خبرگزاری کار ایران

قرقیزستان شبیه ایران مقابل آرژانتین بود

دقیقی: شمس آذر تخلیه شده/ می‌خواهم این خانه را دوباره بسازم

دقیقی: شمس آذر تخلیه شده/ می‌خواهم این خانه را دوباره بسازم
کد خبر : ۱۵۲۷۸۹۸

سعید دقیقی می‌گوید به خاطر شرایط بغرنجی که در شمس آذر وجود داشت به این تیم بازگشته و می‌خواهد دوباره این تیم را بسازد.

به گزارش ایلنا، شمس آذر، تیم شگفتی‌ساز فصل گذشته که در نقل و انتقالات تابستانی با کوچ ستاره‌های خود مواجه شد و در ادامه به دلیل وضعیت نامطلوب مالی نتوانست در بازار فعالیت خوبی داشته باشد. 

سعید دقیقی که پس از تجربه یک فصل خوب با شمس آذر در لیگ برتر تصمیم به جدایی گرفته بود، مجددا پس از استعفای مازیار زارع از هدایت این تیم، به اردوگاه یشمی‌پوشان بازگشت تا روزهای خوبش تکرار کند. 

سعید دقیقی در گفتگویی که با خبرنگار ما داشت سفره دلش را در خصوص شرایط سخت روزهای ابتدایی بازگشتش به شمس آذر باز کرده که صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید. 

لیگ برتر خیلی زود شروع شد و خیلی هم زود تعطیل شد. این موضوع شرایط را برای تیم‌هایی مثل شمس آذر سخت نمی‌کند؟

من از روزی که آمدم و هدایت تیم را قبول کردم، فقط ۵ روز تا شروع لیگ وقت داشتم و باشگاه هم در شرایطی نبود که بتواند تیم کاملی را ببندد. در این شرایط خیلی بغرنج و داستان‌های استعفا و.. موضوعاتی که بود، البته باید از آقای زارع هم تشکر کنم که تیم را تا آن زمان مدیریت کرده بودند اما شرایط تیم در حالتی بود که شاید نزدیک به ۱۰ یا ۱۲ بازیکن بیش‌تر نداشتیم و نزدیک به ۶۰ درصد از بازیکنان فصل گذشته هم از تیم جدا شده بودند؛ مثل گودرزی، سرآبادانی، پاپی، محسن طرهانی، محمدرضایی، جعفرپور، اعراب امام علی و..

دقیقی: شمس آذر تخلیه شده/ می‌خواهم این خانه را دوباره بسازم

باید یکسری بازیکن جایگزین می‌شد و در بازار هم با توجه به شرایط قراردادی، خیلی بازیکن اسم و رسم‌داری پیدا نمی‌شد ولی خب یکسری بازیکن جوان وخوب و از لیگ پایین‌تر به تیم اضافه کردیم، از لیگ دو و از تیم ملی جوانان جذب کردیم که بتوانیم حالا در این زمانی که هست تیم را مدیریت کنیم و سعی کنیم همان بازی فصل گذشته را با کیفیت همیشگی ارائه بدهیم و اگر بشود، نتیجه هم بگیریم. در برابر استقلال یک بازی خیلی خوب انجام دادیم که به نظر من حداقل یک امتیاز حق تیم شمس آذر بود. بازی با چادرملو هم تا قبل از اخراج بازیکن ما، حریف فشاری وارد نکرده بود. در بازی با سپاهان هم فکر می‌کنم با توجه به داشته‌های‌مان، فوتبال با کیفیتی را ارائه دادیم. ولی شمس آذر واقعاً از لحاظ نفری تخلیه شده و زمان می‌برد که ما بتوانیم همین تیم را با این داشته‌ها هارمونی خوبی در آن ایجاد کنیم.

 در این فصل تیم ضعیفی که نسبت به سال گذشته ساختارش تقویت نشده باشد غیر از ما و هوادار نبوده است. بقیه تیم‌ها به اعتقاد من از نظر جذب بازیکن خارجی و داخلی تا بنِ دندان خودشان را مسلح کردند. از چادرملو و خیبر که شش یا هفت بازیکن خارجی گرفتند تا استقلال خوزستانی که واقعا تیمش را تقویت کرد یا فولادی که با آمدن یحیی در بهترین شرایط قرار گرفت. یا استقلال، پرسپولیس، سپاهان وتراکتوری که فکر می‌کنم تیمشان بسیار از سال قبل قوی‌تر و بهتر شده یا امثال گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان..

 تنها تیم‌هایی که یک مقدار نسبت به سال گذشته تضعیف شدند و یا حداقل تقویت نشدند ما بودیم و فکر کنم بیشترین آسیب را تیم ما خورده با توجه به اینکه نفرات زیادی جدا شدند و اینکه تیممان در شرایطی بوده که تمرین نداشت. حالا این تعطیلات تقریبا به ما کمک کرد؛ سعی کردیم در بازار بازیکن پیدا کنیم که جذب کنیم ولی خب متاسفانه شرایط آن مهیا نبود و سعی کردیم روی داشته‌های‌مان کار کنیم.

 بازیکنان بسیار جوان و شایسته و با لیاقتی داریم که هرچه زمان بگذرد، قطعا کیفیت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. باید صبور باشیم و بتوانیم با کار تاکتیکی و بدنی و فرم رفتاری که داریم و حمایت مالکین محترم و مجموعه مدیریت استان انشالله بتوانیم شرایط را در جدول بهتر کنیم. ولی خلاصه به نظر من لیگ، لیگ خیلی سختی است چون حریفان ما خیلی تقویت شدند و نسبت به سال گذشته خودشان فاصله بسیار زیادی دارند.

فارغ از این مسائل شما در سه سال اخیر توانمندی خودتان را نشان دادید و فصل پیش هم شگفتی‌ساز بودید، به جای حاضری‌خوری بازیکنان را ساختید.

 لطف شماست. اولا که شمس آذر خانه‌ی من است اگر روزی هم جدا شدم چون اعتقاد داشتم با ظرفیتی که باشگاه داشت، ما به آن حد اعلایی که می‌توانستیم برسیم، رسیدیم. صعود افتخارآمیز به لیگ برتر، کسب رتبه پنجم واقعی چیزهایی بود که ما به آن رسیدیم. و برگشت من هم به خاطر شرایط بغرنجی بود که این باشگاه داشت. یک خانه که ساخته بودم، یک درختی که کاشته بودم، نزدیک باردهی بود و می‌توانست سالیان سال حداقل در یک جایگاهی در جدول بماند و اعتبار کسب کند چون افتخار کسب کردن یک مقدار سخت است، افتخار کسب کردن یعنی سهمیه آسیا، یعنی قهرمانی جام حذفی یا لیگ برتر. ولی شمس آذر اعتبارش را می‌توانست حفظ کند ولی من با شرایطی به این تیم اضافه شدم که حتی ۱۱ نفر هم برای تمرین کردن وجود نداشت.

دقیقی: شمس آذر تخلیه شده/ می‌خواهم این خانه را دوباره بسازم

واقعاً در شرایطی بودیم که به هر کسی می‌گفتی یک تیم بحران‌زده نام ببر، شمس آذر را می‌گفت. ولی من در این شرایط برای اینکه دوباره بسازم برگشتم و تمام وجودم را می‌گذارم و هیچ بهانه‌ای هم نمی‌آورم. با داشته‌هایی که داریم می‌سازیم. مگر همه بازیکنانی که الان ستاره یک تیم شدند و هر کدام آن‌ها را با قیمت‌های خوبی فروختیم قبلاً کجا بودند؟ یک تیم بودیم و همه در کنار هم کار کردیم فقط فرقش این بود که در آن زمان وقتِ ساختن را بیشتر داشتیم تا با همدیگر به آن هارمونی برسیم. ولی خب الان زمان کمی داشتیم و وقتی که آمدیم باید چهار روز بعدش بازی میکردیم و در همان سه چهار روز چند بازیکن گرفتم که بتوانم تیمم را برای بازی با استقلال کامل کنم. هرچه زمان بگذرد انشالله اگر خدا بخواهد ما یک تیم هستیم که با همدیگر به جایگاهی برسیم که همان انرژی و هارمونی قبل را بدهد.

تعطیلی چند روزه لیگ برتر تا حدودی کمک می‌کند تا تفکرات خودتان را در تیم جا بیاندازید.

