خبرگزاری کار ایران

نورآقایی در کارگروه یوز ایرانی مطرح کرد:

نقاشی گونه‌های در حال انقراض ۳۲ کشور حاضر در جام جهانی توسط کودکان

نقاشی گونه‌های در حال انقراض ۳۲ کشور حاضر در جام جهانی توسط کودکان
کد خبر : ۱۵۰۸۷۴

بر اساس سیاهه‌ قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست بیش از ۲۳۰۰ گونه حیوانی در سراسر جهان در خطر انقراض قرار دارند.

ایلنا: گونه‌های در حال انقراض ۳۲ کشور حاضر در جام جهانی توسط کودکان نقاشی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگروه حمایت از یوز در جام جهانی بنا دارد تا با طرحی تحت عنوان «کودک، محیط زیست و فوتبال» با کمک کودکان مردم جهان را با خطر انقراض گونه‌های مختلف حیوانات در دنیا آگاه کند.

آرش نورآقایی در نشستی که به همین منظور تشکیل شد ضمن اعلام آغاز به فعالیت گروهی برای شناسایی این گونه‌ها و تهیه اطلاعات و شکل و شمایل آنان و مکاتبه با نهادهای داخلی و خارجی گفت: بر اساس سیاهه‌ قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست بیش از ۲۳۰۰ گونه حیوانی در سراسر جهان در خطر انقراض قرار دارند.

نورآقایی تاکید کرد: اگر چه انقراض بخشی از چرخهٔ طبیعی است، اما انسان‌ها به انقراض گونه‌ها سرعت داده‌اند و به هم ین دلیل مسئولیت محافظت از این حیوانات بر عهدهٔ تک تک ساکنین کره زمین است.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشورهای حاضر در جام جهانی اتفاقاتی علیه محیط زیست در حال رغم خوردن است گفت: فیفا در مرام نامه خود بحثنجات کودکان از فقر را دارد و با اقدامات اخیر خود به ویژه در رابطه با یوز ایرانی نشان داد که از مباحثمحیط زیستی نیز حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه نقش آگاهی و آموزش نسل فردا برای ایجاد رفتارهای مسئولانه‌ غیرقابل انکار است، افزود: به همین دلیل کار گروه بر آن شد تا بخشی از سهم خود در قبال این مسئولیت خطیر را در قالب پیشنهاد طرح «کودک، محیط زیست، فوتبال» با مشارکت کودکان ۳۲ کشور شرکت‌کننده در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل او نقاشی آنان در در معرفی گونه‌های در حال انقراض در این کشور‌ها ادا کند.

وی با تاکید بر اینکه ما کاملا مردم نهاد به دنبال دستیابی به جایگاهی در اقدامات محیط زیستی هستیم که تا بحال تجربه نکرده‌ایم بیان کرد: ایده «کودک، محیط زیست و فوتبال» با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و تمام سازمان‌های مردم نهاد مربوطه، کانون پروزش فکری کودکان و نوجوانان و تمام نهادهایی که در رابطه با کودکان فعالیت می‌کنند و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی و همچنین اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، صندوق کودکان ملل متحد و فیفا در سطح بین المللی قابل اجراست.

آرش نوراقایی به عنوان مطرح کننده این ایده افزود: تصمیم داریم با دعوت از کشورهای شرکت‌کننده در بازی‌های جام جهانی، کودکان این کشور‌ها پیام خود را با محور معرفی «گونه در حال انقراض» در کشور خود و ارتباط آن با «تیم ملی فوتبال» کشورشان و همچنین پیوستگی و وابستگی «انسان» و «حیوانات» در بستر «محیط زیست» در قالب نقاشی و داستان تجسم ‌بخشند.
این فعال گردشگری و محیط زیست توضیح داد: مرحله بعدی ساخت فیلم از تصویرهای برداشته از نقاشی‌ها و تهیه یک کلیپ اسا که این کلیپ نمایاننده‌ پیام مشترک کودکان سراسر جهان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای منتشر شده و به گفته سرمربی تیم ملی سه و نیم میلیارد نفر از مردم سراسر دنیا، تماشاگر بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل خواهند بود، افزود: بنابراین نمایش این اثر تصویری در رسانه‌های گوناگون از جمله تلویزیون، بردهای ورزشگاه‌ها و تلویزیون‌های شهری، این پیام به وسعت مردم کره زمین پخش خواهد شد. هم چنین به اشتراک‌گذاری این اثر از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز فرصتی دیگر برای انتقال این پیام خواهد بود. بدین ترتیب فوتبال، بار دیگر و به شکلی دیگر جهان را تغییر خواهد داد.

نورآقایی تصریح کرد: گسترش این پیام به شکل کلیپ، فیلم کوتاه، بازی، کتاب، سرگرمی‌های آموزشی و سایر اشکال حقیقی یا مجازی می‌تواند موجب آموزش و آگاهی گسترهٔ وسیع‌تری از کودکان و بزرگسالان شود.

نورآقایی با اشاره به جایگاه ایران در محیط زیست جهان و تأکید بر اینکه انجام این پروژه وجهه ایران را در حوزه محیط زیست را ارتقا خواهد دهد، تاکید کرد: اگر خانم ابتکار و یا حتی رییس جمهور پیشنهاد دهنده این طرح به این کشور‌ها باشند این رویداد محیط زیستی - فرهنگی وجهه و اعتبار بیشتری به محیط زیست ایران می‌بخشد.

وی با تاکید بر اینکه ما در این زمان کم بر آنیم که یک تهدید را به فرصتی برای کشورمان تبدیل کنیم. افزود: همه کشور‌ها از طرح‌های مربوط به کودکان حمایت می‌کنند، فوتبال نیز با علاقه‌مندان بین‌المللی روبه روست. محیط زیست هم موضوعی فراملی است. چرا که هر نوع آسیبی به محیط زیست نه تنها آن کشور که کل سیستم زیستی جهان را با مشکل رو به رو می‌کند. از این رو امیدواریم خانم ابتکار ما را در نگارش نامه به سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی این ۳۲ کشور همراهی کنند.
نورآقایی افزود: اگر امکان هماهنگی و اجرای این طرح در تمام کشور‌ها فراهم نشد این طرح را در ۳۲استان خود انجام خواهیم داد. یعنی در هر استان از کودکان می‌خواهیم تا در مورد یکی از این گونه‌های درحال انقراض نقاشی بکشند و کلیپی از آن تهیه می‌کنیم.

آرش نورآقایی با اشاره به اینکه بازیکنان تیم ملی بنر یوز ایرانی را در بازی ایران - گینه در دست خواهند گرفت گفت: عده‌ای معتقدند بار‌ها نمایش دادن یوز باغع تکراری و بی‌اثر شدن آن می‌شود در حالیکه در کشورهای دیگر مثلا مالزی لوگوی میمون دماغ دراز خود را در همه جای به نمایش گذاشته است اما در ایران برای حمایت از یک گونه محیط زیستی آن هم به این زیبایی این همه حواشی ونقد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی طرح مطرح می‌شود طرفداران محیط زیست هم ایده‌های خود را با ما مطرح می‌کنند گفت: برای یوز ایرانی هم ایتدا لگو برای جام جهانی مطرح بود ما به دنبال آن اتفاقات دیگری مانند بیمه یوز افتاد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه کمک مالی از فدراسیون فوتبال، سازمان محیط زیست یا سازمان میراثفرهنگی و گردشگری به طرح نشده است. افزود: تا اکنون نیز برای نمایش پیکسل یوز در جام جهانی حمایت مالی انجام نشده است. کدام گروه یا بخش خصوصی و دولتی با چنین هزینه کمی دست به چنین اقدامی در عرصه ملی و بین‌المللی می‌زند.

وی با اشاره به هزینه ۷۵۰ هزار تومان جهت تهیه بنر و ۲ میلیون تومان برای تابلو نقاشی کودکان برای یوز ایرانی توسط این کارگروه افزود: اکنون نیز برای اجرای طرح جدید آماده‌ایم و تا چهارشنبه تمام گونه‌های مورد نظر را تهیه می‌کنیم.

نورآقایی در پایان افزود برای اجرای این طرح سه فاز جهانی، کشوری و در سطح شهر در نظر گرفته شده است، تاکید کرد هدف نهایی اجرای این طرح این است که به کودکان کمک می‌کند جهان وطنی فکر کنند و بدانند حفظ محیط زیست و تنوع زیستی چه تأثیری در ادامه حیات جهان دارد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز