خبرگزاری کار ایران

نماینده ۱۵ استان در تهران؛

جعفری: برگزاری جشنواره «اقوام‌ایرانی» برای نمایش ارزش‌ها و فرهنگ‌ایرانی

جعفری: برگزاری جشنواره «اقوام‌ایرانی» برای نمایش ارزش‌ها و فرهنگ‌ایرانی
کد خبر : ۳۰۰۰۹۷

رئیس‌فدراسیون ورزش‌روستایی از حضور 400 نفر مهمان به نمایندگی از 15 استان در جشنواره‌ فرهنگی‌ورزشی اقوام ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا جعفری در نشست‌خبری با بیان این مطلب اظهار داشت: برگزاری جشنواره فرهنگی‌ورزشی اقوام‌ایرانی پنج‌شنبه هفته‌جاری در ضلع‌غربی مجموعه‌آزادی برای اقتدار ارزش‌ها و فرهنگ کشور در قالب ورزش‌های سنتی و بازی‌های محلی برگزار خواهد شد.

وی افزود: برآورد کرده‌ایم در این جشنواره بالغ بر 400 نفر مهمان( 150نفر خانم– 250 نفر آقا) خواهیم داشت که به نمایندگی از 15 استان کشور از جمله: تهران، اصفهان،‌ خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، اردبیل، آذربایجان‌غربی، گیلان، مازندران و ... حضور خواهند داشت. فدراسیون تلاش می‌کند با معرفی آیین‌ها، ورزش‌ها و بازی‌های سنتی، بومی و محلی  در یک محدوده‌ی زمانی خاص به جامعه مخاطب و علاقه‌مند  در حفظ سرمایه‌های انسانی و میراث فرهنگی کشور گام بردارد.

وی با بیان اینکه فدراسیون ظرفیت دعوت از نماینده‌ همه 31 استان را نداشت، تصریح کرد: ظرفیت‌تهران برای ما و برگزاری جشنواره در همین حد بوده و پذیرای همین 15 استان بودن هم برای ما از نظر تدارکات، اسکان، حمل و نقل و هماهنگی مستلزم شرایط و محدودیت و معذوریت‌های بسیاری بود. همچنین تداخل این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها ما را ملزم به انتخاب برخی از نماینده‌های اقوام‌ایرانی کرد. ما مجبور بودیم سقف این جشنواره را با توجه به امکانات و بودجه‌مالی که در اختیار داشتیم برگزار کنیم.

جعفری افزود: برای برگزاری مراسم‌های بزرگتر در قالب المپیاد یا المپیک بین روستاها و اطلاع‌رسانی و تبلیغ ورزش و بازی‌های محلی در رسانه تصویری با محدودیت‌ها و معذوریت‌های زیادی رو‌به‌رو هستیم. ما 63 هزار روستا با 22 میلیون جمعیت در کشور داریم که اگر بخواهیم در سقف یک میلیارد یا حتی نصف این هزینه در روستاها برای امکانات و تجهیزات‌ورزشی هزینه کنیم، تنها برای 5 هزار از روستا‌ها چیزی حدود 2500 میلیارد بودجه احتیاج داریم که این هزینه تقریبا معادل 8 سال بودجه ورزش کل کشور است .

وی ادامه داد: بخش عمده بودجه فدراسیون را صرف خرید و تهیه تجهیزات ورزشی برای روستاها می‌کنیم اما گاهی تجهیزات‌داخلی مطلوبیت و استانداردهای لازم را ندارد، اگر بخواهیم تجهیزات مورد نیاز را از خارج کشور وارد کنیم مالیات‌ تعلق می‌گیرد. اگر برای ما معافیت از عوارض و مالیت در نظر گرفته شود می‌توانیم گسترده‌تر از حالا عمل کنیم. البته اگر می‌توانستیم برای تامین بخشی از نیروی‌انسانی از مجموعه فارغ‌التحصیلان مشمول به خدمت دانشکده‌های تربیت‌بدنی کشور به جایگزینی خدمت‌سربازی برای ورزش روستاها استفاده کنیم، بخشی از مشکلات حل می‌شد.

جعفری با اشاره به اینکه این جشنواره اولین بار است که در تهران برگزار می شود متذکر شد: ما در گذشته نیز برنامه‌هایی از این قبیل داشتیم از جمله برگزاری جشنواره جوان دیروز در کهریزک و ... اما اختصاصا به مناسبت هفته دولت و با همین عنوان برای اولین بار است که این جشنواره در تهران برپا می‌شود.اما امیدواریم که در‌آینده تعداد برنامه‌های اینچنینی را بیشتر در دستور کار خود قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه فعالیت‌ها و ورزش‌هایی قرار است در این جشنواره برگزار شود گفت: هدف اصلی ما نشان دادن سمبلی از زندگی اجتماعی اقوام است که در غالب برپایی سیاه چادرها، طبخ غذا، پخت نان، کشتی‌های سنتی، چوب بازی، آیین سنتی عروس بران ویژه استان اردبیل و ... به نمایش می‌گذاریم. حتی به عنوان سورپرایز برخی از مسئولان با پوشش‌های محلی و سنتی در این مراسم حضور خواهند داشت. ما و شما هم می‌توانیم در این جشنواره با پوشش‌هایی سنتی حضور پیدا کنیم تا اصالت و هویت ملی وسنتی خودمان را هرچه آشکارتر ترویج دهیم.

جعفری با اشاره به راستای عملکرد فدراسیون گفت: این فدراسیون بیشتر در جهت نخبه‌یابی در رشته‌های ورزشی با دیگر فدراسیون‌ها عمل می‌کند، اگرچه در انتخابی تیم ملی وظیفه‌ای ندارد اما نقش بسزایی در پایه ورزش‌های قهرمانی دارد. همچنین ثبت ملی و ثبت جهانی بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی جزو اهداف مهم فدراسیون است اگرچه سازمان یونسکو اعلام کرده در سال اجازه ثبت یک بازی را بیشتر نمی‌دهد.

وی درباره ارتباط فدراسیون و مجموعه با سازمان بسیج کشور اظهار داشت: ما با سازمان بسیج کشور هیچگونه مشکلی نداریم. افتخار من و همکارانم این‌است که با بسیج ارتباط ویژه‌ای داریم. در جشنواره‌هایی که بسیج عهده‌دار آن است ما هم در اندازه توان فدراسیون کمک خواهیم کرد. تشکیلات ما تشکیلاتی است بر طبق هر‌آنچه مقام معظم رهبری اذعان داشته و سخنان ایشان را همیشه نصب‌العین قرار می‌دهیم. زیر ساخت‌های ورزش را همیشه اداره ورزش جوانان مدیریت می‌کند. فدراسیون ما در صیانت از ورزش‌های محلی مستلزم حمایت مادی‌است و دولت و وزارت ورزش می‌توانند در این راستا یاری دهنده و کمک ما باشند.

جعفری در پایان به نقش و حضور بانوان در ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی خاطرنشان کرد: سهم ورزشی بانوان در فدراسیون اگر بیشتر از آقایان نبوده قطعا بیشتر از تکلیفی‌ است که وزارت بر دوش ما نهاده ‌است. بانوان همراه با آقایان نقش بسزایی در مدیریت روستا دارند. ما برای بانوان ارزش بسیاری قائل هستیم و همه‌جوره حامی آن‌ها خواهیم بود.تبعات حمایت از ورزش کشور نه تنها به ما بلکه به همه جامعه بر می‌گردد. ما به دنبال این هستیم با ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار داریم حداکثر تجهیزات و کمک‌های ورزشی را درجهت روستاها به کار گیریم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز