تقویت زیر ساخت های توسعه گردشگری با اجرای همزمان سه طرح بزرگ در فرودگاه بین المللی کیش
اجرای سه طرح توسعه ای در فرودگاه بین المللی کیش با هدف تقویت زیر ساخت های گردشگری با سرعت و جدیت پیگیری می شود
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید مبنی بر رونق مقاصد گردشگری شناخته شده در عرصه ملی و بین المللی، و با توجه به جایگاه جزیره کیش به عنوان قطب گردشگری کشور، تقویت و به روز رسانی زیر ساخت های بخش گردشگری در اولویت اقدامات توسعه ای سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت و اجرای هم زمان سه طرح عمده در مجموعه فرودگاهی این منطقه آغاز شد.
بهسازی و تعریض باند اصلی فرودگاه، راه اندازی بزرگترین سایت هلی کوپتری یکپارچه کشور و ساخت پایانه جدید مسافری فرودگاه کیش که دومین پایانه بزرگ کشور پس از فرودگاه امام خمینی (ره) است و ساختمانهای جانبی پایانه، سه طرح توسعه ای است که در سه سال اخیر در دو بخش لند ساید(land side) و ایر ساید ( Air side) فرودگاه بین المللی کیش اجرا شده و یا در حال تکمیل است.
در بخش لند ساید پایانه بزرگ و جدید مسافری فرودگاه بین المللی کیش در زمینی به مساحت 1861 متر مربع در حال ساخت است. تا کنون مراحل ساخت این پایانه شامل فضاهای عمومی، گمرک خروجی و ورودی، کریدورها، کنترل گذرنامه، رستوران و نمازخانه ها و موتور خانه با مجموع زیربنای 42 هزار متر مربع بیش از 50 در صد پیشرفت فیزیکی داشته است.
بر اساس این گزارش این پایانه جدید که در مجاورت باند پروازی به عرض 75 متر در رده CAT 2 با قابلیت نشست و بر خاست هواپیماهای پهن پیکر رده F می تواند به طور همزمان به 6 هواپیما از طریق پل های هوایی یاAirbridg های متصل به ترمینال و به 2 هواپیما از طریق فضاهای در نظر گرفته شده دیگر به نام باس لانج (Bus lounge ) سرویس دهی کند. همچنین این پایانه جدید مسافری با امکان پذیرش سالانه 4 و نیم میلیون مسافر می تواند به گردشگران داخلی و خارجی جزیره کیش خدمات مطلوبی را در بالاترین حد استانداردهای بین المللی ارائه کند.
لازم به ذکراست با توجه به موقعیت جغرافیایی جزیره کیش و امکان برقراری پروازهای دور برد بدون توقف از این منطقه به بیشتر کشورهای جهان، ایجاد و تکمیل زیر ساخت های لازم در بخش فرودگاهی و بهره گیری از امکانات پیشرفته جزیره کیش را به پایگاهی مناسب برای میزبانی پروازهای بین المللی تبدیل می کند.
سایت هلی پورت که در غرب مجموعه فرودگاه بین المللی جزیره کیش قرار دارد به دلیل قابلیت ارائه خدمات متنوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نزدیکی جزیره کیش به سایت های نفت و گاز و نیاز دسترسی به این سایت ها از طریق پروازهای هلی کوپتری از جمله دلایل هدفگذاری سازمان منطقه آزاد کیش برای استفاده بهینه از پتانسیل های منطقه و ایجاد سایت هلی کوپتری در برنامه های توسعه ای جزیره کیش بوده است.
این سایت به وسعت تقریبی 57000 متر مربع شامل پایانه مسافری، دفاتر اداری، سالن های سرپوشیده جهت ارائه خدمات تعمیر و نگهداری، تخصیص اپرون های مختلف متناسب با نوع بهره برداری عمومی و VIP جا نمایی بیش از 20 هلی پد امکان ارائه خدمات با کیفیت را در فرودگاه بین المللی کیش فراهم می کند و با قابلیت جذب نیروهای متخصص یکی از کامل ترین و کار آمدترین مجموعه های هلی کوپتری کشور است. خدمات حمل و نقل به ویژه برای محموله های گران قیمت، ایجاد مرکز فعالیت شرکتهای هلی کوپتری علاقمند به ایجاد پایگاه عملیاتی در جزیره کیش، خدمات رفاهی، پروازی و توقف، سرویس های معمولی و سوخت گیری هلی کوپتری به موسسه های دولتی و خصوصی ایرانی و خارجی، تعمیر و نگهداری متمرکز و مجهز به تمامی متقاضیان داخلی و بین المللی از جمله خدمات متنوع و منحصر بفردی است که با ایجاد این سایت در فرودگاه بین المللی کیش به مراجعه کنندگان ارائه می شود.
در حال حاضر تعدادی از سالن های سر پوشیده این هلی پورت برای ارائه خدمات تعمیر و نگهداری در قالب بسته های سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار شده و سازمان منطقه آزاد کیش نیز عملیات اجرایی تاسیسات زیر بنایی آن را به سرعت پیش می برد.
تعریض، بهسازی و روکش باند جنوبی به طول تقریبی 4 کیلومتر که با هدف ساخت و آماده سازی نخستین باند استاندارد کشور برای فرود هواپیماهای پهن پیکر ایرباسA380 اجرایی شد یکی دیگر از طرح های توسعه ای در فرودگاه بین المللی جزیره کیش است که این مقصد مطلوب گردشگری را در بین سایر مقاصد گردشگری منطقه متمایز کرده است.
در این طرح عمرانی و توسعه ای عملیات اجرایی مرمت و نوسازی باند پیشین فرودگاه بین المللی کیش که در برخی قسمت ها فرسوده شده و نیازمند ترمیم بود آغاز شد و پس از زیر سازی و تثبیت و تحکیم بستر، روسازی و آسفالت باند در دو لایه انجام شد. عملیات تعریض باند نیز همزمان با مرمت و نوسازی اجرا شد. پیش از این باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش 45 متر عرض داشت و در هر سمت 3 و نیم متر شانه خاکی تعبیه شده بود که پس از تکمیل مراحل تعریض باند 15 متر به پهنای باند افزوده و عرض شانه های خاکی باند هم دو برابر شد. در حال حاضر باند جنوبی جزیره کیش با عرض 60 متر و در مجموع 7 و نیم متر شانه خاکی در هر سمت نخستین باند استاندارد کشور برای فرود هواپیماهای پهن پیکر می باشد.
لازم به ذکر است فرودگاه بین المللی کیش سومین فرودگاه پر تردد کشور پس از تهران و مشهد است که به عنوان مهمترین مبداء ورودی جزیره کیش تاثیر زیادی در افزایش رضایتمندی گردشگران در سفر به این منطقه آزاد تجاری – صنعتی و مهم ترین قطب گردشگری کشور دارد.