دبیر شورای مناطق آزاد در گفتوگو با ایلنا:
اختلافات ارمنستان و آذربایجان، ارس را به منطقه بن بست تبدیل کرده است
راه اهن جلفا به سمت ارمنستان و گرجستان که بندر باتومی از دریای سیاه به جلفا و در نهایت به تبریز وصل میکند، از ۲۲ سال گذشته در زمان جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بسته شده و در حال حاضر بخش مهمی از اقتصاد منطقه به دلیل اینکه این شبکه ریلی برقرار نیست، معطل مانده است.
دبیر شورای مناطق آزاد با بیان اینکه مهمترین دالان حمل و نقلی کشور در منطقه آزاد ارس راه اهن جلفا به سمت نخجوان - ارمنستان - آذربایجان و گرجستان بوده و هست، گفت: در منطقه آزاد ارس هم مشکل عدم زیر ساخت نیست بلکه مهمترین دالان حمل و نقلی کشور که راه آهن جلفا – نخجوان - ارمنستان - آذربایجان و گرجستان است به دلیل اختلافات بین دو کشور ارمنستان و اذربایجان بسته شده که اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.
اکبر ترکان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با تاکید براینکه ایران بابت اختلااف این کشور سالانه میلیونها دلار خسارت میبیند، اظهار کرد: این راه اهن که بندر باتومی از دریای سیاه به جلفا و در نهایت به تبریز وصل میکند، از ۲۲ سال گذشته در زمان جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بسته شده و در حال حاضر بخش مهمی از اقتصاد منطقه به دلیل اینکه این شبکه ریلی برقرار نیست، معطل مانده است.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس به جای اینکه به دریای سیاه وصل شود، به یک نقطه بن بست تبدیل شده است و ما از این بابت سالانه میلیونها دلار خسارت میبینیم، ادامه داد: با توجه به اینکه ایران با هر دوی این کشورها روابط دوستانه دارد، انتظار داریم که اختلاف این دو کشور موجب خسارت بیشتر به اقتصاد کشورمان نشود.
ترکان در را بطه با وضعیت سایر مناطق آزاد کشور، تصریح کرد: حدود ۲۲ سال از تاسیس مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار میگذرد و طبیعتا این مناطق زیرساختهای بیشتری دارند اما منطقه دیگر مانند انزلی که از تاریخ تاسیس آن چیزی نمیگذرد، زیر ساخت کمتری دارد البته پروژه بسیار مهم راه آهن قزوین - رشت - آستارا را کلید زده است که این پروژه از پروژههای مهم ملی محسوب میشود. همچنین منطقهای مانند ماکو هم که زیرساختهای جادهای خوبی دارد اما فرودگاه نداشته که در حال حاضر یک سال است که سازمان منطقه آزاد شروع به ساخت فرودگاه در این منطقه کرده است.