خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران هرمزگان خبر داد؛

فعالیت 124 دفترخانه در هرمزگان

فعالیت 124 دفترخانه در هرمزگان
کد خبر : ۱۱۷۶۴۹۵

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران هرمزگان شمار دفاتر اسناد رسمی هرمزگان را 124 دفتر عنوان کرد و گفت: ۵۰ دفترخانه در شهربندرعباس و سایر آن در شهرهای بزرگ و کوچک استان قرار دارند.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، عبدالکریم حجاری رئیس کانون سردفترداران و دفتریاران استان هرمزگان در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت سالروز گرامی داشت دفاتر اسناد رسمی، اظهار کرد: گسترش و توسعه سند رسمی یکی از شاخصه‌های معتبر برای پیشگیری از جرم و اختلاف است؛ امروزه در دعاوی حقوقی و کیفری بخش زیادی از پرونده به علت ننوشتن قراردادها یا داشتن اسناد عادی است. 

حجاری بیان کرد: دفاتر اسناد رسمی بدون اینکه بودجه‌ای از دولت بگیرند خودشان را اداره می‌کنند و مالیات‌های بسیاری نیز برای دولت وصول می‌کنند که بعضی مواقع به اسم دفاتر اسناد رسمی تمام می‌شود و 42 درصد از مبلغ حق البته به هلال احمر و 8 درصد نیز به شهرداری‌ها می‌‌رسد.

رئیس کانون سردفترداران استان هرمزگان ادامه داد: یکی از افتخارات مهم دفاتر اسناد رسمی مشورت دادن به مردم آن هم به طور رایگان است و سردفتران برای هدایت و راهنمایی مردم انجام می‌شود از این رو به مردم توصیه می‌کنیم که هر نوع قراردادی که می‌خواهند بنویسند با دفاتر اسناد رسمی مشورت کنند. 

وی تصریح کرد: حقوق دولتی که در دفاتر رسمی وصول می‌شود 6هزار و 500 میلیارد تومان در سال است که امسال در بخش اتومبیل به دلیل چالش‌هایی که وجود داشت فقط 20 درصد از آن وصول شده است.

حجاری بیان کرد: در بخش املاک دفاتر اسناد رسمی در یک یا دو ساعت کار نقل و انتقال یک ملک را انجام می‌دهند؛ مشکلی که ما در استان داریم در رابطه با استعلام از شهرداری است که اگر شهرداری به صورت آنلاین با دفاتر ارتباط برقرار کند بدون معطلی مردم این کار هم انجام خواهد شد و درآمدهای خوبی هم عاید شهرداری‌ها خواهد شد.

وی عنوان کرد: برای سند اتومبیل وضعیت خاصی را ایجاد کرده‌ایم که در ظرف 30 دقیقه انتقال مالکیت اتومبیل انجام شود.

رئیس کانون سردفترداران استان هرمزگان ادامه داد: وظیفه نقل و انتقال رسمی اتومبیل طبق قانون بر عهده دفاتر اسناد رسمی است و مشکلاتی هم که ایجاد شده به دلیل تفسیر نادرست قانون است و مجلس به صراحت اعلام کرده است نقل و انتقال مالکیت خودرو باید از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود ما هم قائل بر این هستیم که نباید هزینه‌های مردم در این امر بالا برود از همین رو درخواست داریم دولت حقوق دولتی در این امر را حذف یا کاهش دهد.

حجاری اظهار کرد: ما می‌خواهیم اگر بنا است انتقال مالکیت از عهده دفاتر اسناد رسمی دربیاید از مجرای قانون باشد و لایحه به مجلس برود و تصویب شود و توصیه می‌کنیم به مردم که بلافاصله بعد از تعویض پلاک، انتقال سند را نیز انجام دهند تا در آینده با مشکل روبرو نشوند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که هر خودرو یک پلاک داشته باشد چرا که بحث تعویض پلاک مربوط به زمانی بود انتقال مالکیت انجام می‌شد ولی پلیس از آن مطلع نمی‌شد اما امروز با سیستم‌های آنلاین این مشکل رفع شده است.

رئیس کانون سردفترداران استان هرمزگان بیان کرد: یکی از اسنادی که باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود بحث پیش فروش ساختمان‌ها است و اگر این امر از غیر طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ چنانچه از طریق دفاتر پیش فروش انجام شود پرونده ثبتی آپارتمان قفل می‌شود و دیگر نمی توان آن را به شخص دیگری فروخت و فروش آن به صورت عادی نیز جرم تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: دفاتر اسناد رسمی نماینده حاکمیت هستند و اگر بخواهد بی‌نهایت شود مشکلاتی ایجاد خواهد شد و لازم است مجلس قانونی را که در این رابطه در دستور کار دارد را اصلاح کند.

حجاری خاطرنشان کرد: دفاتر اسناد رسمی زیر نظر کانون سردفتران تحت نظارت هستند و اگر شکایتی باشد مردم می‌توانند با مراجعه به کانون شکایت خود را اعلام کنند که اگر تخلفی انجام شده باشد سردفتر متخلف به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز