تبلیغات محیطی از ابتدا تا کنون از زبان درودگر
درودگر: در بحث تبلیغات محیطی باید سهم همه باشگاهها در نظر گرفته شود
عضو هیات رییسه سازمان لیگ فوتبال تاکید کرد ما در کنار باشگاهها هستیم و از درخواست آنها حمایت میکنیم اما کار هیجانی و بدون مطالعه محکوم به شکست است.
به گزارش ایلنا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، صادق درودگر در ابتدا گفت: تبلیغات محیطی در کشور ما تاریخچه ای دارد که با نوسانات زیادی مواجه بوده است. پس از انقلاب اسلامی در این حوزه مهندس صفایی فراهانی در سال 1379 نسبت به انجام تبلیغات محیطی در لیگ فوتبال ایران تصمیماتی گرفت و کمیته ای را تشکیل داد که من هم جزو آن کمیته بودم. به ورزشگاه آزادی رفتیم و دیدیم دو تبلیغ وجود دارد، فروشگاه ورزشی امینی و عکاسی ایران. هیات فوتبال استان تهران در زمان مهدی اربابی قراردادی را منعقد کرده بود که در لیگ ایران استفاده میشد. اولین مزایده تبلیغات محیطی لیگ ایران را در آن سال برگزار کردیم و کسی شرکت نکرد. در دومین مزایده شرکتی جلو آمد و قرارداد 160 میلیون تومانی منعقد شد. تبلیغات در آن زمان روی ورق های فلزی انجام می شد که نور و بازتاب نور از سطح فلز باعث شد تبلیغات از تصاویر تلویزیونی قابل رویت نباشد. ما به بومرنگ رسیدیم و در واقع تبلیغات را نقاشی کردیم. پس از آن هم دستگاهی شش ضلعی ساخته شد که پارچه روی آن قرار می گرفت و تبلیغات می چرخید و اشکالاتی داشت از جمله اینکه گیر می کرد و تبلیغ ثابت میماند.
وی ادامه داد: در نهایت به گونهای شد که تبلیغات محیطی در ایران جا افتاد و در زمان محمد دادکان در سال 1384 ما به رقم یک میلیارد و سیصد تومان برای قرارداد تبلیغات محیطی رسیدیم. با توجه به نرخ دلار در آن سال این قرارداد بسیار خوبی بود. پس از آن برای چند سال تبلیغات محیطی دچار تصمیمات آنی و غیر منطقی و هیجانی شد. در زمان کمیته انتقالی شرکت های مختلف از جمله صندوق قهرمانان و پیشکسوتان تبلیغات را گرفت که از همان زمان یک چک چهار میلیارد تومانی برگشت خورده هنوز دست ما است. مشخصا موفق نبودند و چیزی هم عاید فوتبال نشد. بعد از آن شرکتی که قبل از آن جلو آمده بود بازگشت و تبلیغات را به دست گرفت. این شرکت متاسفانه به صورت غیر رسمی خود را مالک تبلیغات محیطی می دانست و پرداخت به فوتبال را اصلا در برنامه خود نداشت و تصور می کرد که فوتبال به آن شرکت بدهکار است.
درودگر افزود: در حد فاصل سالهای 1392 تا 1396 نیز تصمیماتی وجود داشت و شرکت های مختلفی آمدند و بدهیهایی به وجود آوردند. در واقع پولی به ما ندادند و یک رقم ناچیز در حدود یک چهارم یا یک پنجم قرارداد را فقط پرداخت کردند. بابت بقیه مبالغ از هر سه شرکت در دادگاه شکایت کردیم و رای لازم را از دادگاه گرفتیم. در سال 1397 تصمیم به تغییر شیوه درآمدزایی تبلیغات گرفتیم و این بار مزایده را به شکلی برگزار کردیم که وجه تبلیغات بر خلاف آن هجده، نوزده سال به حساب سازمان لیگ فوتبال واریز می شد و این تحول چشمگیری در مسیر تبلیغات محیطی بود.
عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال تصریح کرد: دو سال این روش را پیش بردیم و به برخی اختلافات برخوردیم و مقداری از وجوه را هنوز برای وصول پیگیرشان هستیم. پس از دو مزایده که برگزاری کردیم و شرکتی جلو نیامد، تصمیم بر این شد که خود سازمان لیگ این امر را برعهده بگیرد که دیگر درصد زیادی از تبلیغات را به شرکتهای دیگر ندهیم و درآمدها به فوتبال اختصاص پیدا کند.
درودگر در ادامه اظهار داشت: در سال 1400-1399 خود سازمان لیگ برای نخستین بار این کار را انجام داد و درآمدها تقریبا دو برابر سال قبل بود که پیشرفت و تحول چشمگیری به حساب آمد. امسال نیز با توجه به درخواست شرکتها، مزایدهای برگزار کردیم و رقم یکصد و هشتاد میلیارد تومان را برای کل باشگاههای کشور اعلام کردیم. که در دو نوبت هیچ شرکتی جلو نیامد و مجبور شدیم تا برخلاف میل باطنی خودمان این کار را انجام بدهیم. اما در آغاز فصل و در روز مسابقات به نامه باشگاه استقلال مواجه شدیم و بدون هماهنگی به یکباره کامیونهای مربوط به سازه تبلیغات را مشاهده کردیم که حرکتی هیجانی بود و از نظرم زیبنده باشگاه پرسابقه استقلال نبود. البته از این گونه مسائل در یک خانواده (فوتبال) بعضا پیش میآید. با باشگاه مذاکره و اعلام کردیم که این اقدام امکانپذیر نیست، اما اگر شما مایل به دریافت تبلیغات هستید می توانیم مذاکره کنیم که مسئولان باشگاه هم برای انجام مذاکره به ورزشگاه آزادی آمدند و این جلسه با حضور علینژاد و مددی برگزار شد. در آن جلسه قرار شد که باشگاه استقلال تضامین لازم را بدهد و تبلیغات محیطی را دریافت کند.
وی ادامه داد: پس از این نشست باشگاه استقلال صرفا به ارائه یک نامه بسنده کرد. در آن اینگونه قید شده بود که باشگاه استقلال سی میلیارد تومان را خودش بابت تبلیغات پرداخت می کند و به ازای بازی استقلال با هر تیمی دو میلیارد تومان به آنها پرداخت می کند و تبلیغات را از ما بگیرد. این موضوع مستلزم آن است که 15 باشگاه دیگر نیز آن را بپذیرند، یعنی به عنوان مثال سهم باشگاه پرسپولیس برای هر دیدار با استقلال تنها دو میلیارد تومان باشد، باشگاه های دیگر نیز به همین ترتیب که نیازمند برگزاری جلسات و هماهنگیهایی بود که به توجه به شروع فصل بعید می دانم در این فصل مسابقاتی امکانپذیر باشد.
همچنین باشگاه تراکتور نیز درخواست خرید تبلیغات محیطی به مبلغ یکصد و هشتاد میلیارد تومان را ارائه کرد که به آنها هم در صورت ارائه تضامین لازم اعلام آمادگی کردیم. همانطور که به باشگاه استقلال دقیقا همین موضوع را اعلام کرده بودیم. به هرحال بخشی از قراردادهای تبلیغاتی منعقد شده است که آنها را نیز به باشگاه انتقال و همکاری کاملی خواهیم داد. از ابعاد مختلف تجربی و دانش اجرای این کار نیز بدون هیچ چشم داشتی در خدمتشان هستیم. علاقه قلبی ما تعامل با باشگاه ها است و امید ما توانمندی همه باشگاه نه تنها بر حل مشکلات داخلیشان، بلکه حل مشکلات مربوط به تبلیغات محیطی لیگ است. این باعث افتخار ما است اما به شرطی که از شرکتهایی که جلو میآیند تضامین لازم را بگیرند.
عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال افزود: شرکتی در حال حاضر پشت این قضیه وجود دارد که سازمان صدا و سیما، همراه اول، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ همگی با آن قطع همکاری کردند و حتی نامه ای از حراست وزارت ورزش و جوانان دریافت کرده بودیم که حق انعقاد قرارداد با این شرکت را نداریم.
در حال حاضر آن شرکتی اصلی که برای اخذ قرارداد جلو آمده و نامه نگاریها را انجام داده است اصلا هیچ تجربه قبلی در بحث تبلیغات محیطی فوتبال ندارد. با این حال با علم به شرایط موجود، ما به باشگاه استقلال اعلام کردیم اگر مایل به انعقاد قرارداد با این شرکت است و اگر آن شرکت را صالح میداند، مسئولیت با باشگاه استقلال است، قرارداد را به شرط اخذ تضامین لازم و ضمانتهای بانکی ببندند.
وی ادامه داد: در اینجا لازم از به سوال برخی دوستان که پرسیده بودند آیا قراردادهای قبلی خود ما با شرکت ها تضامین بانکی لازم را داشته یا خیر، این توضیح را ارائه کنم که کلیه قراردادهای سه سال اخیر با تشریفات قانونی و اخذ ضمانت نامه رسمی بانکی بوده است و به همین دلیل است که در حال حاضر مشکلی نداریم و مشکلات موجود برای پیش از این زمان است. در گذشته مسئولیتی در بحث تبلیغات محیطی نداشتم و برخی میپرسند که چطور پیس از این بدون ضمانت کار انجام می شد، اما مربوط به گروه فعلی نبوده است و در حوزه تبلیغات محیطی در زمان مدیریت بهاروند که من هم در این بخش حضور دارم کلیه تضامین اخذ شده است. ما خودمان را همراه باشگاه ها میدانیم و اگر مواردی را عنوان میکنیم صرفا برای جلوگیری از زیانهای آتی باشگاه است. به راحتی میبینیم که در همین باشگاه استقلال و پرسپولیس و سایر باشگاه ها چقدر درگیری شکایتی با شرکتهای تبلیغاتی وجود دارد. همین شرکتی که برای بستن قرارداد با باشگاه استقلال اقدام کرده است، از اعضای هیات مدیره آن در شرکتی دیگری هستند که از باشگاه استقلال و پرسپولیس در دادگاه شکایت کرده بودند و رای بر علیه آنها گرفتند. ما صرفا میخواهیم که چنین اتفاقاتی رخ ندهد و آّبروی فوتبال و باشگاه ها حفظ شود و از کیان و عزت باشگاه ها صیانت کنیم.
درودگر تاکید کرد: به نظر می رسد با توجه به اینکه پانزده باشگاه دیگر در این موضوع سهیم هستند، باید از امروز با مطالعه این امر را برنامه ریزی کنیم و با تشکیل کارگروهی در این حوزه تمام جوانب امر مورد بررسی قرار بگیرد و با یک برنامه ریزی اصولی، عملیاتی و ثمر بخش این کار انجام شود. کارهایی که معمولا به یکباره و بدون برنامه انجام شود محکوم به شکست است. در حال حاضر باشگاه پرسپولیس نیز نامه ای ارسال کرده و درخواست انجام اقدام مشابهی را دارد، بهتر است یک کارگروه متشکل از باشگاهها، سازمان لیگ و فدراسیون ایجاد شود تا همه ظرفیتها و امکانات مورد بررسی قرار بگیرد و مسئولیت این حوزه به یک سازمان اداره کننده محول شود، به هر حال هر باشگاهی بخواهد این کار را به تنهایی انجام بدهد، باید سهم دیگر باشگاهها نیز لحاظ شود پس باید مانند یک آیین نامه و دستورالعمل تدوین و مصوب شود تا هیچ اختلاف و نگرانی برای هیچ باشگاهی در کشور ایجاد نشود.
درودگر در پایان گفت: قطعا فدراسیون نیز از این برونسپاری استقبال میکند، اما باید منافع همه طرفها حفظ شود. مسیر مشخص و تصمیم در مجمع گرفته شده است، همین الان نیز هر باشگاهی که درخواست داشته باشد میتواند از طریق مجمع اقدام کند.