خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

وضعیت معیشتی فرهنگیان در هیچ دوره‌ای رضایت بخش نبوده است

وضعیت معیشتی فرهنگیان در هیچ دوره‌ای رضایت بخش نبوده است
کد خبر : ۲۳۹۶۲۶

وضعیت معیشتی فرهنگیان در هیچ دوره‌ای رضایت‌بخش نبوده و ما این وضعیت را در تمامی دولت‌ها شاهد بودیم و هیچ دولتی نمی‌تواند بگوید که در آن دوره توانسته وضعیت معیشتی معلمان را بهبود بخشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه ۹۷ درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق کارمندان می‌شود، گفت: به طور مشخص ۳ درصد از اعتبار باقی مانده به دیگر کار‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا فولادوند روز گذشته در جمع خبرنگاران عنوان داشت: تمامی کارمندان دولت در دستگاه‌ها و اداره‌ها علاوه بر حقوق، مزایای دیگری می‌گیرند، اما فرهنگیان به جز حقوق هیچ نوع مزایای دیگری را دریافت نمی‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه در تدوین بودجه معیشت معلمان فراموش نشود، گفت: نمایندگان به فکر معیشت واقعی معلمان باشند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت رسانه برای دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌هایی که فرهنگ در آن مطرح و ضرورتی اجتناب ناپذیر است، بیان کرد: مجلس مشورتی معلمان نمونه عینی حضور معلمان در تصمیم سازی‌هاست و در این راستا پذیرای دیدگاه‌ها و نظرات گوناگون هستیم.

فولادوند اظهار داشت: اعتدال که به عنوان گفتمان مطرح شده از جمله فاکتور‌های مهم وحدت در جامعه است و در این بین وجود نقد منصفانه رسانه‌ها یکی از ضرورت‌ها است.

وی افزود: همدان اولین استان در کشور است که دارای مجلس مشورتی معلمان است، به طوری که این مجلس فرصت اظهارنظر، پیشنهاد و اظهار عقیده را برای معلمان فراهم می‌آورد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد فرهنگی در کشور جای سیاسی‌کاری نیست، اضافه کرد: اجازه سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی را در آموزش و پرورش به هیچ‌کس نمی‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم سیاست در آموزش و پرورش به عنوان ابزاری برای افراد سودجو برای رسیدن به منافع‌شان باشد.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی فرهنگیان خاطرنشان کرد: وضعیت معیشتی فرهنگیان در هیچ دوره‌ای رضایت‌بخش نبوده و ما این وضعیت را در تمامی دولت‌ها شاهد بودیم و هیچ دولتی نمی‌تواند بگوید که در آن دوره توانسته وضعیت معیشتی معلمان را بهبود بخشد.

فولادوند یادآور شد: رفع مشکل معیشت فرهنگیان به تنهایی به دست وزیر آموزش و پرورش حل نمی‌شود، بلکه در این امر در طی مصوبه‌ها و قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، باید وضعیت معیشتی معلمان را در نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه میانگین اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در کشور ۱۲ و دو دهم درصد و در البرز به ۲۱ درصد می رسد، عنوان کرد: میانگین اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش در استان همدان در چهار سال گذشته به هشت رسیده است و چهار رتبه پایین‌تر از میانگین کشور است و با رایزنی‌های انجام شده قول داده شده که بودجه آینده استان همدان به میانگین کشوری نزدیک شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای حل مشکل و ارائه پیشنهاد برای وضعیت معیشت فرهنگیان، بیان داشت: در استان کارگروهی تشکیل دادیم تا به دنبال راهکار‌هایی برای رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان باشند.

فولادوند درآمدزایی را یکی از راهکار‌های کمک به وضعیت آموزش و پرورش دانست و افزود: برای درآمدزایی به دنبال ایجاد منابعی در کنار مدارس هستیم تا هزینه‌های مالی مدارس را به نحوی جبران کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به ایجاد موزه در غرب کشور، عنوان داشت: با کمک اداره کتابخانه‌ها و اداره اسناد ملی به دنبال ایجاد موزه در ارتباط با آموزش در غرب کشور هستیم و در این راستا بنیاد بوعلی هم اعلام آمادگی کرده و استانداری نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده است.

فولادوند از عدم پرداخت اضافه تدریس معلمان در پاییز امسال خبر داد و اضافه کرد: مبلغ اضافه تدریس پاییز تاکنون به فرهنگیان پرداخت نشده و همچنین هزینه‌های فوت و ازدواجی نیز داشتیم که موفق به پرداخت آن نشدیم.

وی با اشاره به تجهیز هزار و ۳۰۰ کلاس به سیستم گرمایشی استاندارد، افزود: قریب به هزار کلاس برنامه استانداردسازی سیستم گرمایشی آغاز شد و ۳۰۰ کلاس باقی مانده که اعتبار استانداردسازی سیستم گرمایشی از محل عوارض پرداخت هزینه گاز تأمین می‌شود.

فولادوند ادامه داد: اجازه نمی‌دهیم افراطی‌گری در آموزش و پرورش حاکم شود و کسی فرهنگیان را متهم به کار‌های انجام نداده بکند، فرهنگی حق دارد از معیشت و نابسامانی معیشتی گلایه کند و ما فضای انتقاد را برای فرهنگیان باز گذاشتیم.

فولادوند با اشاره به اینکه دولت «تدبیر و امید» نسبت به دولت قبل بهتر عمل کرده، یادآور شد: در دولت قبلی به غیر از ۲۰۰ هزار تومان هزینه دندانپزشکی هیچ کار دیگری برای فرهنگیان نکردند!

وی ادامه داد: افراد با سطح تحصیلات بالاتر پست گرفته‌اند و تلاش کردیم حرمت معلم رعایت شود، همچنین به منتقدین اجازه دادیم حرفشان را بزند چرا که اگر معلم نتواند حرفش را بزند نمی‌تواند نقد و نقادی را به دانش‌آموز آموزش دهد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز