خبرگزاری کار ایران

روابط اقتصادی ایران و عمان بر پایه منافع مشترک

روابط اقتصادی ایران و عمان بر پایه منافع مشترک
کد خبر : ۱۵۲۶۸۲۰

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، گفت: روابط اقتصادی ایران و عمان همواره بر پایه احترام و منافع مشترک برقرار شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از  روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، علی زارعی در نشست با هیأت عالی رتبه تجاری از کشور عمان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر ضمن تأکید بر روابط اقتصادی ایران و عمان بر پایه منافع مشترک؛ اظهار داشت: در دنیای امروز، اقتصاد جهانی به سرعت در حال تغییر و تحول است و باید با بهره گیری از فرصت ها و توانمندی های موجود، به دنبال راهکارهای نوین و خلاقانه برای توسعه همکاری های اقتصادی باشیم.

وی با تأکید بر اینکه کشورعمان با موقعیت استراتژیک و زیرساخت های پیشرفته می تواند نقش مهمی در این مسیر ایفا کند، افزود: یکی از مهم ترین زمینه های همکاری، توسعه تجارت و سرمایه گذاری های مشترک است. با ایجاد بسترهای مناسب و تسهیل فرآیندهای تجاری، می توانیم به افزایش حجم مبادلات و تقویت روابط اقتصادی دست یابیم.

زارعی تبادل تجربیات و دانش فنی بین دو کشور را عامل کمک به بهبود کیفیت محصولات دانست و تصریح کرد: یکی از بسترهای مهم همکاری بین ایران و عمان می تواند مناطق آزاد دو کشور باشد.

وی در توضیح امتیازات منطقه آزاد اروند، گفت: منطقه آزاد اروند زبان و تشابه فرهنگی بسیاری با کشورعمان دارد، در این منطقه مزیت های زیادی نظیر معافیت های مالیاتی و گمرکی، وجود پتانسیل های مهم در حوزه حمل و نقل از جمله فرودگاه، خط ریلی، دریایی و زمینی و…برای سرمایه گذاران وجود دارد و نیروی کار و انرژی ارزان نیز کمک شایانی به تولید و صادرات خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، ادامه داد: هم مرز بودن با کشور عراق و نزدیک بودن به استان بصره توان ترانزیتی با این کشور را دو چندان می کند؛ همچنین وجود صنایع مختلف پتروشیمی و نفت و گاز وجود بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار سایت صنعتی ، وجود اتاق های بازرگانی آبادان و خرمشهر، سهولت ثبت شرکت های خارجی و صدور مجوز برای سرمایه گذاران خارجی از دیگر امتیازات در منطقه آزاد است.

زارعی، اذعان داشت: مناطق آزاد عمان با زیرساخت های پیشرفته و معافیت های مالیاتی می توانند به عنوان مراکز مهمی برای صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای بین المللی عمل کنند، از سوی دیگر، منطقه آزاد اروند با دسترسی به بنادر و مرزهای زمینی می تواند به عنوان یک هاب تجاری برای واردات کالاهای عمانی به ایران و کشورهای همسایه عمل کند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران عمانی می توانند در پروژه های مختلفی ازجمله صنایع پتروشیمی، فولاد و صنایع تبدیلی در منطقه آزاد اروند سرمایه گذاری کنند، اظهار داشت: این سرمایه گذاری های می تواند به ایجاد اشتغال و انتقال فناوری های نوین به ایران کمک کند؛ همچنین سرمایه گذاران ایرانی می توانند از فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد عمان بهره برداری کرده و در بخش هایی مانند صنایع غذایی،لجستیک و تولید فعالیت کنند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به تبادل دانش و فناوری اشاره کرد و گفت: تبادل دانش و فناوری بین مناطق آزاد اروند و عمان می تواند به بهبود کیفیت محصولات و خدمات کمک کند؛ این همکاری ها می تواند شامل برگزاری کارگاه ها، دوره های آموزشی و پروژه های تحقیق و توسعه مشترک باشد.

زارعی در خصوص گردشگری و خدمات مربوطه، خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری و خدمات مرتبط نیز با توجه به جاذبه های گردشگری در هر دو کشور، می تواند یکی از زمینه های همکاری باشد و می توان برنامه های مشترکی برای جذب گردشگران بین المللی و توسعه زیرساخت های گردشگری اجرا کرد.

وی گفت: این همکاری ها می تواند به تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و عمان کمک کند و به توسعه پایدار و متوازن هر دو کشور منجر شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه با همدلی و همکاری می توان به آینده ای روشن و پر از موفقیت دست یافت، تصریح کرد: امیدوارم این نشست ها و گفتگوها منجر به تقویت همکاری ها و ایجاد فرصت های جدید برای هر دو کشور شود.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز