و ارقام دقیق بدهیهایش به باشگاهها و مطالبات خود از آنها اقدام کند.