خبرگزاری کار ایران

وضعیت تقریبا بحرانی پرسپولیس در آسیا؛ شاید گاریدو مقصر است!

وضعیت تقریبا بحرانی پرسپولیس در آسیا؛ شاید گاریدو مقصر است!
کد خبر : ۱۵۴۶۶۰۴

پرسپولیس در سومین بازی آسیایی خود نیز موفق به کسب پیروزی نشد و روند ادامه‌دار ناکامی گاریدو در آسیا باز هم تقویت شد تا حالا بررسی عملکرد او از جهان مختلف به یک موضوع حائز اهمیت تبدیل شود.

به گزارش ایلنا، گاریدو در ایجاد نظم بین بازیکنان موفق بوده و توانسته تا حدی با جو فوتبال ایران سازگار شود. تیمش اکنون در رتبه دوم جدول لیگ برتر قرار دارد و چهار کلین‌شیت متوالی در لیگ داخلی از دستاوردهای اوست اما آیا اینها کافی است تا او را یک مربی خوب تلقی کنیم؟

واقعیت اینکه پرسپولیس در سطح فوتبال آسیا اصلاً نتایج خوبی کسب نکرده و اوضاع برای این تیم کاملاً بحرانی است. سرمربی اسپانیایی پرسپولیس، رکوردی منفی در آسیا دارد و تا کنون موفق نشده در سطح رقابت‌های سطح اول آسیایی، بردی را کسب کند و نتایج کارنامه او در این رقابت‌ها چندان درخشان نیست. گاریدو با ۹ بازی و آمار نگران‌کننده ۶ شکست و ۳ تساوی، هنوز موفق به کسب پیروزی در رقابت‌های آسیایی نشده است.

نکته ناامیدکننده دیگر درباره سرمربی پرسپولیس این است که او در هر 9 تجربه آسیایی‌اش به جز برد، در بسته نگه داشتن دروازه تیم‌هایش نیز ناموفق بوده است پرسپولیس طی هر سه دیدار خود در لیگ نخبگان آسیا از تیم‌های الاهلی عربستان، پاختاکور ازبکستان و السد قطر یک گل دریافت کرده و هنوز موفق به ثبت کلین‌شیت نشده است.

درست است که سطح فوتبال آسیا پیشرفت‌های زیادی داشته و تیم‌ها از نظر مهره‌های گرانقیمت خارجی توانسته‌اند ترکیب خود را به خوبی تقویت کنند اما واقعیت انکارناپذیر آن است که پرسپولیس هم تیمی نیست که نتواند پاختاکور را در تهران و یا السد بحران‌زده را در قطر شکست دهد.

تغییرات زیاد در ترکیب اصلی

هر چند گاریدو در شروع کار خود مربی باهوش و علاقه‌مندی به نظر می‌رسد و ارتباط خوبی با بازیکنانش برقرار کرده و آنها را به خوبی می‌شناسد، اما چالش‌هایی همچون عدم شناخت کامل از تیم بر عملکرد او تأثیر گذاشته است. تغییرات مکرر در ترکیب و سیستم بازی نشان‌دهنده عدم تسلط کامل او بر توانمندی‌های تیم است. مثلاً در دیدار مقابل السد بازی کردن لوکاس ژوائو در نوک خط حمله و قرار دادن علی علیپور در پست وینگر راست، منجر به عملکرد ضعیفی از سوی این بازیکن و کاهش کیفیت تیم شد. شاید اگر در صحنه‌ای که مدافع السد در نیمه اول لوکاس ژوائو را در موقعیت تک به تک قرار داد به جای این مهاجم آنگولایی، علی علیپور در پست همیشگی قرار داشت، پرسپولیس گل اول را به السد می‌زد.

علیپور در این پست شب کم فروغی داشت و نمی‌توانست قابلیت‌های یک وینگر پا به توپ و تمام عیار را نشان دهد. این موضوع در حالی رخ داد که پرسپولیس پتانسیل خوبی در خط هافبک خود دارد و واکنش‌های گاریدو در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد که او هنوز در حال یادگیری است.

سکوت در نقل و انتقالات 

از طرفی، انفعال گاریدو در نقل و انتقالات نیز سؤال‌هایی را به وجود آورده است. او در این زمینه به طور مداوم طفره می‌رود و سعی می‌کند از زیر بار مسئولیت خرید‌های جدید این تیم شانه خالی کند اما نکته جالب اینجاست، در حالی ‌که او در مورد نقل و انتقالات به‌طور جدی صحبت نمی‌کند، اما در پس‌زمینه در جذب بازیکنان خارجی نقش فعالی داشته و بازیکنانی مثل الکسیس گندوز و ایوب العملود، دو خرید تازه‌وارد، به‌طور مستقیم زیر نظر گاریدو جذب شده‌اند. این پارادوکس، انتقادها از گاریدو را دوچندان کرده است.

مقصر مصدومیت‌های سریالی!

مصدومیت در فوتبال روز دنیا به دلیل فشردگی مسابقات امر طبیعی است اما تکرار یک مصدومیت یکسان در یک تیم نمی‌تواند تنها به دلیل فشردگی تمرینات باشد! شنیده‌ها از نزدیکان کادرفنی پرسپولیس حاکی از آن است که وسواس بیش از حد گاریدو در اجرای تمرینات تاکتیکی باعث اضافه کردن ناگهانی زمان تمرینات می‌شود و این موضوع فشار دو چندانی را بر بدن بازیکنان وارد می‌کند که باعث مصدومیت‌های متوالی می‌شود.

زیر نظر گاریدو تاکنون عیسی آل کثیر یک مرتبه، ایوب العملود دو مرتبه، اورونوف سه مرتبه، عالیشاه دو‌مرتبه، مرتضی پورعلی گنجی دو مرتبه، حسین کنعانی و فرشاد فرجی یکبار تجربه مصدومیت را سپری کرده‌اند.در نهایت، گاریدو به عنوان یک مربی تازه‌نفس در فوتبال ایران، نیاز به زمان و تجربه بیشتری دارد. او باید توانایی‌های خود را در مواجهه با چالش‌ها تقویت کند و از رفتارهایی که موجب ایجاد فشار مضاعف روی بازیکنان می‌شود، پرهیز کند. در غیر این صورت، حتی با تبلیغات مثبت فضای مجازی هم نمی‌توان به تنهایی او را به عنوان یک مربی موفق در نظر گرفت. اینجا فوتبال است و نتایج در زمین بازی است که مشخص می‌کند یک مربی واقعاً چقدر خوب است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز