از سال آینده انجام میشود؛
حذف مازوت و گازوئیل از چرخه سوخت نیروگاهها
از سال آینده گاز طبیعی که به کاهش آلودگی هوا کمک میکند، جایگزین این دو سوخت خواهد شد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال آخرین سالی است که مازوت و گازوئیل برای سوخت نیروگاهها استفاده میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، متصدی امروز(چهارشنبه) در نشت خبری در تشریح برنامههای روز هوای پاک که ۲۹ دی ماه برگزار میشود، گفت: سال گذشته این روز به عنوان آغاز هوای پاک نامگذاری شد و امسال در تلاش هستیم، برنامههای سازمان را برای این روز اعلام کنیم.
وی عنوان کرد: از آقای جهانگیری درخواست کردهایم تا خودروی خود را در آن روز به یکی از مراکز معاینه فنی ببرد، همچنین از رئیس جمهور نیز درخواست کردهایم تا با وسیله نقلیه عمومی در محل کار خود حاضر شود.
متصدی با بیان اینکه ما باید نتیجه فعالیتهای خود در کاهش آلودگی هوا بیان کنیم، گفت: در یکسال گذشته با اجرای برنامهها میزان آلایندگی هوا کاهش چشمگیری داشته است.
وی با ارائه آمار آلودگی هوای تهران در سال گذشته و امسال گفت: در سال ۹۲ تا تاریخ ۱۵ دی ماه شاهد سه روز هوای پاک، ۱۷۲ روز هوای سالم و ۱۱۶ روز ناسالم بودیم، اما این آمار در سال ۹۳ به ۱۳ روز پاک، ۱۹۲ روز سالم و ۸۶ روز ناسالم تبدیل شده است. همچنین در سال ۹۲ به دلیل اینکه شاخص آلودگی هوا از مرز ۲۰۰ گذشته بود، چندین روز تعطیلی داشتیم که امسال شاهد آن نبودیم.
متصدی با اشاره به مصوبه دولت برای کاهش آلودگی هوا گفت: این مصوبه شامل ۹ محور و ۳۵ فعالیت بود که میتواند در کاهش آلودگی هوا راهگشا باشد.
وی افزود: توانستیم برای کاهش آلودگی هوا بنزین پتروشیمی را از چرخه کشور حذف کنیم، این طرح در چندین شهر مانند تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان و تبریز اجرا شد، در این شهرها بنزین یورو ۴ توزیع میشود.
متصدی همچنین درباره استانداردسازی خودروها گفت: خودروهای تولید داخل طبق مصوبه هیات دولت باید دارای استاندارد یورو ۴ باشند، همچنین قطعاتی به خودروها اضافه شده که بتوانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند.
وی درباره یکپارچهسازی معاینه فنی برای کاهش آلودگی هوا گفت: در معاینه فنی خودروها نیز تخلفاتی مشاهده میشد که با مصوبهای که اردیبهشت ماه تصویب شد، بحثیکپارچهسازی معاینه فنی خودروها مورد توجه قرار گرفت. که این موضوع تخلفات در این حوزه را به حداقل میرساند، در این رابطه با نیروی انتظامی رابطه خوبی داشتیم و همچنین توانستیم بحثحضور نیروی انسانی در معاینه فنی را به حداقل برسانیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره کنترل سوخت نیروگاهها گفت: میزان سوخت نیروگاهها ۴۰ میلیون لیتر مازوت و ۱۰ الی ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل است امسال آخرین سالی است که این دو سوخت برای نیروگاهها استفاده می شود از سال آینده گاز طبیعی که به کاهش آلودگی هوا کمک می کند جایگزین این دو سوخت خواهد شد.
وی گفت: البته با کمک وزارت نیرو پارسال توانستیم، ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را جایگزین سوخت نیروگاهها کنیم که با راهاندازی فازهای پارس جنوبی این میزان افزایش خواهد یافت.
همچنین وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره شمارهگذاری خودروهایی که استاندارد یورو ۴ ندارند، گفت: این که خودروها استانداردسازی شوند و به صورت کلی به استاندارد یورو ۴ برسند یک موضوع است دوم خودرو باید در بررسیها، ویژگیهایی را داشته باشد که شامل استاندارد یورو ۴ بشود.
وی افزود: برخی خودروها با این استاندارد تولید نمیشوند و به همین دلیل ما جلوی شمارهگذاری آنها را گرفتهایم، تا به دست مردم نرسند و حقی از کسی ضایع نشود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین خودرویی که یکبار با استاندارد یورو ۴ مجوز تولید میگیرد، نیز در خط تولید مورد بررسی قرار میگیرد؛ زیرا ممکن است با استفاده از قطعاتی از استاندارد یورو ۴ خارج شده باشد و در این صورت ما جلوی ساخت این خودروها را نیز می گیریم. اخیرا نیز برخی از خودروها استاندارد یورو ۴ نداشتند که از تاریخ اعلام شده شمارهگذاری آنها ممنوع شده است.
وی تاکید کرد: از تاریخی که سازمان محیط زیست اعلام کرده است، این اتومبیلها شماره گذاری نمیشوند، ولی قبل از این تاریخ شمارهگذاری مانعی دارد.