محجوب در مخالفت با دو فوریت طرح اصلاح روند رأی اعتماد به هیأت وزیران:
تصویب این طرح موجب محدودیت نمایندگان در اظهارنظر میشود
در شرایط کنونی اصلاحات انجام شده برای بررسی رأی اعتماد این ۳ وزیر معنا ندارد از طرف دیگر اصلاحات انجام شده در این طرح نقاط منفی و محدودیت هایی را بر سر راه وزیران ایجاد می کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اصلاح با فوریت نحوه رأی اعتماد به وزیران با انسجام آیین نامه داخلی مغایر است گفت: اصلاحات مطرح شده باید به صورت یک فوریت و در قالب کمیسیون آیین نامه داخلی بررسی و انجام شود.
به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در نشست علنی امروز(سه شنبه ۲ مهر) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با دو فوریت طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر روند رأی اعتماد به هیأت وزیران با بیان اینکه اصلاحات انجام شده در طرح مذکور تنها برای بررسی رأی اعتماد ۳ وزیر باقیمانده دولت است گفت: در شرایط کنونی اصلاحات انجام شده برای بررسی رأی اعتماد این ۳ وزیر معنا ندارد از طرف دیگر اصلاحات انجام شده در این طرح نقاط منفی و محدودیت هایی را بر سر راه اظهارات نمایندگان ایجاد می کند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هم اکنون تنها موضوع فوریت داشتن طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس مطرح است افزود: با توجه به اینکه موضوعات و محورهای آیین نامه داخلی از انسجام ویژه ای برخوردار است از این رو رسیدگی به این اصلاحات باید در کمیسیون مربوطه انجام شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام اینکه بررسی طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس به صورت دو فوریت در شرایط کنونی درست نیست تصریح کرد: به طور حتم اصلاحات مطرح شده باید به صورت یک فوریت و در قالب کمیسیون آیین نامه داخلی بررسی و انجام شود.
براساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامههاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگههاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام مىنمایند.
هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحثدر مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یکنفر مخالف و یکنفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.
رئیس جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ مىدهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. درپى اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامهها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود. درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر ازنمایندگان موافق با حفظ ترتیب یکنفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحثو بررسى براى تک تک
وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام مىگیرد، رئیس جمهور مىتواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و بهطور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأىگیرى به عمل مىآید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأىگیرى براى همه وزرا صورت
خواهد گرفت. سؤالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است ازطریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.
تبصره ۱ - در موارد معرفى یک یا چند وزیر(کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یکساعت بدون بحثدر کلیات برنامهها و ترکیب هیأتوزیران تنها در مورد برنامهها و صلاحیت وزیران پیشنهادى بهترتیب فوقالذکر اقدام خواهد شد.
تبصره ۲ - چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانهای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم(۱۳۵) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نماید.