"تعیین فرودگاه کیش به عنوان اولین فرودگاه بین المللی در مناطق آزاد"
هیات وزیران با توجه به ظرفیت و امکانات فرودگاه کیش در منطقه و تأمین الزامات، تجهیزات و تسهیلات موجود در انکس (9) کنوانسیون شیکاگو و نیز اخذ گواهینامه فرودگاهی، فرودگاه کیش را به عنوانفرودگاه بین المللی تعیین کرد.
مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش گفت: به استناد ماده (6) آیین نامه احداث، توسعه، بهره برداری و مدیریت فرودگاه های غیر نظامی، اعلام فرودگاه های بین المللی منوط به تصویب هیات محترم وزیران و مستلزم دریافت گواهینامه فرودگاهی و همچنین رعایت قوانین و مقررات مربوطه و تامین الزامات، تجهیزات و تسهیلات موجود در انکس 9 از جمله گمرک، گذر نامه، بهداشت عمومی و قرنطیه گیاهی و حیوانی، خدمات سوخترسانی هواپیما، خدمات تعمیر و سرویس هواپیما و وجود زیر ساختهای لازم میباشد.
وی در ادامه افزود : فرودگاه بین المللی کیش (kish International Airport) (یاتا: KIH و ایکائو: (OIBK در سواحل مرجانی با آبهای فیروزهای که در اطراف آن قرار گرفته است،جلوهی خاصی را ایجاد کرده است. ایده اصلی طراحی این فرودگاه از جزایر هاوایی و کرانههای جنوبی دریای مدیترانه می باشد که در غرب استان هرمزگان، در ارتفاع 31 متری از سطح دریا با 9 میلیون متر مربع مساحت، چهار ترمینال داخلی و خارجی و خدمات VIP, CIP واقع گردیده است که در سال 1398 با تعداد 23 هزار نشست و برخاست هواپیما و 3 میلیون نفر مسافر موجب رونق این فرودگاه شده است.
علی عرب اظهار داشت: فرودگاه بینالمللی به فرودگاهی گفته میشود که ویژگیهای خاصی را داشته و نام آن در کتاب بینالمللی AIPدرج شده باشد. (Aeronautical information publication) AIPکتابی متحدالشکل است که به وسیله کشورهای عضو ایکائو برای ارائه مشخصات فرودگاهها و فضای مورد حاکمیت آنها چاپ و به کشورهای عضو ارسال میشود.
اودر ادامه افزود: از جمله ویژگیهایی که باید فرودگاه بینالمللی در مقایسه با سایر فرودگاه ها داشته باشد، این است که در آن اداره گذرنامه، قرنطینه و انواع سوخت پیشبینی شده و استانداردهای پزشکی، کترینگ، امکانات تعمیراتی، امکانات و استانداردهای لازم برای نشست و برخاست هواپیماها؛ ویژه پروازهای بینالمللی را دارد. وی گفت: اگرچه فرودگاه بینالمللی تفاوتهای بارزی با مرز هوایی دارد اما از نظر ورود اتباع خارجی و کالاها، قوانین یکسانی (مشابه قوانین مرز زمینی) در هر دو اعمال میشود.
علی عرب در ادامه گفت؛ بر اساس الزامات سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ضمیمه چهاردهم کنوانسیون شیکاگو موسوم به انکس ۱۴، فرودگاههای بین المللی ملزم هستند از سازمان هواپیمایی کشوری در کشور متبوع خود گواهینامه فرودگاهی Aerodrome certificate دریافت کنند. وی افزود از ضروریات و پیش نیازهای دریافت گواهینامه فرودگاهی ، تدوین نظام نامهی بهرهبرداری از فرودگاه ، طرح اضطراری فرودگاه، خدمات آتشنشانی ویژه فرودگاهی، استقرار سامانه مدیریت ایمنی و تدوین نظام نامه ایمنی، رعایت الزامات امنیتی و تدوین نظام نامه امنیتی، حصول اطمینان از مطابقت تسهیلات، تجهیزات و دستورالعملهای عملیاتی، اطمینان و اعتماد سازمان هواپیمایی کشوری از ارائه خدمات به شرکتهای هواپیمایی و مسافران برمبنای نظام نامه فرودگاه و رعایت مفاد انکس 14 ایکائو میباشد.
وی درپایان اظهار داشت: فرودگاه کیش با طی کردن مراحل مذکور در روز یکشنبه پنجم مرداد ماه سال 1399 با عنوان "فرودگاه بین المللی" در کشور و بر اساس اطلاعات شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران، به عنوان دهمین فرودگاه بین المللی در کشور و اولین فرودگاه بین المللی در مناطق آزاد تعیین گردید.