خبرگزاری کار ایران

راهپیمایی اربعین؛ پیام مسلمانان به کشورهای حامی تروریسم

راهپیمایی اربعین؛ پیام مسلمانان به کشورهای حامی تروریسم
کد خبر : ۲۳۲۹۰۶

اسلام‌هراسی مورد نظر کشورهای غربی، با وحدت میان گروه‌های مختلف مسلمانان شکست خواهد خورد. تبلیغات منفی رسانه‌های غربی و شبکه‌های وابسته به کشورهای مرتجع منطقه، با به تصویر کشیده شدن این مراسم آئینی به ثمر نخواهد نشست و می‌توان گفت که راهپیمایی اربعین، تاثیر شگرفی بر معادلات منطقه‌ای خواهد گذاشت.

اربعین حسینی و پیاده‌روی بزرگ مسلمانان از شهر نجف تا کربلا، بزرگ‌ترین رویداد فعلی جهان اسلام است. هر سال حدود سه میلیون نفر از اقصی نقاط جهان برای انجام دادن فریضه حج تمتع، وارد عربستان می‌شوند. این در حالی است که روز جمعه میلیون‌ها نفر از ۶۰ کشور جهان، از گذرگاه‌های مختلف مرزی عراق وارد این کشور شده‌اند.

وجه تمایز مراسم اربعین حسینی سال جاری با سال‌های گذشته، شرایط امنیتی ویژه عراق است. در سال‌های گذشته نیز استقبال زیادی از مراسم اربعین به عمل می‌آمد و میلیون‌ها زائر در آئین پیاده‌روی نجف تا کربلا شرکت می‌کردند. سال جاری با وجود جنگ داخلی در مناطق مختلف عراق و فعالیت گسترده گروهک تروریستی «داعش»، چشم رسانه‌های جهان روی مسیر نجف تا کربلا ثابت مانده تا ببینند که بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان در شرایط فعلی عراق، چه سرانجامی خواهد داشت.

جنگ داخلی عراق و نقش علمای بزرگ اسلام

هجمه گسترده رسانه‌ای و پروژه اسلام‌هراسی غرب که با هدف انشقاق میان اهل تسنن و شیعیان اجرا می‌شود، اعمال افراطی و تروریستی را به دنبال داشت. واکنش مناسب و به موقع علمای بزرگ شیعه در برابر موج توهین و افترا نسبت به مقدسات اهل سنت تا حد زیادی نقشه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی را خنثی کرد. «احمد الطیب» شیخ الازهر نیز این گروه‌های تروریستی را خارج از اسلام دانست و هم‌نوا با علمای بزرگ شیعه، وحدت میان مسلمانان را خواستار شد.

در پیش گرفتن چنین رویکردهای هوشمندانه‌ای تا حد زیادی خطر وقوع یک جنگ داخلی بزرگ‌تر در عراق را خنثی کرد.

حضور میلیون‌ها زائر در راهپیمایی بزرگ نجف تا کربلا در شرایط بحرانی عراق، نشان از لبیک گفتن مسلمانان واقعی به سخنان مراجع و علمای بزرگ دارد. نماز جماعتی که به توصیه آیت‌الله سیستانی، به طول ۳۰ کیلومتر در محور نجف - کربلا برگزار شد، در همین راستا قرار دارد.

مسیر نجف تا کربلا و تهدیدهای امنیتی

راهپمیایی عظیم اربعین، هر سال از شهر نجف در استان نجف آغاز و به شهر کربلا در استان کربلا ختم می‌شود. فاصله میان این دو شهر، فرصت مناسبی در اختیار داعش و دیگر گروهک‌های تندرو فعال در عراق قرار می‌دهد تا با انجام عملیات انتحاری و شلیک خمپاره، تلفات سنگینی به زائران وارد کنند و موجب ایجاد وحشت در میان شیعیان و اهل تسنن حاضر در این مراسم شوند. تمهیدات احتیاطی اتخاذ شده توسط نیروهای امنیتی عراق و گروه‌های بسیج مردمی، تا کنون در تامین امنیت مسیر راهپیمایی موثر واقع شده است.

از آغاز این راهپیمایی تا کنون، چند حمله توسط نیروهای امنیتی عراق خنثی شد، اما در حمله یک خمپاره‌ای که توسط عناصر افراطی صورت گرفت، یک نفر شهید و چهار نفر زخمی شدند. با وجود خطرات موجود در مسیر و احتمال نفوذ عوامل انتحاری میان زائران حسینی و انجام عملیات تروریستی، از تعداد زائران حاضر در این مراسم نه تنها کاسته نشده، بلکه هنوز گذرگاه‌های مرزی و ورودی‌های عراق، محل تجمع زائران است.

طرح ویژه دولت عراق برای تامین امنیت مراسم اربعین، همانند طرح مشابه اجرا شده در روز عاشورا، توسط ده‌ها هزار نفر از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عراق و گروه‌های مقاومت مردمی اجرا شده است. وجود نیروهای مقاومت مردمی در این طرح، در کنار فعالیت در جبهه مبارزه با گروه‌های تکفیری، نشان از اهمیت وحدت و نفوذ کلام مرجعیت عالی در میان مردم عراق دارد. هر چند افزایش جمعیت و تراکم زائران خطر اقدام‌های تروریستی را بالا می‌برد، اما این‌گونه عملیات نتوانسته و نمی‌تواند باعثتوقف راهپیمایی اربعین حسینی بشود.

در حال حاضر، عراق درشرایط بحران امنیتی قرار دارد. برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین در شرایط کنونی عراق، حامل پیام واضح و روشنی برای تمام عاملان و کشورهای حامی تروریست‌های داعش در عراق و سوریه است. گروه القاعده و داعش در پیام‌های ویدئویی خود به وضوح اعلام کردند که به دنبال کشتار وسیع شیعیان هستند. در کنار این پیام‌ها، ‌رسانه‌های غربی با عملیات روانی گسترده و پوشش وسیع اقدام‌های تروریستی این گروه‌ها سعی دارند به افکار عمومی جهان، اینگونه القا کنند که این افراطی‌های تندرو نماینده تمام مسلمانان هستند و جامعه مسلمین این‌گونه است.

بارگاه امام حسین(ع) یکی از مقدسات مشترک میان شیعیان و اهل تسنن است. برگزاری این مراسم، حضور گروه‌های مختلف مسلمانان، برپا کردن موکب‌ها و حسینیه‌ها برای اسکان و پذیرایی از زائران در این شرایط امنیتی، نشان از جدا بودن مسلمان‌های واقعی از تروریست‌های تکفیری دارد. پوشش خبری این واقعه عظیم توسط رسانه‌های جهان، بخشی از افکار عمومی دنیا را متوجه تفاوت میان گروه‌های تکفیری و مسلمانان حقیقی می‌کند و تا حدودی باعثخنثی‌سازی موج اسلام‌هراسی بوجود آمده توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی می‌شود.

اسلام‌هراسی مورد نظر کشورهای غربی، با وحدت میان گروه‌های مختلف مسلمانان شکست خواهد خورد. تبلیغات منفی رسانه‌های غربی و شبکه‌های وابسته به کشورهای مرتجع منطقه، با به تصویر کشیده شدن این مراسم آئینی به ثمر نخواهد نشست و می‌توان گفت که راهپیمایی اربعین، تاثیر شگرفی بر معادلات منطقه‌ای خواهد گذاشت.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز