آیتالله جوادی آملی:
مجالس عزا با قصهگویی اداره نشود
برای درک حقایق عالم باید در مجالس علمی شرکت کنیم و مستمع باشیم؛ عالم شدن با خواندن مطالب غیر علمی و سرگرم شدن به حواشی زندگی منافات دارد.
یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر علمی بودن مجالس عزاداری محرم تصریح کرد: با قصه و داستانهای بیمغز نباید مجالس اداره شود و وقت مردم تلف نشود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم؛ آیتالله عبدالله جوادی آملی با اشاره به روایت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» گفت: امام حسین(ع) روش، منش و گفتارش به گونهای بود که انسانها را در طول تاریخ راهنمایی کرد و موجب گسترش نور در جامعه شد.
وی با اشاره به نورانیت پیامبران و اولیای الهی ابراز کرد: برخی به سبب وارستگی و تقوا نورانیاند و مصداق هدایت هستند؛ زیرا راه خدا را پیمودهاند و برای دیگران نیز چراغ هدایت هستند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم به ویژگی اخلاق در جامعه اشاره کرد و افزود: کمترین فایده اخلاق متمدن شدن جامعه و در گام بعد نورانی شدن انسانها است، انسان با نور الهی میتواند مسائلی که نمیداند را درک کرده و با آن در جامعه حرکت کند، مطالعه کند، بگوید و بشنود.
وی اخلاق را عامل تثبیت عقاید، اجرای احکام فقهی، متمم و مکمل حقوق خواند و گفت: پیامبراکرم(ص) فرمودند: «من عمل بما علم اوتی علم ما لم یعلم» اگر کسی به دانستههای خود عمل کند خداوند چیزهایی که نمیداند و از استاد درس نگرفته است را به وی میآموزد، بنابراین اخلاق آن کف فایدهاش این است که جامعه را متمدن میکند که کسی نه بیراهه میرود نه راه کسی را میبندد.
آیتالله جوادی آملی، دریافت نور الهی را به نسبت ظرفیت افراد متفاوت عنوان کرد و گفت: هر کسی به اندازه ظرفیتش از ذات اقدس الهی نور میگیرد که برای درک حقایق عالم باید در مجالس علمی شرکت کنیم و مستمع باشیم؛ عالم شدن با خواندن مطالب غیر علمی و سرگرم شدن به حواشی زندگی منافات دارد.
وی ادامه داد: اگر در مجلس علمی شرکت کردید، اگر خواستید آن محفل برای شما سودآور باشد، باید این دو عنصر را داشته باشید، سامع نباشید بلکه مستمع باشید و دوم اینکه واع باشید یعنی کسی که وعاء همراهش است ظرف همراهش است اینچنین نباشد که فقط انسان بشنود و وقتی از محفل علم بیرون رفت چیزی در یادش نباشد.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به بیان نورانی حضرت امیر علیه السلام، بیان داشت: اینکه در بیانات نورانی حضرت امیر هست که «انّ هذه القلوب اوعیة فخیرها اوعاها» فرمود این دلها ظرف است، انسان نباید این ظرف را با حرفهای آشغال با هر سراله، با هر خبر، با هر روزنامه با هر مقاله پر کند؛ اگر انسان ذهنش را پر کند به حرفهای غیر علمی، این ذهن دیگر کشش آن را ندارد که بار علمی بکشد.
وی مستمع بودن را از سامع بودن متفاوت دانست و تأکید کرد: مستمع جویای مطالب علمی و معارفی است و ذهنش را با حرفهای بیمایه و مطالب غیر مفید پر نمیکند اما سامع همانند انسان گرسنهای است که معدهاش را با تنقلات پر کرده باشد و ظرفی برای گیرایی ندارد.
آیتالله جوادی آملی ادامه داد: وقتی که ماه باجلال و شکوه محرم رسید، نباید با قصه مجلس را اداره کرد، بلکه باید راز و رمز نهضت حسینی که حقمدار و حقمحور بود را بیان کرد، باید مسئله امر به معروف، نهی از منکر، حقمداری، حقمحوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از کذب، گرایش به صدق، را تبیین کرد.
وی مشکل امروز جامعه را دروغگویی خواند و افزود: دروغ بافی در جامعه رواج دارد که باید این را برداریم تا اطیمنان در جامعه گسترش پیدا کند.
آیت الله العظمی جوادی آملی با تأکید بر علمی بودن مجالس عزاداری محرم تصریح کرد: اینها هم عصاره بحثهای ایام محرم خواهد بود این عهد معنایش این است که من با خدا تعهّد کردم حرفهای غیر علمی نزنم داستان بیمغز نگویم، وقت مردم را تلف نکنم این کارِ من، تعهّد من، مردم هم وقتی در مجالس حسینیه و مسجد و امثال ذلک شرکت میکنند، برای شنیدن مواعظ الهی و نهضت جهانی سالار شهیدان است، آنها هم مستمع واع باشند، یعنی هم خوب گوش بدهند هم ظرف بیاورند که این مطالب در آن ظرف جا بگیرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم به سخنان امام خمینی(ره) درباره محرم و صفر اشاره کرد و یادآور شد: از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز امام حسین(ع) کشور را اداره کرده است چنان که انقلاب اسلامی با چند راهپیمایی میلیونی از جمله تاسوعا، عاشورا، اربعین و ۲۸ صفر به پیروزی رسید.
وی افزود: تا زمانی که نام مبارک امام حسین(ع)، جهاد و شهادت در کشور مطرح باشد پیروزی را به دنبال خواهد داشت که خون همیشه بر شمشیر پیروز بوده است.
آیت الله جوادی آملی در پایان به پشت صحنه گروههای تکفیری اشاره کرد و گفت: امیدواریم استکبار جهانی و کسانی که از این گروهها حمایت میکنند رسوا شوند و نظام اسلامی، عدل و احسان در سراسر جهان، حاکم شود و انقلاب اسلامی ما به دست صاحب اصلیاش برسد.