 بله تعطیلات به نفع ما بود سعی کردیم از لحاظ بدنی به شرایط خوبی برسیم. البته تعطیلات خیلی هم نبود و تقریبا بین دو بازی ۱۰ روز فاصله داشت. با توجه به توانایی مالی بازیکن هم نتوانستیم جذب کنیم، یعنی بازار هم چیزی برای عرضه نداشت. اما سعی کردیم با چیزی که داریم همه همدست و همدل شویم و از لحاظ تاکتیکی، فنی، فرم رفتاری و.. به شرایط خوبی برسیم.

 انشالله با حمایت مردم قزوین تمام انرژی خودمان را بگذاریم. این خیلی نکته مهمی است؛ هیچ وقت به اندازه الان یار دوازدهم نمی‌تواند در موفقیت و ادامه مسیر تاثیرگذار باشد. بخشی از انرژی ما، بخشی از کار آینده ما با حضور این عزیزان در بازی با استقلال خوزستان تکمیل می‌شود و انشالله اگر بتونیم از این بازی سه امتیاز را کسب کنیم، فکر می‌کنم در ادامه مسیر بتوانیم دوباره شرایط خوب را پله پله مهیا کنیم. هواداران و حمایت این عزیزان که واقعا در روزهای بد ما کنارمان بودند باعث می‌شود خوشحالی و نشاط را در استان ایجاد کنیم.

اوضاع شمس آذر قبل از بازی با استقلال خوزستان چطور است؟ خصوصاً وقتی که این تیم متفاوت‌تر از فصل گذشته است. 

استقلال خوزستان بخش اعظمی از نفرات سال گذشته‌اش را حفظ کرده، بازیکنان خارجی هم که گرفته، بسیار خوب هستند، من وقتی داشتم این تیم را آنالیز می‌کردم، متوجه شدم یک تیمی هستند که فرم مباحث دفاعی و اصول تاکتیکی را رعایت می‌کنند. نفرات و مربی خوبی دارند و فولاد ملی هم از آن‌ها حمایت می‌کند. به نظر من کار سختی داریم ولی ما روزهای سخت‌تر از این را هم تجربه کردیم و ثابت کردیم قطعاً برای کسب سه امتیاز این بازی به میدان می‌رویم. 

درباره تیم ملی صحبت کنیم؛ بازی با قرقیزستان و روند و شرایط تیم ملی را چطور دیدید؟ 

قرقیزستان سعی می‌کرد در پلن های دفاعی که داشتند، موقعیت‌سازی را از ایران بگیرند. این نوع فوتبال یا اصطلاحا همان دفاع نوع اتوبوسی، خلق موقعیت را برای تیم حریف سخت می‌کند. نمونه‌های آن هم مثلاً ایران در برابر آرژانتین در جام جهانی که دفاع فشرده‌ای انجام داد و حتی خلق موقعیت می‌کنند. قرقیزستان فرم دفاعی خوبی داشت؛ فوتبال آسیا پیشرفت کرده؛ مثلا بحرین استرالیا را برد، اندونزی در برابر عربستان مساوی کرد و این نشان می‌دهد که تیم‌ها پیشرفت کردند ولی چیزی که خیلی مهم است این است که تیم ملی ما شاخص‌ها و ویژگی‌هایی را دارد که در جایگاه خوب قرار بگیرد. قطعاً کادر فنی تیم ملی با ظرفیت و بازیکنانی که دارند می‌توانند موفق شوند، خود آقای قلعه‌نویی با نوع رفتاری که دارند، یک شخصیت "مدیر" هستند و می‌توانند موفقیت‌های بیشتری را هم رقم بزنند. بالاخره سخت‌افزار هم جزئی از کار است قطعاً هر چقدر کیفیت زمین بدتر باشد، موقعیت ساختن هم سخت‌تر است.

دقیقی: شمس آذر تخلیه شده/ می‌خواهم این خانه را دوباره بسازم

به اعتقاد من در این بازی بد بودن زمین تأثیرگذار بود چون تیمی که بتواند خوب دفاع کند، در زمینی هم که شرایط خوبی ندارد، بهتر می‌تواند راه‌های نفوذ را ببندد و این موضوع به تیم قرقیزستان کمک کرد. قطعاً در بازی‌های آینده جلوی امارات تیم متفاوت‌تری را می‌بینیم. چون من کار کردم با این عزیزان و هم کادر فنی توانمندی داریم هم خود آقای قلعه‌نویی سال‌های گذشته مرد سرد و گرم چشیده فوتبال ایران بوده است. قطعا ما زودتر از سال‌های گذشته به جام جهانی صعود خواهیم کرد. 

استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه سردار آزادگان از رقبای‌شان میزبانی می‌کنند. نظرتان در مورد مشکلات زیرساختی چیست؟ 

من از مدیر کل ورزش و استاندار عزیزمان حتی ریاست فوتبال قزوین تشکر می‌کنم بابت حمایت‌ها و لطفی که کردند تا شرایط برای میزبانی استقلال و پرسپولیس مهیا شود. به هر حال این اتفاق که در استان می‌افتد، در همه ابعاد چه در بحث حضور این دو تیم در استان و چه مسئولیت های اجتماعی و فضای رسانه‌ای و معرفی قزوین به عنوان یک مقصد گردشگری تا بحث های میراثی و اجتماعی و همه چیز. همه این ظرفیت‌ها را شمس‌ آذر به استان داده و البته حمایت‌های استان در کنار شمس آذر بوده که چنین اتفاقاتی افتاده است.

دقیقی: شمس آذر تخلیه شده/ می‌خواهم این خانه را دوباره بسازم

قطعا هر چقدر این تیم بالاتر باشد، پویاتر باشد، سال‌های سال می‌توانیم چنین فضایی را تجربه کنیم. در شرایطی که وضعیت زمین و سخت‌افزار مرتبط با امور ورزش در شرایط ایده آل باشد به طبع خیلی مخالف این موضوع هستم که پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه ما بازی کنند ولی بعضی مواقع بحث بحران در میان است. یعنی کشور دچار بحران شده، قطعا در شرایط اقتصادی کشور و مشکل تحریم و حالا بحث مدیریت هم به کنار. در این شرایط وقتی زمین خوب در اختیار ندارند، در بحران وظیفه ماست که در شرایطی که به خودمان ضرر و آسیب می‌رسد، به فوتبال کمک کنیم که مردم هم خیلی دوستش دارند. و با این ورزش عشق می‌کنند و شاد می‌‌شوند. به هر حال وظیفه ما این است که به ساختار ورزش و ساختار فوتبال کمک کنیم همان طور که باشگاه ذوب آهن تا حد زیادی به تیم ملی کمک کرد و قابل تقدیر است. 

ما هم به فوتبال کمک کردیم ولی نباید فراموش کنیم هر آنچه داریم از شمس آذر است چون اگر این تیم نباشد نه چنین اتفاقی می‌افتاد نه استادیومی با این کیفیت مهیا می‌‌شد که به تیم‌های دیگر خدمات بدهد. پس هر چه که ایجاد شده از بابت همین تیم بوده و ما باید قدر این تیم را بدانیم. ما همچنان قدرشناس مسئولین استان هستیم آن‌ها هم باید قدرشناس باشند که این هارمونی و هم‌افزاری و شکلی که ایجاد شده را باید تقویت کنیم. اگر هر اتفاقی می‌افتد که ما الان داریم با آن لذت می‌بریم به خاطر حضور شمس آذر است. ولی انشالله کشور به سمتی برود که به این موضوعات نگاه ملی بشود چون زیبنده ایران با آن همه تمدن چند هزار ساله و این همه آدم‌های با دانش و با شرایط خاص نیست که مثلاً استادیوم‌های ما در این شکل و شمایل باشد و خیلی‌ها بخواهند آن را به سخره بگیرند. قطعاً باید نگاه ملی داشته باشیم و هم در بحث تجهیز هم در بحث نگهداری کوشا باشیم، در نگهداری ضعیف عمل کردیم و در تجهیز هم آن کیفیت لازم را نداشتیم. 

باید مدیران ما بتوانند با پیمانکار‌هایی قرارداد ببندند که در بهترین حالت بتوانند کار انجام دهند و جایی که خاستگاه مردمی دارد یعنی مطالبه مردمی دارد، ما باید بیشترین خدمات را برای خوشحالی مردم اختصاص بدهیم که بیشترین لذت را ببرند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز