خبرگزاری کار ایران

نمایش‌های خارجی دریچه جدیدی را به روی هنرمندان تئاتر عروسکی باز می‌کند

نمایش‌های خارجی دریچه جدیدی را به روی هنرمندان تئاتر عروسکی باز می‌کند
کد خبر : ۱۰۸۷۸۰

نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی همزمان با جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، فاصله روی صحنه و پشت صحنه را با مخاطبان، کم می‌کند.

ایلنا: نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی همزمان با جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، فاصله روی صحنه و پشت صحنه را با مخاطبان، کم می‌کند. فهیمه میرزاحسینی اظهار کرد: در برپایی بیستمین دوره این رویداد، برای ساختن دنیایی بهتر برای کودکان بسیار مصمم هستیم و از تلاش برای بهتر شدن دست برنمی‌داریم. وی با توجه به شعار این دوره از جشنواره، بیان کرد: رویکرد امسال جشنواره به تئا‌تر ویژه خردسال بسیار امیدوارکننده است.

به گزارش ایلنا از همدان؛ نویسنده و کارگردان تئا‌تر عروسکی اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که خردسالان به عنوان تماشاگرانی نه چندان پرتعداد، یا نادیده گرفته شدند و یا با کودکان بزرگ‌تر از خودشان جمع بسته شدند تا به حساب نیامدنشان به آمار‌ها کشیده نشده و پنهان بمانند.

وی اذعان کرد: از توجه به تئا‌تر خردسال خرسندم و نباید فراموش کنیم که این رویکرد‌ها خانواده‌ها را با تئا‌تر پیوند می‌زنند.

میرزاحسینی با تأکید بر اینکه فرهنگ و سپس اقتصاد مهم‌ترین پل‌ها را میان اجراکنندگان و بینندگانش ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: بنابراین برای پوشاندن جامه تئا‌تر بر تن جامعه به جز شعار، امکانات وسیع‌تر و توجهات فراوان تری مورد نیاز است.

وی در ادامه افزود: به مقوله تئا‌تر خردسال بسیار کم پرداخته شده و به نظرم نگاه تخصصی برای تفریح، سرگرمی و حتی آموزش این بخش از انسان‌های دوست داشتنی جامعه تقریباً وجود ندارد.

نویسنده و کارگردان تئا‌تر عروسکی با بیان اینکه جای خالی تئا‌تر خردسال در دانشگاه بیشتر از هر جایی به چشم می‌خورد، افزود: شاید علاقه‌مندی ویژه‌ای نیز در میان همکاران تئاتری برای فعالیت در تئا‌تر کودک باشد، اما تخصص چندانی برای آن وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری این رویداد در بخش‌های متنوع تاثیرگذار است، گفت: بچه‌ها عاشق تنوع، هیجان و سرگرمی‌اند که هر چه تنوع و سرگرمی بیشتر باشد، آن‌ها نیز بیشتر به هیجان آمده و همراهی بیشتری با جشنواره می‌کنند.

میرزاحسینی در خصوص اینکه برگزاری کارگاه و نشست‌های جانبی همزمان با جشنواره تا چه حد در رشد تئا‌تر کودک و نوجوان موثر است، تصریح کرد: نخستین تأثیر این کارگاه‌ها جلب علاقه‌مندان بیشتر چه در میان کودکان و چه در میان والدین و مربیان آن‌هاست.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فاصله صحنه و پشت صحنه را برای مخاطبان کم می‌کند تا جایی که اعتماد به نفس تماشاگران و علاقه‌مندان به تئا‌تر کودک و نوجوان را برای پیوستن به یک کار تئاتری افزایش دهد.

نویسنده و کارگردان تئا‌تر عروسکی درباره انتشار کتاب و توزیع آن در زمان برپایی جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان گفت: هر بهانه‌ای برای چاپ کتاب قابل تقدیر است و من بر این باورم که جشنواره‌ها رفتنی هستند، اما آنچه می‌ماند، کتاب‌ها هستند که روز به روز بر دانش علاقه‌مندان در مقوله کودک و تئا‌تر می‌افزاید.

وی خاطرنشان کرد: انجام هر کاری برای کودکان همچون دانه‌ای است که درون او می‌کاریم و حداقل دو دهه بعد می‌توانیم زیر سایه‌اش بنشینیم و آرام بگیریم.

میرزاحسینی برپایی جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان را در سطح بین‌المللی تأثیرگذار دانست و افزود: نمایش‌های خارجی اگر درست انتخاب شوند، تاثیرگذار خواهند بود.

وی یادآور شد: نمایش‌های خارجی علاوه بر اینکه دریچه جدیدی را به روی هنرمندان تئا‌تر عروسکی باز می‌کند، در هزینه رفتن به سفر برای دیدن برخی آثار صرفه جویی می‌شود.

بیستمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان، از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برگزار می‌شود.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز