تصمیم عجیب اسپانسر پرسپولیس؛ درآمدزایی یا بازی با رویای هواداران؟
بلیتفروشی بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا از ساعت 12 امروز در سایت gishe3.comآغاز شد که با انتقادات فراوانی همراه است.
به گزارش ایلنا، قیمتهایی که برای فروش بلیت این بازی اعلام شده برای جایگاه به ارزش ۸۰ هزار تومان است. بلیت روبهروی جایگاه ۵۰ هزار تومان خواهد بود و بلیت سکوهای پشت دروازه و طبقه دوم که بخش اعظم بلیتفروشی این مسابقه را شامل میشود، به قیمت ۳۰ هزار تومان ارائه میشود. این افزایش قیمتها گرچه برای باشگاه توجیه اقتصادی دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و وضعیت معیشتی مردم، حضور هواداران را برای تماشای این بازی تحت تأثیر قرار خواهد داد.
تمام ظرفیت فروش بلیت بازی پایانی لیگ قهرمانان 2018 آسیا از طریق پیش فروش اینترنتی و سامانه الکترونیک انجام خواهد شد و برای این بازی به هیچوجه در ورزشگاه یا هر مکان دیگری عرضه مستقیم بلیت بازی صورت نخواهد گرفت.
به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس و بنابر اعلام ایرج عرب معاون باشگاه، عرضه و فروش بلیت بازی برگشت پرسپولیس – کاشیما آنتلرز تنها به صورت پیش فروش اینترنتی انجام خواهد شد. تمام ظرفیتی که به فروش اختصاص پیدا میکند از طریق سامانه عرضه میشود و بخش مربوط به خرید بلیت از ساعت 12 ظهر امروز (دوشنبه) باز خواهد شد.
تاکید میشود، با توجه به تصمیمهای اتخاذ شده برای این بازی، تمام ظرفیت فروش بلیت به شکل اینترنتی خواهد بود و در ورزشگاه یا هر مکان دیگری بلیت مسابقه فروخته نخواهد شد.
گران شدن بلیت بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا، در حالی که پرسپولیس بیش از هر زمان دیگری در این بازی به تماشاگرانش نیاز دارد، ریسک بسیار بزرگی است. ریسک بر سر سرنوشت پرسپولیس و رویای هواداران. هوادارانی که حتی گاهی پرداخت قیمت قبلی بلیتهای ورزشگاه آزادی هم برایشان مقدور نبود، حالا با قیمت بالاتری روبهرو شدهاند.
بر همین اساس و طبق قیمتگذاری حامی مالی باشگاه پرسپولیس، قرار است بلیت جایگاه برای بازی پایانی لیگ قهرمانان 2018 آسیا که برای نخستین بار در تهران برگزار خواهد شد، به ارزش ۸۰ هزار تومان، عرضه شود. بلیت روبهروی جایگاه ۵۰ هزار تومان خواهد بود و بلیت سکوهای پشت دروازه و طبقه دوم که بخش اعظم بلیت فروشی این مسابقه را شامل میشود، به قیمت ۳۰ هزار تومان ارائه میشود.
این فهرست قیمتها در شرایطی منتشر شد که در ابتدا پیشنهاد 200 تا 300 هزار تومانی حامی مالی برای فروش بلیتهای این بازی را مطرح کردند اما باشگاه حاضر به فروش بلیت با این قیمت بالا نبود. با اینکه خبر میرسید که مسوولان باشگاه پرسپولیس تمایلی به افزایش قیمت بلیت در این بازی ندارند اما ظاهراً بیشتر از این نتوانستهاند مقابل حامی مالی باشگاه مقاومت کنند و به افزایش قیمتی در همین حد راضی شدهاند.
افزایش قیمت بلیت جایگاه از 30، 35 هزار تومان به 80 هزار تومان گرچه شاید برای مسوولان باشگاه و اسپانسرش افزایش قیمت زیادی به حساب نیاید اما با شرایط فعلی اقتصادی کشور، این موضوع میتواند در این بازی حساس به ضرر پرسپولیس تمام شود. بخصوص حالا که بعد از باخت بازی رفت، بعضی هواداران از قهرمانی تیم محبوبشان دلسرد شدهاند و بعضی دیگر به خاطر این باخت دلگیرند و شاید همه اینها بهانههایی باشد برای نیامدن هوادار به ورزشگاه.
اسپانسر باشگاه پرسپولیس که بلیتفروشی این باشگاه را هم بر عهده دارد و از طریق سایت گیشه سه بلیت فروشی الکترونیکی بازیهای پرسپولیس را انجام میدهد، از مدتها پیش استراتژی دیگری برای فروش بلیتهای بازی پرسپولیس داشت. این شرکت حتی طرحی را در نظر داشت که مطابق آن ساز و کار جدیدی برای فروش بلیت بازیها تعریف میشد. اینطور که بلیت بازیهای مهمتر با قیمت بالاتر فروخته شود یا برای هوادارانی که بلیت کل بازیهای لیگ را یکجا خریداری کنند، تخفیفهای ویژهای در نظر گرفته شود.
چنین طرح و بستهای برای فروش بلیت، در شرایطی که از قبل مورد کارشناسی قرار گرفته باشد، میتواند به درآمدزایی بیشتر باشگاهها و حتی ترغیب هواداران به حضور در ورزشگاهها کمک کند اما قطعاً اجرای یکبارهاش، آن هم به طور ناقص و برای بازی مهم و حساسی چون فینال آسیا نمیتواند نتایج مثبتی در بر داشته باشد.
حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، از زاویه دیگری این موضوع را مطرح میکند و به هزینههایی اشاره دارد که میزبانی فینال برای باشگاه پرسپولیس در بر خواهد داشت. از دید مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با توجه به اینکه 60 درصد از جایگاه را ایافسی خواسته است، پرسپولیس از بلیتفروشی بازیاش درآمد چندانی نخواهد داشت. او میگوید: «آنچه مشخص است قیمت بلیت جایگاه و روبهروی آن متفاوت با همیشه است. در شهر کاشیما قیمت بلیت بازی 28 دلار بود که اتفاقا با استقبال خوب هواداران ژاپنی هم مواجه شد. به هر صورت بازی فینال است و هزینههای زیادی برای میزبانی از میهمانان خارجی و مراسم افتتاحیه و اختتامیه در پی داشته است که قطعا هواداران هم این موضوع را درک خواهند کرد. هر چند که درآمد بلیت فروشی آنقدرها هم زیاد نیست که این هزینهها را جبران کند. از این جهت که 60 درصد جایگاه را ایافسی خواسته است و میماند سکوهای روبهروی جایگاه، پشت دروازهها و طبقات بالا که درآمد آنچنانی از فروش بلیتهای آن نخواهیم داشت.»
همه این هزینهها و دلایلی که میتوانند افزایش قیمت بلیت را برای باشگاه پرسپولیس و اسپانسرش توجیه کنند، به اندازه پر شدن تمام سکوهای ورزشگاه آزادی اهمیت ندارند. این بازی یک بازی معمولی برای پرسپولیس نیست که باشگاه بخواهد درست پیش از همین بازی به فکر کار اقتصادی بیفتد و از موقعیت تیم برای درآمدزایی استفاده کند. آن هم در شرایطی که خیلیها منتظر بودند حداقل جایگاههای طبقه دوم ورزشگاه آزادی، رایگان اعلام شود.
گران شدن بلیت بازی فینال حالا باعث شده که پرسپولیسیها علاوه بر اینکه دغدغه قهرمانی را داشته باشند، دغدغه تازهتری هم داشته باشند که آیا ورزشگاه آزادی برای این بازی پر میشود یا نه؟ آیا تنها امید پرسپولیس که حضور تماشاگران در بازی برگشت بود، ناامید میشود یا خیر؟
پاسخ این سوالها هرچه باشد با میلیونها تومان درآمد بیشتر قابل مقایسه نیست. پاسخ این سوالها و نتیجه نهایی بازی برگشت، سرنوشت یک قهرمانی آسیاست و رویای میلیونها هوادار سرخ!