شاخصهایی که بیانگر آغاز حرکت توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در قرن جدید است
بهره برداری از 82 طرح، در 5 منطقه آزاد و 7 منطقه ویژه با افزون بر 61 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری
در آغازین روزهای شروع قرن پانزدهم، سعید محمد سودای تکرار عملکرد کم نظیر خود در دوران فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء را به ذهن متبادر مینماید؛ به عبارتی در جریان نخستین برنامه افتتاحیه دولت سیزدهم، مناطق آزاد شاهد افتتاح 82 طرح زیرساختی، عمرانی و تولیدی در 5 منطقه آزاد کیش،قشم،ماکو،ارس و انزلی و 7 منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، نمین، سهلان، بوشهر، لرستان، لامرد و بجنورد خواهند بود که از این تعداد 39 طرح در حوزه صنعتی، 39 پروژه در زمینه عمرانی و 4 طرح نیز در بخش کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرند.
نکته حائز اهمیت در خصوص نخستین رویداد افتتاحیه طرح های سرمایه گذاری و زیرساختی مناطق آزاد این واقعیت است که شاهد حضور مناطق ویژه اقتصادی در چنین برنامه ای هستیم و این الحاق به افزایش حجم سرمایه گذاری به بیش از 61 هزار میلیارد ریال و فرصت شغلی برای بالغ بر 8 هزار نفر منجر شده است.
با ملاحظه طرح هایی که در مدار فعالیت و خدمت رسانی قرار می گیرند؛ متوجه دو نکته قابل توجه میشویم نخست اینکه برای نخستین بار شاهد تساوی تعداد طرح های در حال افتتاح، با سرمایه گذاری بخش خصوصی با امکانات و زیرساخت های عمرانی و عمران روستایی می شویم، پروژه هایی که به منظور ارتقای شاخص های زندگی در سطح روستاها و ساکنین مناطق آزاد به اجرا درآمده؛ و اینکه رویکرد مناطق آزاد در دولت سیزدهم مبتنی بر در اولویت قرار دادن اشتغالزایی و رونق فضای کسب و کار بنا نهاده شده،چراکه بسترسازی برای بهره مندی فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران از مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد نتیجه ای جز اشتغالزایی برای بومیان و ساکنین مناطق آزاد را بهمراه نخواهد داشت.
نکته جالب توجه اینکه سعید محمد عرصه خدمت در مناطق آزاد را همچون راهبرد به اجرا درآمده در قرارگاه خاتم به اجرا درآوده، امری که برآمده از آموزههای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که براساس آن جمهوری اسلامی ایران حرم است و مردم ولی نعمتان این حرم؛ در نتیجه هیچ مسئولیتی بالاتر از مانع زدایی، پشتیباتی از واحدهای تولیدی-خدماتی،حمایت از شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای بومی-محلی نبوده و تعالی شاخص های زندگی آبرومندانه و برطرف نمودن مشکلات مردم از مهمترین عبادات محسوب می شود.
سعید محمد به نیکی می داند اجرای قانون مناطق آزاد نخستین سازوکار برون رفت از برخی مشکلات پیش روی فعالین اقتصادی است، امری که به مهمترین دغدغه فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران این مناطق ظرف سالهای اخیر تبدیل شده است. موضوعی که برآمده از عدم هماهنگی و به احرا درنیامدن ماده 65 احکام دائمی توسعه که بر استقلال و ارجحیت جایگاه قانون و نهادهای مناطق آزاد صحه می گذارد، بوده و این در حالی است که التفات نداشتن به نقش تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری در چارچوب ماده 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که بر توسعه حوزه فعالیت مناطق آزاد تجاری صنعتی تأکید شده، بهمراه عدم اجرای قانون مناطق آزاد از سوی نهادهای دیگر، اضلاع سه گانه مشکلات پیش روی دبیر شورایعالی مناطق آزاد در آستانه قرن پانزدهم است.
مشاور رییس جمهور در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی،ظرف هفت ماه حضور خود علاوه بر سفرهای متعدد، جلسات مختلفی با فعالین اقتصاد، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان مناطق آزاد برگزار نموده تا به صورت مستقیم، نه تنها پذیرای مشکلات و دغدغه های این عزیزان باشد بلکه اقدامات و پیگیری های قابل توجهی جهت برون رفت از تعرض ها به قانون و مقررات مناطق آزاد و ناهماهنگی ها را در دستور کار قرار دهد.
در بررسی مناطق آزاد تجاری صنعتی باید توجه داشت این بنگاه های اقتصادی و خدمات رسانی به سرمایه گذاران در مناطق مرزی کشور و در نقاط استراتژیک قرار گرفته و می توانند نقش قابل توجهی در مسیر شکستن تحریم های ظالمانه اعمال شده علیه مردم ایران ایفا نمایند، امری که به واسطه حمایت از فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران قابل تحقق است، عزیزانی که آبرو، سرمایه و عمر خود را صرف عمران و توسعه ایران اسلامی در دوران جهاد اقتصادی و مقابله با تحریم های ظالمانه نموده اند و سعید محمد به نیکی
می داند، حمایت از اجرای قانون و رفع موانع پیش روی، رونق اکوسیستم کسب و کار را بهمراه خواهد داشت، و دستاور این مهم نه تنها افزایش شاخص های اشتغالزایی و آبادانی نقاط مرزی جمهوری اسلامی خواهد بود بلکه به عنوان سد محکمی در سیاست های پدافند غیرعامل کشور ایفا نقش نموده و از ایجاد و گسترش بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و تقویت نیروهای گریز از مرکز جلوگیری می کند.
قطار مناطق آزاد با مدیریت سعید محمد، مرزها و افق های جدیدی را برای هشت منطق آزاد موجود و هفت منطقه آزاد تازه تشکیل شده ترسیم نموده و این فرایند توسعه ای را در مناطق ویژه نیز در اولویت قرار داده، راهبردی که براساس آن تکمیل زیرساخت های موردنیاز جهت ایجاد و توسعه فضای کسب و کار؛ رفع دغدغه های سرمایه گذاران از طریق اجرای قانون و مقررات مناطق آزاد و در نهایت توانمندسازی ساکنین و مردم بومی بهمراه ارتقای شاخص های بهره مندی از امکانات و خدمات در اولویت کاری دبیرخانه قرار گرفته است؛ راهبردی که نیروهای انقلابی را نسبت به استمرار رویکرد جهادی این مدیر جهادی پرورش یافته در مکتب انقلاب اسلامی امیدوار نموده است.
**یادداشت از: علی ایمانی