خبرگزاری کار ایران

مطهری در دفاع از دوفوریت طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس:

اصلاح نحوه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ضروری است

اصلاح نحوه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ضروری است
کد خبر : ۱۰۷۲۸۴

این احتمال می‌رود که بعد از سفر رئیس جمهور به نیویورک وزرای پیشنهادی مجلس معرفی شود لذا ضروری است در ماده مذکور اصلاحیه انجام گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در دفاع از دوفوریت طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت: این احتمال می‌رود که بعد از سفر رئیس جمهور به نیویورک وزرای پیشنهادی مجلس معرفی شود لذا ضروری است در ماده مذکور اصلاحیه انجام گیرد.

به گزارش ایلنا، علی مطهری در جلسه علنی امروز سه شنبه(۲ مهر) در جریان دفاع از دوفوریت اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی افزود: دوفوریتی طرح اصلاح این ماده مربوط به نحوه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به جریان رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت یازدهم پرداخت و ادامه داد: در آن زمان روشن شد که برخی کاستی‌ها در آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد که باعثشده نوبت نطق مخالف و موافق به طور عادلانه به نمایندگان خواهان نطق تعلق نگیرد و قطعا در کیفیت کاری مجلس تاثیر گذارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: نیاز به اصلاح آیین نامه در آن روز‌ها احساس شد و چند بار هم توسط رئیس وقت جلسه مطرح شد چون هنوز این احساس در بین نمایندگان محترم وجود دارد، خوب است که این طرح مطرح شود.

مطهری یادآور شد: در مجلس هشتم نمایندگانی که حضور داشتند به یاد دارند که در جریان سوال از رئیس جمهور که برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد، احساس شد کاستی‌هایی در آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد که از تاثیر این کار کاسته است. گرچه آن اقدام آثار سوئی هم به همراه داشت. به همین جهت به فاصله کمی از این اتفاق جمعی از نمایندگان مجلس هشتم طرح اصلاح مواد مربوط به سوال از رئیس جمهور در آیین نامه داخلی مجلس را طرح کردیم و چون نمایندگان با تمام وجود کاستی‌های آیین نامه را احساس کردند به سرعت در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: در حال حاضر قرار باشد سوال از رئیس جمهور مطرح شود، با تغییر آیین نامه این کار موثر‌تر خواهد بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در دفاع از مطرح شدن دو فوریت طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: در ماده ۱۶۰ آیین نامه د اخلی مجلس از جمله دلایل توجیه دوفوریت طرح را ضرورت جلوگیری از فوت فرصت‌ها دانسته است. و این ضرورت اکنون وجود دارد زیرا رای اعتماد به سه وزیر باقی مانده دولت یازدهم در پیش است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم ادامه داد: ممکن است بعد از سفر آقای رئیس جمهور به نیویورک وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی شوند و بعد از آن مجلس یک هفته فرصت دارد درخصوص وزرای پیشنهادی تصمیم بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس افزود: ضرورت جلوگیری از فوت فرصت وجود دارد و به همین جهت این طرح را به صورت دوفوریتی مطرح کرده‌ایم و از نمایندگان نیز تقاضا داریم به دو فوریت آن رای دهند خصوصا از آن جهت که این مهم طرح پیچیده‌ای نیست و نیاز به بررسی طولانی مدت در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ندارد.

مطهری گفت: بدون شک روی این طرح کار شده و بدیهی است نمایندگان نیز می‌توانند پیشنهادات خود را برای تکمیل این طرح بیان کنند.

وی برای آشنایی بیشتر نمایندگان با طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس به ذکر ۲ نکته پرداخت و افزود: یکی از تغییرات انجام شده در این آیین نامه به این مهم اشاره دارد که در آیین نامه فعلی هر نماینده‌ای می‌تواند در همه موارد موافق یا مخالف ثبت نام کند و بعد هم کل وقت خود را به دیگری دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: این باعثشده یک نفر در همه موارد موافق یا مخالف ثبت نام می‌کند بدون آنکه قصد صحبت کردن داشته باشد و احترام بیرون آمدن نامش از قرعه بیشتر می‌شود در حالی که کسی خواهان صحبت کردن در خصوص وزرای پیشنهادی است که فقط در یک یا مورد ثبت نام کرده نام آن از قرعه بیرون آورده نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم تاکید کرد: ما در این اصلاحیه آمدیم جمله را این گونه اصلاح کردیم که اولا به جای دو نفر موافق یا مخالف که می‌توانند به مدت ۱۵ دقیقه صحبت کنند سه نفر به مدت ۱۰ دقیقه به ایراد سخنرانی می‌پردازند و هر یک از نمایندگان حق دارند نیمی از وقت خود را به نماینده دیگر که در آن مورد ثبت نام کرده است، اختصاص دهد.

وی یادآور شد: این مهم موجب می‌شود کسی که نامش از قرعه بیرون آمده حتما باید صحبت کند و فقط می‌تواند نیمی از وقت خود را به دیگری دهد در نتیجه کسی که قصد صحبت کردن در آن مورد را ندارد از ابتدا ثبت نام نکند و راه برای صحبت کردن کسانی که قصد اظهار نظر دارند باز می‌شود.

مطهری به نمونه‌ای دیگر از تغییرات طرح مذکور پرداخت و افزود: رای ممتنع در مورد رای اعتماد به وزرا حذف شده و رای گیری فقط شامل مخالف یا موافق خواهد بود؛ شرح این تغییرات مفصل است و امیدواریم با تایید نمایندگان به دو فوریت این طرح توضیحات کامل داده خواهد شد.

گفتنی است ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس به این شرح است:

ماده ۲۰۶ - قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام مى‏نمایند.

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحثدر مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک­نفر مخالف و یک­نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ مى‏دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. درپى اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود. درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر ازنمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک­نفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحثو بررسى براى تک تک وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام مى‏گیرد، رئیس جمهور مى‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‏طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأى‏گیرى به عمل مى‏آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏گیرى براى همه وزرا صورت

خواهد گرفت. سؤالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است ازطریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

تبصره ۱ - در موارد معرفى یک یا چند وزیر(کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک­ساعت بدون بحثدر کلیات برنامه‏‌ها و ترکیب هیأت‏وزیران تنها در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به‏ترتیب فوق‏الذکر اقدام خواهد شد.

تبصره ۲ - چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم(۱۳۵) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نماید.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز