اجبار حضور راننده زن در تیمهای فرمول یک
سازمان فرمول یک تیمهای این مسابقات را موظف کرده تا یک راننده زن را تحت حمایت قرار دهند؛ آیا این، موضوعی قابل دفاع است یا یک ایده بد محسوب میشود؟
به گزارش ایلنا، شاید هواداران اتومبیلرانی وجود آکادمی فرمول یک را فراموش کرده باشند اما اخیراً مسابقات قهرمانی بانوان راهاندازی شده است. در پایان ماه گذشته میلادی اعلام شد که از سال آینده هر تیم فرمول یکی موظف است سرپرستی یک مسابقهدهنده زن را از آکادمی فرمول یک بگیرد. این ایده جدید چیست و چرا پذیرفته شد؟
آکادمی فرمول یک چیست؟
نخستین قهرمانی مسابقات اتومبیلرانی زنان در سال 2019 ظاهر شد، اما سری W حتی پنج سال هم دوام نیاورد. مسابقات فرمول زنان در ابتدا سازماندهی نسبتاً ضعیفی داشت و همچنین نتوانست تماشاگران زیادی را به سوی خود بکشاند. از بسیاری جهات، این عوامل باعث مشکلات مالی شد که در پایان سال گذشته به وجود آمد. سری W هفت و نیم میلیون پوند بدهی به بار آورد، به همین دلیل است که حتی نتوانست فصل را به پایان برساند و مراحل مسابقات در مکزیک و آمریکا لغو شدند.
در پایان سال 2022 فرمول یک ایجاد یک قهرمانی جایگزین زنان به نام آکادمی F1 را اعلام کرد. به نظر میرسد خود نام به این موضوع اشاره میکند که این سری مسابقهای خود را به عنوان یک قهرمانی مقدماتی قرار میدهد که در آن رانندههای زن باید پیشرفت کنند. یعنی در تئوری (یا در حالت ایدهآل) آکادمی فرمول یک باید رانندههای بالقوه را برای مسابقات اصلی پرورش دهد. این نظریه با کمک مالی فرمول یک تأیید میشود که نیمی از هزینه های دختران برای شرکت در مسابقات قهرمانی (150 هزار یورو) پوشش میدهد.
با این حال، این کار هم برای مدیریت فرمول یک کافی نبود و از سال آینده آنها 10 تیم این مسابقات را مجبور خواهند کرد تا در سرنوشت مسابقهدهندگان دختران جوان مشارکت داشته باشند. پیستهای مسابقهای تیمها باید یک راننده آکادمی فرمول یک را تحت حمایت خود قرار دهند. دخترانی که بدون حمایت فرمول یک باقی ماندهاند (15 مسابقه دهنده در مسابقات قهرمانی شرکت میکنند). هزینههای حمایت تیمهای فرمول یک از دختران آکادمی 300 هزار یورو در سال است. در واقع مدیران فرمول یک به سادگی تیمهای را موظف کردند که رانندههای زن را در آکادمیهای مسابقهای خود بگنجانند و هزینههایشان را بپردازند. تصمیمی بسیار بحثبرانگیز.
مدیریت فرمول یک با این کار در فعالیتهای تیم ها دخالت میکند. آنها تیمهای مسابقه را ملزم میکنند تا رانندگان این سری را در برنامههای آکادمی خود بپذیرند. دلیل احتمالی دیگر برای معرفی قانون جدید در جنبه مالی موضوع نهفته است. امسال فرمول یک نیمی از هزینههای مسابقه دهندگان زن را پرداخت کرد و از سال آینده هزینه آنها بر عهده تیمها خواهد بود. بنابراین، ملکه موتوراسپرت تعهدات مالی خود را به ساختارهای دیگر منتقل کرد و به مسابقهکنندگان در جستجوی نیمه دوم بودجه کمک کرد، البته به صورت نیابتی.
گفتن اینکه آیا ابتکار جدید فرمول یک نتیجهای خواهد داشت یا خیر، هنوز دشوار است. با این حال، برخی از نکات در این اصلاحات بلافاصله هشدار دهنده است. این احساس وجود دارد که این ایده با هیچ چیز خوبی برای مسابقات، برای رانندهها و یا تیمها به پایان نمیرسد.
شاید یک الگوی بسیار مؤثرتر برای توسعه فرمول زنان، ایجاد صندوق جایزه باشد. در مجموع، تیمهای فرمول یک سالانه باید 3 میلیون یورو برای سری مسابقات دختران خرج کنند. آیا دادن این پول به برنده قهرمانی که میتواند در فرمول 3 مشروط به حرفه خود ادامه دهد مفیدتر نیست؟