خبرگزاری کار ایران

در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ محقق شد؛

کسب ضریب پایایی ۱۰۰درصدی نیروگاه طوس

کسب ضریب پایایی ۱۰۰درصدی نیروگاه طوس
کد خبر : ۱۵۲۶۵۹۹

نیروگاه طوس، با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات، ۱.۸٪ برق کل کشور، ۱۸% برق مورد نیاز استان خراسان رضوی‌ و ۷۸ درصد استفاده از دانش بنیان را در اختیار دارد.

به گزارش ایلنا، شرکت افق تامین انرژی طوس( سهامی خاص) وابسته به هلدینگ انرژی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، از ۲۵ اسفند ماه ۱۳۶۱ آغاز به کارکرد، هر چند این شرکت دارای ۹۹ درصد از سهام نیروگاه طوس است اما در حال حاضر معاملات آن در بازار سرمایه متوقف شده است.

نیروگاه طوس

نیروگاه طوس با چهار واحد بخاری ۱۵۰ مگاواتی از نیروگاه­های ممتاز کشور و یکی ازبزرگ­ترین مراکز تولید برق در استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

ظرفیت تولید

 این نیروگاه با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات، ۱.۸٪ برق کل کشور، ۱۸% برق مورد نیاز استان خراسان رضوی‌ و ۷۸ درصد استفاده از دانش بنیان را در اختیار دارد.

خدمات دانش بنیان

تولید محصولات نیروگاهی تخصصی تولید برق به صورت دانش بنیان از اقدامات این شرکت است. از ویژگی‌های بارز این نیروگاه استفاده از "کندانسور هوایی" است که در آن با بکارگیری هوا به عنوان عامل خنک‌کننده بخار (جایگزین آب)، باعث صرفه‌جویی فراوانی در میزان مصرف آب شده است که در این شرکت تامین می‌شود.

این شرکت در ادامه موفق به اخذ پروانه خرده‌فروشی برق از وزارت نیرو شده‌است و مصرف‌کنندگان صنعتی بالای پنج مگاوات می‌توانند نیاز خود را از طریق این شرکت تأمین کنند.

گفتنی است؛ از ابتدای سال ۹۹ تاکنون نزدیک به ۵۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی الکتریکی (۱۵درصد ظرفیت تولید سالانه) در قالب قراردادهای دوجانبه مبادله و طی آن بسیاری از هزینه‌های انرژی الکتریکی شرکت‌های گروه شستا کاهش‌یافته است.

اقدامات دانش بنیان شرکت تامین انرژی طوس

ساخت پوسته "استاپ ولو" توربین فشار قوی، اقدام جهت ساخت محور "پمپ اسکرو مازوت"، بهینه سازی از انجام تعمیرات اساسی "الکترولایزر" با استفاده از قطعات ساخت داخل و انجام تعمیرات برج خنک کن تر از اقدامات دانش بنیان این شرکت است.

از دیگر اقدامات دانش بنیان این شرکت می‌توان به ساخت لوازم کنترل "ولو توربین" فشار قوی، اقدام جهت ساخت "توپی و سیلندر مینیمم فلوفیدپمپ‌ها" و ساخت "استیم ایرهیتر" ثانویه، ساخت "انبساط‌گیر فلزی" به عنوان جایگزین انبساط گیر برزنتی و ساخت سایر اقلام مورد نیاز اشاره کرد.

میزان سود سالانه

سود ناخالص این شرکت در سال ۱۴۰۱ رقمی به ارزش ۷۵۷.۰۰۰ میلیون ریال و در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱.۶۴۵.۰۰۰ میلیون ریال بوده است، همچنین سود خالص نیرگاه طوس در سال ۱۴۰۱ رقمی به ارزش ۶۳۳.۰۰۰ میلیون ریال و در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۱.۲۱۱.۶۶۱ میلیون ریال رسیده است که در طول یک سال حدود صد درصد افزایش داشته است و بیشترین رشد روزانه بر اساس درصد تغییر در سال ۹۹ به میزان ۴.۴۸ درصد بوده است.

این شرکت تا تاریخ منتهی به سال مالی ۱۴۰۲ اسفند ماه فاقد تعهدات سرمایه‌ای، بدهی و دارایی‌های احتمالی بوده و نیروگاه طوس در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ توانست با کسب ضریب پایایی صد در صد در عرصه تولید  برای هر سهم میزان ۱.۸۱۷ سود لحاظ کند.

میزان عملکرد نیروگاه نیز در تصویر زیر درج شده است:

 

کسب ضریب پایایی ۱۰۰درصدی نیروگاه طوس

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز