نقاشى آبستره در ایران در حال تحول است
این نمایشگاه فرصت پژوهشی و مطالعاتی خوبی از یگ گونه غالب از هنر معاصر ایران محسوب میشود که از ضریب فرهیختگی، قدرت فکری و ژرفای زیباییشناختی قابل توجهای برخوردار است.
ایلنا: نمایشگاه «بیان و انتزاع» با حضور علاقمندان هنر، عصر جمعه ١۶ اسفند گشایش یافت؛ ارائه بیش از ۵٠ نقاشى از دورههاى درخشان نقاشى آبستره ایران از ٢٩ هنرمند شاخص که چهار نسل هنر کشورمان را نمایندگى مىکنند و به انتخاب «فرناز محمدى» گرد هم آمدهاند، این رویداد را یک فرصت ذیقیمت مطالعاتى براى مرور این گونه پررهرو در تاریخ نقاشى بدل کرده است.
به گزارش ایلنا، فرناز محمدى، نمایشگاه گردان این نمایشگاه تلاش براى ارائه شناختى مختصر از روند بخشى از تحولات نقاشى انتزاعى ایران را دلیل شکل گیرى این رویداد خواند و ابراز امیدوارى نمود این اتفاق هنرى تلنگرى شود تا مبحثهایى کارشناسى و تحلیلى درمیات صاحبنطران پدید آورد؛ او در عین حال تاکید کرد بدیهى ست به دلیل کمبود فضاى نمایشگاهى مجبور شدیم تنها آثار ٢٩ نقاش این عرصه را ارائه نماییم.»
على مرادخانى، معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى که از ساعات نخست گشایش نمایشگاه در آن حضور یافت، پس از دیدار و گفتوگوهاى بسیار با هنرمندان، درباره «بیان و انتزاع» گفت: اهمیت این نمایشگاه، در برگیرى آثار نسلهای مختلفی نقاشی انتزاعی ست، امکان مقایسه و مطالعه مى دهد به خصوص که آثار به نمایش درآمده از سطح بالای کیفی برخوردارند.
مرادخانى با تمجید از آثار جوانان نقاش و ابراز امیدوارى از آینده بسیار خوبی که در انتظارشان است، اضافه کرد: در این نمایشگاه شاهد آثار ارزشمندی از هنرمندان پیشکسوت و جوان هستیم که جریان جدید فکری در هنر ایران با ارائه آثاری متفاوت به لحاظ نوع رنگ، خطوط، حرکت و فضا نسبت به گذشته بوجود آوردهاند. در واقع میتوان گفت که در حال تجربه کردن یک دوره تحولی در زمینه آثار انتزاعی هستیم.
مراد خانی در آستانه سال جدید ابراز امیدواری کرد که در سال آینده با تلاش بیشتر و امکاناتی بهتر در حرکت به سمت اهداف هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و رضایتمندى جامعه هنرى قدم بر داریم.
علیرضا سمیع آذر، مدرس تاریخ هنر و مولف کتاب شاخص «انقلاب مفهومى» نیز یکى از دیدارکنندگان از این نمایشگاه بود؛ او درباره این رویداد گفت: نمایشگاه نقاشی «بیان و انتزاع» حاصل بیش از نیم قرن تجربه هنر معاصر ایران در حوزه نقاشی انتزاعی است. این نمایشگاه در برگیرنده سه نسل آثار هنرمندان نقاشی انتزاعی ایران است که نشان دهنده علاقه ایرانیان به این گونه هنرى ست. بخش اعظم نقاشی مدرنیستی در ایران بر محور شیوه آبستره شکل گرفته است. در این نمایشگاه میتوان تشخیص داد که چرا هنرمندان ایرانی به نقاشی آبستره اشتیاق نشان میدهند نخست امکانی است که این نقاشی برای ارتباط با گذشته و میراثهنری و زیباییشناختی ایران بوجود میآورد زیرا از طریق این نقاشی میتوان به دنیای بصری در معماری ایران در قالی، گبه و فرش ایرانی و حتى در تزیینات ایرانی اسلامی نفوذ کرد و جلوههایی مدرن شده از آنها را در هنر امروزی دوباره پدید آورد؛ انگیزه دوم به نوعی حس رهایی برمی گردد به این معنا که هنرمند با متمرکز شدن به جهان انتزاع خودش را از هر گونه واکنش نسبت به جهان بیرونی آزاد کرده و دیگر مجبور نیست به مسائل مربوط به حوزههای اجتماعی و تاریخی در کارش نقبی بزند و نقاشیاش را به رسانهای برای اظهار نظر در مورد این مسائل تبدیل کند، در بسیاری از کارهای این نمایشگاه ما نوعی انتزاع خالص را میبینیم نوعی نقاشی ناب که هنرمند صرفا به دنیای رنگ، فرم و فضا پرداخته است، البته ایرانیها همیشه طبع شاعرانه دارند و میل تغزلی و رمانتیک را در بسیاری از نقاشی آبستره در سه نسل از هنرمندان ایرانی میبینیم از جمله کارهایی که به شکلی به طبیعت، احساس و به بیانگرایی توجه دارند و به سمت نقاشی آبستره اکسپرسیونیستی متمایل شدهاند. در عین حال نزد جوانان با موج نویی از نقاشی آبستره مواجه هستیم که این آثار دیوار بزرگی از این نمایشگاه را نیز در برمی گیرد که من از آن به عنوان نقاشی آبستره پست مدرنیستی یاد میکنم که از حیثرنگ، فضا و نوع ارتباط با مخاطب با آبستره مدرنیستی متفاوت هستند. این آثار نشان میدهند که نگاه انتزاعی به نقاشی هنوز میتواند روزآمد شود و با تفکرات معاصر در هم آمیزد.
سمیع آذر نمایشگاه نقاشی «بیان و انتزاع» را از حیثکمیت آثار هنرمندان و در برگیری گرایش و زوایای دید مختلف نسبت به نقاشی آبستره در یک دهه گذشته، نمایشگاهی قدرتمند دانست و گفت: این نمایشگاه فرصت پژوهشی و مطالعاتی خوبی از یگ گونه غالب از هنر معاصر ایران محسوب میشود که از ضریب فرهیختگی، قدرت فکری و ژرفای زیباییشناختی قابل توجهای برخوردار است.
آیدین آغداشلو، نقاش و مدرس تاریخ هنر در بخش هایى از یادداشتى که در کاتالوگ نمایشگاه «بیان و انتزاع» به چاپ رسیده، نوشته است: نمایشگاه حاضر در نوع خود رخداد مهمی در عرصهٔ نمایش و عرضهٔ بخشی از هنر معاصر ایران است و میتواند زمینهٔ مناسبی از این هنر رنگارنگ و متنوع و ناب را برای جمع بندی اهل تحقیق فراهم کند، تا بشود با نگاهی جامع، حرکت و گسترش نقاشی انتزاعی ایرانی را تماشا کرد و نتیجه گرفت، و اگر در نظر داشته باشیم که هنر دوستان و محققان ایرانی همیشه از حیثنمونههای لازم، چه به صورت کتاب و چه به صورت اصل آثار، دچار کمبود بودهاند، آنوقت اهمیت نمایشگاهی که بتواند چشم اندازی در خور و قابل ارجاع فراهم آورد و در دسترس علاقه مندان قرار دهد، عمیقتر و تحسین آمیزتر درک خواهد شد.
سید هادى منبتى، مدیرعامل موسسه تصویر شهر شهردارى تهران نیز درباره این نمایشگاه معتقد است: تابلوهایی که درنمایشگاه بیان و انتزاع سینه آویزدیوارها شدهاند، تلاش هنرمندان نام آشنایی را به تماشا میگذارند که بنا دارند جهانی را به بیان بایستانند و لحظه گسست انفجاری پدیدارها یی را به تماشا بگذارند که رابطه وثیق خود را با هم از کف دادهاند، اجزایی که واقعیت آشنا را منفجر میکنند تا ما به آن لحظه نابی برسیم که ذرات امکان تجزیه شدن را از کف میدهند، این تمنای محال است که حتی فیزیکدانان تمنای آنرا مدام از کف میدهند، ولی هنر در ذات خود مبدل کردن امر محال به امر ممکن است، این تمنا به تخیلی میدان میدهد که زندگی مدرن از کف داده است.
در آیین افتتاحیه «بیان و انتزاع» چهرههایى نظیر على مرادخانى، مرتضى کاظمى، مجید ملانوروزى، علیرضا سمیع آذر، هادى منبتى، على شیرازى، صداقت جبارى، بیتا وکیلى، محمد حسین نیرومند، مجید حسینی راد،، عباس مشهدیزاده، سهراب هادی،، محمد ابراهیم جعفری، پری یوش گنجی، ایرج اسکندری، عین الدین صادقزاده، شهلا حسینی،، رضا درمیشیان، بهزاد خداویسی و… حضور داشتند.
در این نمایشگاه آثار ٢٩ نقاش(به ترتیب حروف الفبا) شامل پویا آریانپور، شیرین اتحادیه، شهریار احمدى، ایرج اسکندرى، بابک اطمینانی، رضا افسری، رضا بهاروند، حمید پازوکی، همایون تک، محمد ابراهیم جعفری، هادى جمالى، مهدى حسینى، وحید حکیم، رضا خدادادى، مصطفی دشتی، روشنا رستمی، آزاده رزاق دوست، همایون سلیمی، مسعود عربشاهی، نیکزاد عربشاهی، محسن عزیزی، حسین کاظمی، پریوش گنجی، فریده لاشایی، سیراک ملکونیان، علیرضا معصومی، احمد نصراللهی، بیتا وکیلی و هادی هزاوهای به روى دیوار رفته است.
«بیان و انتزاع» تا ۱۶ اردیبهشت ١٣٩٣ به روى دیوار گالرى پردیس ملت واقع در خیابان ولى عصر، بزرگراه نیایش، بزرگراه کردستان، سینماگالرى پردیس ملت، طبقه منفى دو دایر است و علاقمندان مى توانند همه روزه از ساعت ١١ تا ٢١ از این آثار دیدن نمایند.