مشاور عالی استاندار هرمزگان در گفت وگوی اختصاصی با
استاندار با سفارش مسئول نمی پذیرد / اشتغال، قاچاق سوخت و بدهی های دولت گذشته مشکلات هرمزگان!!
اگر قرار باشد هر یک از معاونان استاندار یا فرماندارانش توسط نماینده ای سفارش و انتخاب شوند علاوه بر خدشه دار شدن اصل تفکیک قوا، جفای بزرگی نیز به مردم شده است
دکتر مرتضی حقیری زاده، مشاور عالی استاندار هرمزگان است. دکتر جادری از زمان حضور کوتاه خود در هرمزگان انتصاباتی داشته که هر چند عمیق و فراگیر نبوده؛ اما گزینه های هوشمندانه و در راستای شعار دولت تدبیر و امید بوده است تا جایی که توانسته اند در دل مردم جایی باز کنند. مشاوران از جمله این افرادند، حضور مداوم مشاوران استاندار در نقاط دور و نزدیک استان و انتقال نظرات و دیدگاه های اقشار مختلف مردم در قالب گزارشات به استاندار موجب شده پی گیری رفع کمبودها و کاستی های اجرایی استان سرعت بیشتری به خود بگیرد. آنچه پیش روی شماست محصول این گفتگوی صریح است.
در دولت تدبیر انتخاب استانداران در کشور بتدریج انجام شد همانطور که مطلعید بتازگی استاندار خراسان رضوی هم معرفی شد در استان ما هم آقای دکتر جادری زمان کوتاهی از حضورشان گذشته و مایلیم بدانیم در این اندک مجال چقدر توانسته اند شرایط استان را به سمت اهداف دولت تدبیر و امید تغییر دهند؟
در بازدیدهای مختلف از شهرستانها با اقشار مختلف مردم که گفتگو می کنیم، علما و ائمه جمعه و جماعت، نخبگان، دانشگاهیان، فرهنگیان و اقشار مختلف مردم از شیوه و نگاه و عملکردی که استاندار تا امروز داشته اند اظهار رضایت می کنند. ما در این دیدارها با مدیران، فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و مردم گفتگو می کنیم و نکات و نظرات و کمبودها و مشکلات را از نزدیک می بینیم. در این مدت متوجه شده ام مقبولیت جناب استاندار در میان مردم بالاست. همچنین جریانات سیاسی حامی دولت تدبیر و امید بصورت یک جبهه واحد و همراه در حمایت مقام عالی اجرایی استان اتفاق نظر دارند البته اختلاف نظر ها و سلایقی هم در شیوه های اجرا وجود دارد که طبیعی ست. الحمدالله همه گروه های سیاسی خصوصا طیف های حامی دولت تدبیر و امید و اعضای ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در سطح استان از بلوع سیاسی بالایی برخوردارند. استاندار هم تاکنون با سعه صدر تمام پیشنهادها و نقدها و گزارشاتی که به ایشان می رسد را به دقت بررسی می کنند و در این مدت شناخت کاملی از شرایط اجتماعی - سیاسی و فرهنگی استان و افراد توانمند و لایق استانی برای وی حاصل شده است و در حال حاضر دکتر جادری به مشکلات هرمزگان اشراف کامل دارند شایان ذکر است بنده ایشان را فردی مردمی، ولایتمدار، با برنامه و با نفوذ سیاسی در مرکز می دانم و معتقدم توانمندیهای دکتر جادری به توسعه استان کمک میکند.
اجازه بفرمائید اشاره کنم به موضوع مورد توجه مردم در این روزها، انتصاباتی که تاکنون در استان انجام شده را چقدر راهگشا می دانید؟
ببینید من سخنگوی دکتر جادری نیستم و از دید و جایگاه خودم به تحلیل موضوعات می پردازم که در اینجا لازم است نمونه هایی ذکر کنم. در انتخاب معاونین استاندار با رعایت همه جوانب، ارزشمندترین و توانمندترین نیروها را در استان به خدمت گرفته اند. آقای کدخداپور مسوولیت سنگین سرپرستی معاونت سیاسی و امنیتی را در هرمزگان بدوش گرفته اند که اگر شما به عنوان رسانه و پل ارتباطی با مردم به سوابق وی مراجعه کنید می بینید در تمام مسوولیت های قبلی اش موفق بوده و در مجموعه وزارت کشور وی را مدیری لایق و قوی می دانند که از سال ۶۴ فرماندار بوده است یا انتصاب آقای دریانورد در معاونت برنامه ریزی یکی از مهمترین اتفاقات نه در استان بلکه در کشور بوده است و وی از بدنه سازمان مدیریت و پله پله ارتقا یافته است. برای اولین بار فارغ از مذهب و قومیت و بنابر قولی که دولت به مردم داده که شایسته سالاری را در انتصابات مدنظر قرار می دهد یک مدیر شایسته از نیروهای استان در یکی از معاونت های مهم مشغول به خدمت شد. البته آقای استاندار بارها گفته اند که انتخاب ایشان صرفاً بخاطر اهل تسنن بودن و یک حرکت شعاری نبوده بلکه شایستگی ایشان ملاک انتخابشان است. ما در این هفته تغییر رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سوخت را هم داشته ایم تاکید من بر این است که به شما به عنوان نماینده مردم و افکار عمومی نشان دهم در استان تاکنون ملاک انتخاب افراد کاردانی و تخصص آنها بوده است.
مدتی پیش نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی نامه ای به رییس جمهور نوشتند که برخی رسانه ها آن را منتشر کردند. نظر شما راجع به این نامه چیست؟
مجموعه تیم اجرایی استان اعم از مشاورین و معاونین و در رأس همه شخص آقای استاندار به این مساله معتقدند که نظارت حق قانونی نمایندگان محترم مجلس است و آنچه در قانون اساسی هم بدان تصریح شده لازم الاجراست. بدین ترتیب اگر مدیران اجرایی در کار قانونگذاری و نظارت که وظیفه نمایندگان است دخالت کنند امر مطلوبی نیست. همچنین مدیریت عالی اجرایی استان هم انتظار دارد سایرین نیز به امر تفکیک قوا عنایت داشته باشند. اگر یک استاندار حق انتخاب همکاران خود را نداشته باشد و قرار باشد هر یک از معاونان وی یا فرماندارانش توسط نماینده ای سفارش و انتخاب شود علاوه بر خدشه دار شدن اصل تفکیک قوا، جفای بزرگی نیز به مردم شده و عرصه خدمت به مردم را دچار خدشه می کنند هرچند حق نمایندگان عزیز برای مشورت و نظارت محفوظ و مورد تاکید استاندار است.
امروزه مردم بسیار باهوشند و به برکت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی از قدرت تحلیل سیاسی بالایی برخوردارند مردم دخالت نمایندگان در انتخاب هر یک از عناصر اجرایی استان را زمینه سازی برای انتخابات آتی مجلس تفسیر می کنند. طبیعی است استاندار دولت تدبیر و امید بارها اعلام کرده است که از تعامل سازنده استقبال می کند اما ایشان و مجموعه تیم فکری و اجرایی شان دخالت را نمی پذیرند. این نامه مورد اشاره شما حاوی یک نکته ارزشمند هم بود که استفاده از نیروهای بومی در سطح مدیران استان را بیان کرده بود. این امر کاملا درست و بسیار مورد توجه و تاکید دکتر جادری است و در کل هم می بینید که انتصابات هم به همین روش در حال انجام است. هر چند این نامه و نحوه انعکاس آن شاید دلایلی داشته که فعلا مایل به باز کردن بحثدر این مصاحبه نیستم و در صورت نیاز در یک کنفرانس خبری در آینده به بررسی آن می پردازم و عدم برگزاری این کنفرانس تاکنون بدلیل تاکید استاندار بر دوری از تنش و حاشیه و رفتن بسمت کار و تلاش است.
آقای مشاور عالی؛ موضوع انتخاب مدیران از همین استان همواره یکی از خواسته ها و دغدغه های مهم مردم بوده، در انتصابات پیش رو نگاه به این مساله چگونه است؟
استان هرمزگان رنگین کمان زیبایی از فرهنگ ها و مذاهب و آداب و رسوم مختلف است مردمان زیادی که بدلیل موقعیت خاص این استان، اتصال به دریا و حجم بزرگ مبادلات تجاری به این خطه آمده اند و خانه و زندگی شان هرمزگان است؛ در حال کار یا سرمایه گذاری اند. این افراد سال هاست در این استان زندگی می کنند و همین جا می مانند. به اعتقاد من در حال حاضر بندرعباس در زمینه مهاجر پذیری شبیه تهران یا حتی متنوع تر از آن است. هرمزگان قطب صنعتی کشور است تا جایی که بیش از ۶۵ درصد ترانزیت کالای کشور از این استان صورت گرفته و دروازه اصلی صادرات و واردات کشور است و اینها همه جاذبه هایی است که بسیاری به اینجا می کشاند. به این ترتیب هم استانی هایی داریم که قابلیت خدمت رسانی بهتری دارند. تجربه و دانش برای اداره امور دارند و همانطور که قبلاً اشاره کردم کسانی که توانمندی و شایستگی بالاتری دارند باید برای مسوولیت ها انتخاب شوند. البته نیروهای بومی و ماندگار که قابلیت هایی که ذکر شد را داشته باشند همیشه در اولویت هستند و در سطوح مختلف مدیریتی براساس توانایی ها از آنها استفاده می کنیم و پس از انتصاب هم همکاری و حمایتشان می کنیم. فرهنگ مردم عزیز استان هم هیچگاه حذفی نبوده و همیشه از کسانی که واقعاً به آنها خدمت می کنند استقبال کرده اند و ما الان کسانی را داریم که بیش از بیست سال ساکن هرمزگان هستند و اینجا وطن آنها شده و مردم هم آنها را جدا از خود نمی دانند. ما دست همه کسانی که می خواهند به خاک هرمزگان خدمت کنند و به این مردم عزیز و نجیب، به گرمی می فشاریم و باز هم اطمینان می دهم که اولویت استانداری با مدیران شایسته و توانمند بومی و ماندگار خواهد بود.
موضوع دیگری که جای پرسش های فراوانی است تأخیر در انتصاب مدیران استان است. مردم منتظر تغییر در مدیریت های استان هستند اجازه دهید بدون تعارف بگوئیم مردم می خواهند نتیجه آرای خود در ۲۴ خرداد را ببینند خواست آنان که تغییر بوده اکنون بر آورده نشده است. لطفاً بفرمایید نمایندگان دولت در استان چه زمانی این خواسته مردم را پاسخ می دهند؟
نکته ای که گفتید بنده هم در ملاقات های مردم مکرراً می شنوم. می دانم مردم استان خواهان تغییر هستند و حق هم دارند. انجام تغییرات در همه سطوح هم شعار و مطالبه عمومی مردم است و هم خواست نیروهای سیاسی استان. که در ایام انتخابات به مردم وعده داده اند اما اجازه بدهید دلایلی برای این شرایط ذکر کنم: اولین و از همه مهمتر پایبندی دولت به شعارهایی است که همین مردم به آن رای داده اند؛ یعنی تغییرات باید با تدبیر باشد، آگاهانه باشد براساس شایستگی باشد. انتصاب باید بر مبنای عقلانیت و اخلاق باشد برخلاف دولت گذشته که عزل و نصب ها با عجله و خلق الساعه انجام می شد و شخصیت مدیران و کرامت انسانی آنها را خدشه دار می کردند این دولت بنا ندارد، این روش را انجام دهد. بلکه این به قول شما تأخیر قرار است به انتخاب نیروهای کارآمد و شایسته و بومی و استانی منجر شود. دومین دلیل هم اتفاق بزرگ سفر ریاست جمهوری به استان بود که شخص استاندار برای انجام آن تلاش های فراوانی در سطح ملی انجام دادند و دستاوردهای این سفر برای استان بسیار مهم و ارزشمند بود و تاثیرات شگرفی را در آینده مردم استان شاهد خواهیم بود. به لحاظ مدیریتی تغییرات سریع در این برهه صلاح نبود و استاندار هرمزگان بر اساس برنامه و شناخت بدنبال تغییرات است و فرصتی برای آزمون و خطا را جایز نمی داند.
خب حالا که سفر انجام شده!
بله، بلافاصله با آغاز روزهای کاری سال جدید این تغییرات سرعت و انعکاس بیشتری خواهد یافت توجه داشته باشید که این روند آغاز شده ولی حتما سرعت خواهد گرفت. ما افتخار می کنیم که استان هرمزگان یکی از استان های مهم کشور در عرصه گردشگری است و در ایام نوروز تعداد مهمانان وارد شده به مناطق مختلف استان افزایش چشمگیری خواهد داشت در حال حاضر مدیریت این رویداد، اصلی ترین دغدغه مدیران اجرایی و تمامی دستگاه های تابعه است و همانگونه که دکتر جادری بارها تاکید داشته اند سیاست دولت شتابزدگی و بهم ریختگی نیست و بر اساس اولویت های استان این کار در حال انجام است.
جناب آقای دکتر به عنوان سوال پایانی بفرمائید در این مدت با چه موانع و چالش هایی در استان مواجه بوده اید؟
ü مشکلات متعددی داریم از اشتغال، عدم تخصیص اعتبارات در سال جاری، قاچاق سوخت گرفته تا بدهی های فراوانی که از دولت گذشته وجود دارد بسیاری از پیمانکاران علی رغم طلبی که بابت انجام کارهایشان از دولت دارند اما به ورشکستگی افتاده اند. دومین چالش این است که برخی مایلند به روش های مختلف در کار دولت و انتصابات تاثیر بگذارنند اینها همانطور که قبلاً هم اشاره کردم باید به سلیقه انتخاب شده توسط مردم در حماسه سیاسی ۲۴ خرداد گردن بنهند و بپذیرند که اکنون دولتی مستقر شده که موظف است با تدبیر به امید مردم و خواست آنها که تغییر روند اداره کشور و بهبود اوضاع داخلی و خارجی است، عمل کنند. الحمدالله ما ارتباط خوبی با گروه های سیاسی و دلسوزان و علاقه مندان به پیشرفت استان داریم و همچنین علمای گرامی و ائمه جمعه و نخبگان ارتباط قوی و منطقی با ما دارند و همواره از نظرات ارشادی همه این عزیزان بهره می بریم.
از شما بخاطر حضور در این مصاحبه سپاسگزاریم.