خبرگزاری کار ایران

عیسی جعفری:

سیب‌زمینی های انبار شده به دلیل نبود بازار صادراتی فاسد می‌شوند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم گفت:‌ بسیاری از از انبارها پر از سیب زمینی است و در صورت نداشتن بازار صادراتی تا سه ماه آینده فاسد خواهند شد.

عیسی جعفری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اهمیت کشاورزی در تامین نیازهای اولیه بشر گفت: کشاورزی نسبت به سایر بخش های اقتصادی از کاربری بالا و توان اشتغالزایی مناسب تری برخوردار است و بواسطه تنوع محصولات، امکان ارز آوری آن از طریق صادرات و صرفه جویی ارزی در کاهش واردات می تواند به عنوان شاخصه مهم آن ارزیابی شود. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم با بیان اینکه استراتژیک بودن تولید برخی محصولات نظیر گندم باتوجه به استقلال سیاسی و اقتصادی کشور حاکی از اهمیت کشاورزی است، ادامه داد: تنوع آب و هوایی در کشور و وجود اقلیم های متفاوت و زمین های حاصلخیز ضرورت توجه به این بخش را دوچندان می کند و می توان با این پتانسیل فراوان علاوه بر خودکفایی در بخش های مختلف کشاورزی زمینه را برای ارزآوری و همچنین توسعه اقتصاد ملی بکار گرفت. اما متاسفانه بخش کشاورزی در گذر زمان سال به سال شاهد افول شده و از بی توجهی و بی تدبیری مسوولان رنج می برد .

وی افزود: نگاهی کوتاه به آمارها نشان می دهد سهم بخش کشاورزی در اشتغال طی سالهای نه چندان دور عدد 37 درصد را تجربه کرده با روند نزولی خود در سال 93 به رقم 19/6 درصد رسیده است که حاکی از بی توجهی و بی تدبیری مسوولان است.

جعفری با طرح این پرسش که چرا باید بازار صادراتی ما تنظیم نشود، ابراز کرد: چرا برای کشاورز برنامه کشت نداریم وچرا کشاورز باید در زمان کشت از نرخ خرید تضمینی بی اطلاع باشد؟ به طور مثال امسال در شهرستانهایی نظیر کبودرآهنگ و بهار کشاورزان بیش از دهها میلیارد تومان خسارت دیده و به خاک سیاه نشسته اند. 

وی تاکید کرد:‌آیا مسوولان حوزه کشاورزی در دولت و مجلس می‌دانند محصولات جالیزی نظیر خیار و هندوانه چه خساراتی برای کشاورز و کشور بوجود آورده اند. بهترین هندوانه و خیار به خاطر نداشتن بازار صادراتی و یا بهتر بگویم عدم برنامه ریزی مسوولان در سر زمین ها رها شدند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم ابراز کرد:‌ مسئولان می‌دانند امسال چه میزان سیب زمینی معدوم و یا خوراک دام شده و هنوز هم خیلی از انبارها پر از سیب زمینی است و در صورت نداشتن بازار صادراتی تا سه ماه آینده فاسد خواهند شد. انتظار از مسوولان بخش کشاورزی در دولت و مجلس شورای اسلامی این است تا با استفاده از تجارب گذشته و بهره مندی از پتانسیل های موجود در بخش های مختلف مدیریتی و اقتصادی کشور دست کشاورزان را در این برهه حساس بگیریم و به داد آنها برسیم چرا که فردا خیلی دیر است. 

کد خبر : ۳۲۸۴۳۷