معاون سازمان حفاظت محیط زیست:
آلودگی هوای تهران مسئلهای قابل حل است / باید همگرایی لازم در نهادهای مسئول بوجود آید
اقدامات و تصمیم گیریها در شرایط اضطراری و بحران کوتاه مدت و موقت بوده و در این شرایط هر تصمیمی که به سلامت مردم کمک کند، اتخاذ میشود.
ایلنا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه راه حلهای تلفیقی و برنامه ریزیهای آتی نگران مهمترین موضوعات موردتوجه این سازمان برای حل مسئله آلودگی هوای تهران است، گفت: بادید آیندهنگر و تحلیل و بررسی برنامههای گذشته و همگرایی نهادهای مسئول میتوان قبل از قرار گرفتن در نقطه بحران آن را کنترل کرد.
به گزارش ایلنا، " سعید متصدی "، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منابع گوناگونی در آلودگی هوا تاثیر دارد و دو گروه منابع متحرک و ثابت(صنعت و منابع آلاینده خانگی) هم جزئی از این گروههای آلاینده هستند، افزود: بحثمربوط به آلایندگی خودرو و هواپیما و در کل وسایل حمل و نقل ریلی، جادهای، هوایی و دریایی در گروه آلایندههای متحرک قرار میگیرند وعلاوه بر این منابع که انسان ساز هستند، منابع طبیعی از جمله مجاورت با کویر نیز تاثیر گذار است.
متصدی ادامه داد: در مورد نقش صنعت در آلودگی هوای شهرهای مختلف ایران درصدهای متفاوتی وجود دارد به طوریکه در شهری مانند تهران، بخش مهمی از آلودگی مربوط به منابع متحرک است ولی در شهری مانند اراک درصد بالای آلودگی مربوط به صنعت است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راه حلهای کوتاه و بلند مدت بسیاری برای حذف آلایندگیهای زیست محیطی حوزه صنعت وجود دارد که اصلاح تکنولوژی مورد استفاده به نحوی که تکنولوژی سازگار با محیط زیست در صنعت جایگزین شود، راه حل بلند مدت و پایدار و تحت پوشش قرار دادن مدیریت صنایع فعال تحت لوای مدیریت زیست محیطی به صورت بازیافت پسماند تولید شده راه حل کوتاه مدت است.
وی با بیان اینکه با یک مقایسه ساده اقتصادی صرفه اعمال روشهای زیست محیطی برای صنعت، محیط زیست و مردم به صورت یک بازی برد - برد مشخص میشود، تصریح کرد: توجه صنعت به مدیریت زیست محیطی درغالب EMS و EMP به حفظ صنعت و محیط زیست در کنار هم منجر میشود.
متصدی در ارتباط با فعالیتهای سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش خطرات زیست محیطی صنعت افزود: سازمان به جد پیگیر است که بخش صنعت و مدیران را موظف کند آلودگیهای زیست محیطی خود را با استفاده از تکنولوژیهایی همچون نصب فیلتر، تسویه فاضلاب و پسآب و دفع پسماند کاهش داده و کنترل کنند، هرچند همچنان بر راهبرد بلند مدت سازگاری تکنولوژی با محیط زیست و کوتاه مدت EMSاصرار داریم.
وی ادامه داد: اگرچه محیط زیست و به ویژه حفظ سلامت انسان سر لوحه کلیه برنامه ریزیها است اما استفاده از قوه قهریه در ارتباط با صنعت جواب نمیدهد و ما نیاز به برقراری تعاملی هوشمندانه با صنعت داریم. زیرا بدون شک حفظ سلامت انسان و محیط زیست بدون اقتصاد پویا در قالب توسعه پایدار امکان پذیر نیست.
متصدی آلودگی هوای تهران را مسئلهای قابل حل دانست به شرط آنکه بدانیم تهران ده سال بعد چه خواهد بود و برای آنچه برنامهای داریم همان گونه که کلیه سیستمهای سازمان حفاظت محیط زیست طی سالهای ۷۶-۸۴ با برنامه ریزی پیش میرفت و موفقیتهای زیادی هم داشت.
وی با اشاره به اینکه خودرویی که امروز به عنوان یکی از آلایندهها از آن نام برده میشود با برنامه ریزی و تعامل سازمان حفاظت محیط زیست و صنعت، از بیاستانداردی در سال ۷۹ به استاندارد یورو ۲ رسید و این یعنی طی طریق بیست ساله در سه سال، گفت: در ارتباط با آلودگی هوا ذینفعان و ذی مدخلان بسیاری وجود دارد که مدیریت آن در قالبی مشخص میتواند نتایج بهتری را رقم بزند.
وی اضافه کرد: اگر چه گاهی مدیریت یگانه و واحد که بلای جان مدیریت است و خطر عمدهای برای دستیابی به اهداف برنامهای است به جای مدیریت یکپارچه که با مشارکت همه ذینفعان و تقسیم کار صورت میگیرد در اذهان نقش میبندد اما اگر مدیریت یکپارچه به معنای واقعی خود به کار گرفته شود موفقیت آمیز خواهد بود.
متصدی، مدیریت یکپارچه به معنای مشارکت همه ذینفعان، داشتن سیستم نظارتی مناسب و شاخصهای دستیابی به اهداف در کنار هم را منجر به نتیجه بخشی زودتر اقدامات دانست و گفت: به همین دلیل در مبحثآلودگی هوا تلاش کردیم این همگرایی در کلیه نهادها و دستگاههای مسئول به وجود آید.
متصدی در مورد تصمیمات کوتاه مدت و مقطعی همچون تعطیلی مدارس یا کاهش ساعت کاری ادارات در زمان آلودگی هوا تصریح کرد: اقدامات و تصمیم گیریها در شرایط اضطراری و بحران کوتاه مدت و موقت بوده و در این شرایط هر تصمیمی که به سلامت مردم کمک کند، اتخاذ میشود.