خبرگزاری کار ایران

قطعی برق صنایع جزیره قشم در تابستان مشکل ساز شد

قطعی برق صنایع جزیره قشم در تابستان مشکل ساز شد
کد خبر : ۱۵۰۲۲۲۶

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری_ صنعتی قشم در نامه ای خطاب به وزارت نیرو خواستار رسیدگی به قطعی های مکرر برق در این منطقه شد.

به گزارش ایلنا، در نامه ی عادل پیغامی، رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری_ صنعتی قشم خطاب به وزارت نیرو آمده است؛ همانطور که مستحضرید مناطق آزاد تجاری_صنعتی جمهوری اسلامی ایران با اهداف تسریع در انجام امور زیر بنائی، عمران، آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی و تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و تحت قوانین و مقررات و ساختار اجرایی خاص در کشور فعال شده اند. سازمان منطقه آزاد قشم نیز در راستای اهداف مذکور در حوزه تأمین برق جزیره قشم تاکنون اقدامات ذیل را انجام داده است:

جزیره قشم در سالهای آغازین فعالیت منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی قشم با مشکلات جدی تأمین برق مواجه بود و با همت همکاران محترم مجموعه آن وزارتخانه، خط انتقال برق از سرزمین اصلی به جزیره قشم ایجاد و برق مورد نیاز جزیره از شبکه سراسری کشور تامین می گردید.

سازمان منطقه آزاد قشم با اجرای سیاست های تشویقی و ترغیبی و حسب مقررات ویژه مناطق آزاد در اولین فرصت اقدام به ایجاد نیروگاه های برق در جزیره قشم کرد به نحوی که در حال حاضر سه نیروگاه فسیلی و یک نیروگاه خورشیدی در زمینه تولید برق در جزیره قشم فعال هستند و نه تنها برق جزیره قشم را تأمین می کنند، بلکه مازاد برق خود را به شبکه برق سراسری انتقال می دهند.

ظرفیت تولید فعلی نیروگاه های مذکور که به دلیل کمبود گاز با حداقل ظرفیت تولید کار می کنند، بالغ بر 600 مگاوات است که در صورت تأمین سوخت گاز تا 900 مگاوات نیز قابل افزایش است.

علیرغم تلاش منطقه آزاد قشم در خودکفایی تولید برق جزیره و تأمین برق صنایع و واحدهای تولیدی جزیره که از اهداف عالیه سازمان بوده است، متاسفانه دیسپچینگ آن وزارتخانه بدون توجه به تلاش منطقه آزاد در زمینه تولید برق و خود کفایی از مصرف کننده برق شبکه سراسری به صادر کننده برق به شبکه سراسری در فصل تابستان، همانند سراسر کشور و صنایع جزیره را نیز مشمول رویه های قطع برق سراسری می کند، این در حالی است که در جزیره جهانی قشم انتظار می رود با وجود حبس برق، در برخورداری صنایع منطقه آزاد از برق، با قطعی روبرو نباشیم.

در پایان با عنایت به مراتب مذکور و نظر به اینکه منطقه آزاد قشم انتظار دارد از حداقل پاداش خودکفایی برق جزیره و تولید برق مازاد و انتقال آن به شبکه سراسری و کمک به تولید برق سراسری از قطعی برق صنایع در فصل تابستان در جزیره معاف شود تا مشوقی برای منطقه آزاد جهت توسعه تولید برق در این منطقه در برنامه های آینده خود گردد.

بدیهی است؛ عدم توجه به تلاش منطقه آزاد در تولید برق  و عدم تشویق مذکور و تفاوت بین منطقه ای محروم از کشور که مصرف کننده برق سراسری بوده و اکنون صادر کننده برق به شبکه سراسری کشور شده، باعث نارضایتی ذینفعان و ساکنان این منطقه خواهد گردید.

بی شک نظر به اینکه این نیروگاه ها در محدوده منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی قشم قرار گرفته اند و قوانین و مقررات این مناطق متفاوت از کشور و از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکتهای دولتی و سایر مقررات عمومی مستثنی هستند(ماده 5 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری _ صنعتی جمهوری اسلامی ایران) و در زمینه تولید برق فعالانه برای رفع نیازمندیهای جزیره و خصوصاً صنایع و تولید اقدامات ارزنده ای انجام داده، می توان جزیره قشم را از رویه های مرسوم قطع برق صنایع در فصل تابستان مستثنی کرد.

لذا شایسته است در این خصوص دستورات و تدابیر حکیمانه خود را جهت حمایت و تشویق تولید برق در جزیره قشم امر به ابلاغ فرمایند.

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز