خبرگزاری کار ایران

وحیدی:

گسترش زبان فارسی برای مقابله با ایران هراسی بسیار تاثیرگذار است

گسترش زبان فارسی برای مقابله با  ایران هراسی بسیار تاثیرگذار است
کد خبر : ۱۳۳۶۱۵۰

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با تاکید بر اینکه زبان فارسی جز زبان های برتر است، گفت: گسترش زبان فارسی در دیپلماسی فرهنگی به خصوص برای مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی بسیار تاثیرگذار است.

محمد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره لزوم گسترش زبان فارسی در جهان و توجه به فعالین در این عرصه همچون بنیاد سعدی گفت: گسترش حوزه داشته‌های فرهنگی همچون زبان یکی از موضوعات مهم در تعاملات فرهنگی بین کشورها به شمار می آید.

وی با تاکید بر اینکه زبان فارسی جز زبان های برتر و کلاسیک جهان است، افزود: تاریخ نشان می دهد که همواره زبان فارسی مورد اقبال بوده و کشورهای مختلف به آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ و تمدن ایرانی علاقه مند بوده اند، موضوعی که در حال حاضر هم نمود عینی دارد لذا باید بنیاد سعدی، دانشگاه ها و دیگر مجموعه ها به سمت گسترش زبان فارسی در دنیا حرکت کنند. 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه گسترش زبان فارسی در تعاملات فرهنگی و گردشگری تاثیر مستقیمی دارد، گفت: با گسترش زبان و ادبیات فارسی بازدید از آثار تاریخی و سفر به نقاط کشور نه تنها برای علاقه مندان به زبان فارسی، که برای ایرانیان داخل کشور هم افزایش پیدا می کند.

وحیدی با بیان اینکه زبان مهمترین انتقال دهنده حوزه فرهنگ است، گفت: با گسترش زبان فارسی می توان ویژگی های فرهنگ ایرانی را به دنیا نشان داد که از جمله آن فرهنگ خانواده محوری، مهمان پذیری و احترام مقابل است و اینکه ایرانی ها هیچ وقت شروع کننده جنگی نبوده اند.

وی با تاکید بر لزوم توسعه زبان فارسی در حوزه بین‌المللی گفت: باید از ظرفیت کشورهای هم زبان هم استفاده کرد که با گسترش زبان فارسی ارتباطات فرهنگی آن کشورها هم افزایش پیدا می کند.

این نماینده مجلس با یادآوری اینکه زبان رابطه دو سویه است، توضیح داد: فرهنگ هایی در دنیا ماندگار می شوند که پشتوانه قوی در حوزه های زبان، موسیقی، خط ، آثار فرهنگی فاخر ، دستی و میراث فرهنگی داشته باشند لذا برای تقویت این پشتوانه ها باید گسترش زبان فارسی در جهان را تقویت کرد که از طریق آن با دنیا ارتباطات گسترده ای داشت چنانچه گسترش زبان فارسی در دیپلماسی فرهنگی به خصوص برای مقابله با اسلام هراسی بسیار تاثیرگذار است و حتی یک پایه دیپلماسی حوزه زبان است.

وی با اشاره به نقش بنیاد سعدی در گسترش زبان فارسی و برگزاری دوره هایی در برخی از کشورهای دنیا گفت: با توجه به سفر رئیس جمهور به چین می توان به سمت  آموزش زبان فارسی در چین حرکت کرد و کرسی های زبان فارسی تشکیل داد علاوه بر این آموزش زبان فارسی در برخی از مدارس دنیا را دنبال کرد که نمونه آن لبنان است که آموزش زبان فارسی را در کنار زبان های انگلیسی و فرانسه دارند.

وی درباره لزوم اختصاص بودجه ارزی به بنیاد سعدی که فعالیت در خارج از کشور دارد، گفت: اگر پیشنهاداتی برای بودجه ارزی داشته باشند، ارائه کنند که ما حمایت می کنیم تا به آن ها اعتبارات ‌ارزی داده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز