خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

حضور خیرین سلامت و بنگاه های اقتصادی در بخش بهداشت و درمان امری ضروری است

حضور خیرین سلامت و بنگاه های اقتصادی در بخش بهداشت و درمان امری ضروری است
کد خبر : ۱۲۲۵۹۹۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: حضور خیرین سلامت و بنگاه های اقتصادی در سه مقوله تامین آمبولانس، تامین تجهیزات پزشکی و ساخت و ساز بیش از ۲۰۰ مرکز خدمات بهداشتی و درمانی که نیاز به اعتبار برای نوسازی دارند، امری ضروری است.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، حسین فرشیدی در نشستی خبری، با اشاره به اینکه سرانه اعتبارات بهداشتی و درمانی در کشور بر اساس میزان جمعیت است حال آنکه استان هرمزگان از لحاظ جغرافیایی با استان‌های دیگر تفاوت‌هایی دارد، عنوان کرد: این استان از شرق تا غرب بیش از هزار کیلومتر طول در کنار دریا دارد، ۱۴ جزیره مسکونی که هرکدام خدمات خاص خود را می‌طلبد، بخش‌هایی با پراکندگی بسیار و تراکم جمعیت کم مثل بخش کوشا و بشاگرد  در این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: بطور معمول خدمات بهداشتی بر اساس جمعیت داده می‌شود مثلاً هر هزار نفر یک خانه بهداشت در حالی که ما جزایری را داریم که در آن ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر ساکن هستند که طبق سرانه جمعیتی به این مناطق پزشک تعلق نمی گیرد ولی بالاجبار باید پزشک در این مناطق مستقر شود.

فرشیدی ادامه داد: در بخش خشکی هم مناطق پراکنده با تراکم کم جمعیتی داریم بطور مثال یک مرکز جامع خدمات روستایی در جایی که سه هزار نفر جمعیت دارد و فاصله اش هم به گونه ای است که ۱۰۰ کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد برای فعالیت به‌صورت شبانه روزی باید چهار پزشک و پرستار مستقر شود در حالی که تامین اعتباری که برای سه هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده برای ارائه خدمات استاندارد در این منطقه کافی نیست.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد مراکز روستایی شامل این وضعیت هستند و  برای ارائه خدمات استاندارد مطلوب چندین برابر بودجه مصوب شده لازم است که هزینه شود،  لذا در این قسمت لازم است که کمک‌های برون سازمانی داشته باشیم که هم سازمان برنامه و بودجه هم بنگاه های اقتصادی و هم استانداری که کمک از طریق صنایع را در اختیار دارند لازم است در این خصوص همکاری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دو بخش معضل جدی وجود دارد، یک بخش تجهیزاتی چرا که اکثر تجهیزات مثل تجهیزات اتاق عمل، سی تی اسکن و ام آر آی نیاز به نوسازی دارد و در حال حاضر با اعتبار موجود تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد این تجهیزات را می توان نوسازی کرد و بخش عمده‌ای باقی خواهد ماند که نیاز به کمک های خاص دارد.

وی بیان کرد: مسئله دیگر در بحث آمبولانس‌های زمینی است، در حال حاضر بیش از ۸۲ مرکز پایگاه ۱۱۵ داریم اما با توجه به اینکه بیش از هزار کیلومتر فاصله شرق تا غرب استان است و فاصله شهرستان‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به طور مثال اگر آمبولانس یک پایگاه یک بیمار تصادفی را جابه جا کند چندین ساعت این پایگاه بدلیل عدم وجود آمبولانس نمی تواند در قسمتی دیگر ارائه خدمت کند، از سوی دیگر اکثر آمبولانس‌های موجود نیز بیش از ۲۰ سال از عمر آنها می گذرد و لازم است که نوسازی آمبولانس ها توجه جدی شود.

فرشیدی در پایان خاطرنشان کرد: حضور خیرین سلامت و بنگاه های اقتصادی در سه مقوله تامین آمبولانس، تامین تجهیزات پزشکی و  ساخت و ساز بیش از ۲۰۰ مرکز خدمات بهداشتی و درمانی که نیاز به اعتبار برای نوسازی دارند، امری ضروری است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز