خبرگزاری کار ایران

گلوگاه کریدور زمینی شمال به جنوب کشور در انتظار بودجه/«چشمه ثریا» را به ترکیه پیوند بزنید

گلوگاه کریدور زمینی شمال به جنوب کشور در انتظار بودجه/«چشمه ثریا» را به ترکیه پیوند بزنید
کد خبر : ۱۵۴۵۳۱۲

دالان ورودی آسیا به اروپا از ماکو می‎گذرد

در وضعیتی که راه آهن مرند به چشمه ثریا می‌تواند گلوگاه کریدور زمینی شمال به جنوب کشور را تقویت کند، همچنان در انتظار بودجه و دریافت اعتبارات است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا؛  بعد از جنگ قره‌باغ به دلیل مسدود شدن محور ترانزیتی جلفا، مسیرهای جایگزینی مطرح شد. در آن مقطع زمانی مسئولان طرح راه‌آهن مرند به چشمه ثریا را با هدف ارتباط‌دهی راه‌آهن ایران به ترکیه و اروپا مطرح کردند. هر چند اعتباراتی واصل شد و فاز اول به اجرا درآمد، اما این پروژه که در ادامه اهمیت آن از زبان مسئولان عنوان می‌شود، سرعت پیشرفت  قابل قبولی نداشته است.

۷۵ درصد مساحت مناطق آزاد منتظر یک خط ریلی است

از جمله مهمترین دلایل ساخت این خطر ریلی توپوگرافی آن عنوان می‌شود. (چشمه ثریا یا چشم ثریا) در منتهی‌الیه شمالی دشت "بورالان" و در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه و در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری شهر ماکو واقع شده است، این چشمه در مرز ایران و ترکیه واقع شده است.

از سویی منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایٔی منطبق بر شهرستانهای ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است که در منتهی‌الیه شمال غربی کشور واقع شده و حدود ۷۵ درصد مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده است، این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان (خودمختار نخجوان) واقع شده است.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو علاوه بر هم‌مرزی با ترکیه و نخجوان، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب (رقیب کانال سوئز در خشکی) و نقطه اتصال آسیا و اروپا است. با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات و آمد و‌ شدهای تجاری و سیاسی بین ایران و اروپا از این محور است. فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر "مرسین" در دریای مدیترانه و "ترابوزان" در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین ودریا است که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه‌های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این منطقه اقتصادی‌ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق وغرب در خشکی است.

"چشمه ثریا" طرح ریلی اولویت‌دار کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص اهمیت این طرح ریلی پیشتر گفته بود: طرح راه‌آهن تبریز به چشمه ثریا و اتصال آن به "کارس ترکیه" جزء چهار طرح ریلی اولویت‌دار کشور قرار گرفته است.

حسین گروسی، با بیان اینکه در دیداری که با مسئولین ارشد کشوری داشتیم پیگیر مطالبات مردم در راستای احداث خط ریلی منطقه آزاد ماکو بودیم افزود: مطالعات احداث این خط آهن آغاز شده و نقشه‌های آن جهت عقد تفاهم نامه و انتخاب پیمانکار آماده شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه طرح جامع منطقه آزاد ماکو نقشه راه برای توسعه این منطقه است بیان داشت: توزیع متوازن امکانات و پروژه‌ها در بین شهرستان‌های منطقه در طرح جامع لحاظ شده است.

 معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به اتمام مطالعات پروژه اتصال ریلی ایران-ترکیه از طریق نقطه مرزی چشمه ثریا به عنوان چهار پروژه اولویت دار مصوب کشور گفته بود: انتخاب مسیر تبریز- مرند- مراکان- یولاگلدی – چشمه ثریا به طول ۲۲۰ کیلومتر به عنوان گزینه برتر اتصال به خط ریلی ترکیه به منظور افزایش ظرفیت ترانزیتی در محدوده شمال شرق ترکیه و ایجاد فرصت ترانزیتی در محدوده نقطه مرزی شمال غرب ایران (مرز چشمه ثریا) برای اتصال به خط راه آهن جدید در ترکیه و راه آهن کشور‌های قفقاز انجام گرفته است.

خط ریلی چین به اروپا

حمزه حورسی افزود: قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به "کارس" ترکیه می‌تواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند که از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده‌ای بیشتر است. بدین طریق چین و بندر شانگ‌های از طریق ایران در سریع ترین و کمترین هزینه به اروپا متصل خواهد شد و برای ایران صرفه اقتصادی خوبی دارد.

وی تاکید کرد: مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به "کارس" ترکیه از این منطقه انجام گرفته و عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی در دولت چهاردهم اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – کارس اظهار داشت: این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می‌شود.

هر چند معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی شهریور ماه امسال از تامین اعتبار پروژه بزرگراه ورزقان-نوردوز و کسب مجوز اجرای راه آهن تبریز(خاوران)-مرند-چشمه ثریا با فاینانس خبر داد، باید منتظر ماند و دید پروفروغ تر کردن چشمه ثریا تا چه حد در عمل مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

 

انتهای پیام/
ونوس بهنود
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز