خبرگزاری کار ایران

رجاییان: حق پخش تلویزیونی در دنیا حرف اول را می‌زند

 رجاییان: حق پخش تلویزیونی در دنیا حرف اول را می‌زند
کد خبر : ۱۲۷۴۵۷۵

مدیرعامل باشگاه آلومینیوم گفت: حق پخش تلویزیونی در دنیا حرف اول را می‌زند و اصلی‌ترین منبع درآمدی باشگاه‌ها است.

به گزارش ایلنا، محمد رجاییان درباره نشست امروز مدیران فدراسیون و سازمان لیگ با مسئولان باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال استانی، اظهار داشت: پس از انتخاب تاج به عنوان رئیس فدراسیون، این اولین جلسه مهمی بود که با حضور مدیران عامل باشگاه‌ها و روسای هیات‌های استانی که در لیگ برتر و لیگ دسته اول تیم دارند، برگزار شد. رسانه‌ها می‌دانند حق پخش تلویزیونی در دنیا حرف اول را می‌زند و اصلی‌ترین منبع درآمدی باشگاه‌ها است. در کشور ما نیز که قانونمدار است در قانون برنامه پنجم توسعه دستورالعملی صادر شده تا وزارت ورزش تا دستگاه‌های مرتبط با موضوع مثل مجلس، آئین نامه و شیوه نامه ای را بنویسند تا باشگاه‌ها از این حق استفاده کنند.

وی افزود: این موضوع باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود. اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد باید حق پخش پرداخت شود، باید به همه براساس قانون و مقررات پرداخت کند و اگر این کار قانونی نیست، باید به باشگاه‌ها از لحاظ قانونی و حقوقی مدارک و مستندات را ارائه بدهند تا آنها دیگر پیگیر موضوع نشوند. چیزی که اینجا مطرح است این است که قبل از همبستگی و پیوستگی هر 16 باشگاه لیگ برتری با همدیگر، محمدرضا ساکت و مصطفی آجورلو به صورت انفرادی موضوع را پیگیری کردند اما متاسفانه پاسخ هایی که از مراجع ذی ربط مثل صدا و سیما و وزارت ورزش گرفته بودند، پاسخ عملی نبود.

مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک عنوان کرد: شاید حق پخش تلویزیونی در حال حاضر آن مبلغی نباشد که در افکار عمومی و محافل از آن صحبت می‌شود. شاید سالانه مبلغی حدود 500 یا 700 میلیارد تومان باید پرداخت شود که لقمه خیلی سنگین و بزرگی برای باشگاه‌ها نیست. باید صدا و سیما، سازمان لیگ و فدراسیون با هم بنشینند و با گذاشتن اسناد و مدارک روی میز، موضوع را مشخص کنند زیرا برخی مواقع صحبت از هزاران میلیارد تومان در زمینه حق پخش تلویزیونی می‌شود.

رجاییان افزود: موضوع دیگر این جلسه مربوط به زیرساخت‌های اینترنتی بود. برخی باشگاه‌ها مثل ما اعتقاد دارند مسائل تولید محتوا از طریق اینترنت ارزش افزوده خیلی بیشتری از حق پخش تلویزیونی برای باشگاه‌ها ایجاد می‌کند. قرار شد فدراسیون فوتبال روی یوتوب، اینستاگرام و سایر موارد مربوط به فضای مجازی کار کند.

وی درباره اینکه آیا باشگاه‌ها با همبستگی می‌توانند تصمیم واحدی نسبت به حق پخش تلویزیونی اتخاذ کنند، گفت: این مدل گفتمان یعنی دعوا. یعنی 16 باشگاه یک طرف و فدراسیون یک طرف اما باید موضوع یک بار همیشه تعیین تکلیف شود. الان در واقع صحبت دوستان این بود که چند بار دور هم جمع شده‌ایم و عیبی ندارد با همت و وحدت موضوع را پیگیری کنیم. برخی باشگاه‌ها انفرادی این کار را انجام دادند اما اکنون قرار است هر 16 باشگاه با حمایت سازمان لیگ  و فدراسیون فوتبال از مجاری قانونی به شکل آرام و ملوسی کار را پیگیری کنند تا به حق  و حقوق خودمان برسیم.

مدیرعامل باشگاه آلومینیوم درخصوص رویکرد مهدی تاج نسبت به این موضوع، گفت: قطعا با توجه به بازخوردهایی که باشگاه‌ها دارند و اینکه اکنون ما باید در جلسات هماهنگی بازی‌های فردا باشیم اما تاج ما را به این جلسه مهم دعوت کرد، احساس می‌کنم او هم با نظر مشاوران خود و مدیران عامل باشگاه‌ها جلسه را برگزار کرد.

رجاییان درباره باشگاه‌های غایب در جلسه، توضیح داد: دقت نکردم اما حدس می‌زنم برخی باشگاه‌ها غایب بودند.

مدیرعامل آلومینیوم درخصوص اینکه آیا حل شدن مشکل حق پخش تا پایان این فصل رقم می‌خورد، عنوان کرد: اگر واقعا باشگاه‌ها همت به خرج داده و موضوع را از مجاری قانونی پیگیری کنند، فکر نمی‌کنم زمان زیادی ببرد. دو طرف ماجرا باید از این قاعده و قانون قانع باشند که آیا حق پخش قانونی است و باید آن را بگیریم یا قانونی نیست و نباید بگیریم. اکنون بحث قیمت نیست بلکه موضوع اصلی این است آیا باید پرداخت شود یا نشود؟  آیا صدا و سیما به عنوان پخش کننده تصاویر مرتبط به بازی‌های باشگاه‌ها باید پول پرداخت کند یا نکند؟

رجاییان درباره اینکه آیا بحث 500 تا 700 میلیارد را مطرح کردید و آیا خبری از تورم دارید زیرا احتمال دارد ارزش این پول در فصل آینده پایین بیاید، خاطرنشان کرد: عزیزان ما در سازمان لیگ گفتند رقم حق پخش چندین هزار میلیارد تومان است. اکنون برخی دوستان به عنوان کارشناس می‌گویند با توجه به تخفیف‌هایی که سازمان لیگ برای پخش آگهی قبل از مسابقات می‌دهد، احساس کردم 96 درصد تخفیف می‌دهند. این مقداری افت سرمایه‌گذاری تبلیغاتی دارد و رقم آنگونه نیست که مدنظر باشگاه ها است اما در جریان باشید باشگاه‌های خصوصی برای ادامه فعالیت و حیات به زمینه‌سازی تمهیدات درآمدزایی نیاز دارند که یکی از آنها حق پخش است. در تمام دنیا این اتفاق می‌افتد و اینجا هم باید بیفتد.

وی درباره اینکه باشگاه‌ها چه زمانی باید نظر خود را اعلام کنند، گفت: قرار شد در سریع ترین وقت یک نامه نگاری با امضای همه باشگاه‌ها صورت بگیرد.

مدیرعامل آلومینیوم درباره درآمد این باشگاه از تبلیغات محیطی در فصل آینده، اظهار داشت: من فصل گذشته در این باشگاه نبودم اما حدود 5-4 میلیارد به صورت خرد خرد گرفتیم.

رجاییان درخصوص آخرین وضعیت تیم آلومینیوم با هدایت مهدی رحمتی، توضیح داد: او سال گذشته در شرایطی که تیم ما در بحران بود، به آلومینیوم اضافه شد. نتایج خوبی هم گرفت و تیم را به فینال جام حذفی برد. در آن مسابقات پرسپولیس را بردیم و در لیگ با استقلال مساوی کردیم. آن هم استقلالی که در اوج بود. به همین دلیل هیات مدیره باشگاه تصمیم گرفت قرارداد رحمتی را یک فصل تمدید کند. قراردادی که با او بستیم و بازیکنانی که با نظر رحمتی گرفتیم، قراردادهایشان بسیار منطقی و عاقلانه است. بخشی از این موضوع به همین بحث درآمدزایی بازمی‌گردد که درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اسکلت تیم را حفظ کردیم. برخی نفرات جوان با سابقه بازی در تیم‌های ملی جوانان و امید جذب کردیم که قرارداد  آنها 3-2 ساله است. آلومینیوم با رسیدن به شرایط ثبات، نتایج بسیار خوبی کسب خواهد کرد. نباید فراموش کرد در فصل‌های گذشته می‌دانستید کدام تیم سقوط می کند اما در این فصل هیچ تیمی حتی مس کرمان و ملوان انزلی که از لیگ یک آمده‌اند، شرایط سقوط ندارند. آنها اکنون رائه دهنده یک فوتبان زیبا، منسجم و اصولی هستند. اگر دچار حاشیه نشوند، شاید جزء تیم‌های بالانشین شوند و نمی‌توانید بگویید کدام تیم می‌افتد.

مدیرعامل آلومینیوم درباره بازیکنان خارجی این باشگاه، عنوان کرد: درخصوص بازیکن خارجی 3-2 موضوع مهم است. ابتدا مدل قرارداد و دیگری کیفیت بازیکن است. از لحاظ مبلغ، کیفیت و مدل قرارداد خوبی با خارجی‌ها بستیم.

رجاییان درمورد تعریف مدیرعامل سپاهان از کیفیت آلومینیوم، گفت: او لطف دارد و اگر ساکت تایید کند حتما خوب هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز