خبرگزاری کار ایران

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند:

لایروبی 2900 متر از رودخانه های شهرستان نهاوند

لایروبی 2900 متر از رودخانه های شهرستان نهاوند
کد خبر : ۱۵۳۷۵۰۲

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند خبر داد: عملیات لایروبی و بازگشایی مسیر 2900 متر از رودخانه های شهرستان نهاوند به پایان رسیده است.

به گزارش ایلنا از همدان، علی فلک الدین گفت: شهرستان نهاوند با توجه به میزان بارندگیها و شرایط توپوگرافیکی حاکم بر ان یکی از حساس ترین بخشهای استان همدان از منظر خطرات سیلاب می باشد.

وی افزود: در این راستا و در جهت کنترل سیلاب بازه های پر خطر و حساس رودخانه ای در سطح شهرستان شناسایی شده و عملیات لایروبی و بازگشایی این بازه ها در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته است.

فلک الدین تاکید کرد: در این چارچوب از ابتدای سال جاری تا کنون عملیات لایروبی و بازگشایی مسیر 2900 متر از رودخانه های شهرستان به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه این بازه ها شامل رودخانه گاماسیاب واقع در اراضی روستای بابا قاسم به طول 300 متر ، رودخانه گاماسیاب اراضی روستای فیازمان به طول 800 متر ، رودخانه گاماسیاب واقع در اراضی روستای بابارستم به طول 1200 متر و مسیل واقع در اراضی روستای کوهانی به طول 600 متر می باشد, گفت: شرکت آب منطقه ای در نظر دارد طی سال جاری لایروبی و بازگشایی مسیر جهت عبور ایمن سیلاب در روستا های سهران و سرخگند و شهرک سلگی به مجموع طول 2300 متر به اتمام برساند.

 فلک دین اظهار کرد: با پیگیری و بازدیدهای کارشناسان و اکیپ واحد آب های سطحی گروه گشت ‌و بازرسی این شهرستان، عملا تجمع رسوبات پشت بند راج و نهر شعبان در شهرستان نهاوند با حجمی به میزان ۲۰۰۰ مترمکعب و همچنین 2300 متر از بستر رودخانه گاماسیاب با حجم تقریبی 22000هزار متر مکعب لایروبی شد.

وی از آزادسازی توافقی حدود 5000 مترمربع از تصرفات صورت گرفته خبر داد .

فلک الدین افزود: با توجه به تجمع رسوباتی که در سیلاب های اخیر در بندهای انحرافی شعبان و راج اتفاق افتاده و همچنین به جهت اهمیت و ضرورت موضوع، ‌پاکسازی و لایروبی این محدودها، در جهت افزایش آبگذری رودخانه و عبور ایمن سیلاب های احتمالی، در دستور کار شرکت آب منطقه ای همدان قرار گرفت.

وی در ادامه یاد آور شد: عملیات لایروبی با افزایش سطح مقطع جریان موجب ‌ایجاد بستر مناسب جهت آبگذری ایمن در زمان وقوع سیلاب گردیده و از بروز خطرات احتمالی کاسته می شود.

فلک الدین با تاکید بر اینکه رودخانه ها به عنوان بخشی از ثروت طبیعی و ملی کشورمان محسوب می شوند و حفظ و حراست از آن ها بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: رصد و پایش تمامی رودخانه های واقع در ‌محدوده عملیات این مدیریت در راستای عبور ایمن سیلاب ‌های احتمالی توسط اکیپ گشت و بازرسی صورت می پذیرد و این موضوع تا ظرفیت ‌کامل و رفع بحران از منطقه ادامه خواهد داشت.

 علی فلک دین خاطر نشان کرد: مدیریت منابع آب شهرستان نهاوند حسب وظایف ذاتی و تکالیف محول شده با تعامل و ‌همکاری سایر ادارات ذی ربط و متولی و بخشداران و دهیاران در جهت لایروبی بازه های ضروری رودخانه ها برای آبگذری مناسب در زمان سیلابی ‌شدن رودخانه ها اقدام و از مالکین اراضی مجاور رودخانه ها درخواست دارد تا از هرگونه ساخت و ساز درحاشیه رودخانه ها و مسیل ها بدون اخذ مجوز رسمی به منظور حفظ جان و مال خود در مقابل خطر سیلاب خودداری نمایند و همکاری لازم را در هنگام لایروبی رودخانه ها در جهت آزاد سازی بستر و حریم رودخانه جهت عبور ایمن هر چه بهتر سیلاب انجام دهند.

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند تاکید کرد: هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند نسبت به اراضی بستر رودخانه ها و دیگر پهنه های آبی ادعای مالکیت کرده و یا در آنها تصرف غیرمجاز نماید در غیر این صورت با متصرفین مطابق قانون برخورد اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز