خبرگزاری کار ایران

سرکنسول ایران در کربلا:

صدور بیش از۲۰۰هزار روادید اتباع عراقی برای سفر به ایران

صدور بیش از۲۰۰هزار روادید اتباع عراقی برای سفر به ایران
کد خبر : ۱۲۱۷۸۸

سال گذشته بیش از ۷۰۰ مورد روادید تحصیلی در کل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق صادر شده است که ۳۰ مورد آن مربوط به گذراندن دوره‌های تخصصی پزشکی برای دانشجویان عراقی بوده است.

ایلنا: سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۰۲ هزار مورد روادید برای اتباع عراقی صادر کرده‌ایم و تعداد صدور روادید با توجه به موقعیت‌های زمانی متفاوت است به این تَرتیب که در فصل تابستان که با اوج سفرهای عراقی‌ها به ایران مواجهیم روزانه تا ۳ هزار روادید صادر می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، ماشاالله طاهری، افزود: ما حداکثر ظرف ۲۴ ساعت برای عراقی‌ها روادید صادر می‌کنیم و بیش از ۹۰ درصد موارد روادید زیارتی و بقیه برای امورتجاری، درمانی و تحصیلی است.

صدور بیش از ۲۰۰ هزار روادید برای اتباع عراقی

وی گفت: سرکنسولگری ایران در کربلا از ابتدای سال تاکنون ۲۰۲ هزار مورد روادید برای اتباع عراقی صادر کرده و تعداد صدور روادید با توجه به موقعیت‌های زمانی متفاوت است به این ترتیب که در فصل تابستان که با اوج سفرهای عراقی‌ها به ایران مواجهیم روزانه تا ۳ هزار روادید صادر می‌شود.

طاهری، میزان سفرهای زیارتی عراقی‌ها به ایران را دارای رشدی صعودی خواند و گفت: البته میزان تشرف زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق بیشتر از سفرهای زیارتی عراقی‌ها به ایران است اما روند صعودی اتباع عراقی در سالجاری بیشتر بوده است.

صدور حدود سه هزار روادید درمانی در عراق

وی درباره آمار صدور روادید تحصیلی افزود: سال گذشته بیش از ۷۰۰ مورد روادید تحصیلی در کل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق صادر شده است که ۳۰ مورد آن مربوط به گذراندن دوره‌های تخصصی پزشکی برای دانشجویان عراقی بوده است.

سرکنسول ایران در کربلا با اشاره به اینکه این سرکنسولگری سالانه حدود ۳ هزار روادید برای عراقی‌هایی که برای درمان به ایران سفر می‌کنند صادر می‌کند گفت: علت تمایل بسیار زیاد اتباع عراقی برای سفر درمانی به ایران این است که سطح پزشکی و کیفیت جواب دهی درمانی ایران در مقایسه با هند، پاکستان، لبنان و برخی کشورهای منطقه، بالا‌تر و هزینه‌های درمان در ایران هم بسیار کمتر از کشورهای دیگر است.

سرکنسول ایران در کربلا در پاسخ به این سوال که چرا عراق، در بحثروادید مبلغ بیشتری در مقایسه با ایران دریافت می‌کند گفت: هم اکنون برای صدور روادید از عراقی‌ها ۲۲ دلار دریافت می‌کنیم اما ایرانی‌ها برای دریافت ویزای عراق ۴۰ دلار می‌پردازند که مسوولان ذیربط در کشورمان مذاکراتی در خصوص برابر شدن این رقم با مسوولان عراقی داشته‌اند.

وی در پاسخ به علت دریافت ۱۰ دلار در فرودگاه نجف از اتباع ایرانی افزود: طرف عراقی علاوه بر هزینه روادید، ۱۰ دلار هم بابت ورود به فرودگاه نجف، اضافه دریافت می‌کند که از نظر ما این اقدام هیچ توجیهی ندارد و ما در این باره اعتراض داریم و قرار شده است مسوولان ایرانی این مشکل را در کمیسیون مشترک کنسولی مطرح و لغو ان را درخواست کنند.

سرکنسول ایران در کربلا در ادامه در پاسخ به سوالی، مشکل مشترک زائران ایرانی و عراقی را اتلاف وقت زائران به ویژه در مرزهای زمینی خواند و گفت: البته طرف عراقی به واسطه مسائل امنیتی، ساعت کاری‌اش از ما کمتر است و بیشتر ترجیح می‌دهند ورود و خروج بویژه در مرزهای زمینی در روز روشن انجام شود و ما شرایط امنیتی عراق را درک می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ظرفیت‌های بالای عراق در کشاورزی و به ویژه خرما آیا جمهوری اسلامی ایران در این باره بنای انعقاد تفاهم نامه و یا هر گونه کار مشترک را دارد؟ افزود: کشور عراق در زمینه کشاورزی به ویژه در تولید خرما ظرفیت و توانمندیهای بالائی دارد اما در زمان صدام به بخش کشاورزی عراق ضربات زیادی وارد شد و این بخش روبه نابودی رفت و به میزان قابل توجهی از سقف تولید خرمای عراق کاسته شدکه هم اکنون دولت عراق تلا ش می‌کند این بخش را رونق دهد.

طاهری گفت: عراق در همه زمینه‌های کشاورزی و دامداری از ظرفیتهای خوبی برخوردار است و با توجه به تجربیات کشورمان در این موارد می‌توانیم کمک‌های خوبی به عراق ارائه کنیم.

وی افزود: البته در این زمینه مذاکراتی انجام شده و همکاری‌هایی به صورت پراکنده صورت گرفته است اما کافی نیست و سیاست ما همکاری گسترده با عراق در خصوص توسعه بخش کشاورزی این کشور است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز