خبرگزاری کار ایران

بازدید خبرنگاران مازندرانی از چند واحد تولیدی شهرک صنعتی آمل

بازدید خبرنگاران مازندرانی از چند واحد تولیدی شهرک صنعتی آمل
کد خبر : ۱۵۱۶۰۵۸

خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای مازندران امروز یک‌شنبه به مناسبت «هفته خبرنگار» و روز «حمایت از صنایع کوچک» در قالب تور صنعتی از چند واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی امام‌زاده عبدالله آمل بازدید کردند.

به گزارش ایلنا، شرکت «فولاد ذوب‌آهن» آمل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های قطعه‌سازی مازندران است که حدود دو هزار و ۲۰۰ نفر نیروی کار دارد و درزمینه تولید قطعات خودرو در شهرک صنعتی آمل فعالیت می‌کند و هدف از راه‌اندازی این واحد صنعتی، تولید انواع قطعات چدنی و فولادی با ظرفیت ۷۷ هزار و ۷۰۰ تن در سال است.

باوجود تولیدات گسترده این واحد تولیدی و حجم وسیعی از نیروی کار در این شرکت قطعه‌سازی، قطعی برق متناوب و مستمر تولیدات آن را با مشکل مواجه کرده و این واحد صنعتی به مدت طولانی از مدار خارج می‌شود.

ضرر و زیان ناشی از قطع برق واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار هنگفت است و تولیدکنندگان را با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو کرده که عمده‌ترین آن افزایش هزینه‌ها و خلل در تولید است.

میزان مصرفی انرژی برق این واحد تولیدی ۲۳ مگاوات است اما تنها ۳ مگاوات برق به این واحد اختصاص پیدا می‌کند.

شرکت‌ شهرک‌های صنعتی مازندران به‌منظور  حمایت از تولیدات و واحد‌های صنعتی، برنامه بازدید اصحاب رسانه را از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرک صنعتی امام‌زاده عبدالله آمل در دستور کار قرار داد که امروز یک‌شنبه بیست و یکم مردادماه انجام شد.

در نشستی که با حضور اعضای تور رسانه‌ای و مدیران شرکت فولادین ذوب‌آهن برگزار شد « مجتبی روشن» رئیس هیات مدیره این واحد صنعتی فرآیند تولید این مجموعه را تشریح کرد.

وی تولید انواع قطعات چدنی و آهن‌آلات و مقاطع فولادی را از تولیدات مهم‌ این کارخانه نام برد که در حال حاضر به یکی از شرکت‌های مهم در این حوزه تبدیل گشته است.

روشن، قطعی برق را از عمده مشکلات این واحد صنعتی عنوان کرد که در تولید این واحد تولیدی خلل ایجاد می‌کند.

وی، این را هم گفت: با وجود تقاضای شرکت ایران خودرو برای تولید قطعات مورد نیاز اما بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تولید در این مجموعه دپو شد و ایران‌خودر قادر به خریداری نیست.

روشن، میزان مطالبه این واحد تولیدی از شرکت ایران خودرو را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و عدم پرداخت تسهیلات بانکی را دیگر مشکل این واحد تولیدی برشمرد.

وی با بیان اینکه باوجود مشکلات مطروحه؛ باهمت و تلاش نیروهای ماهر تولیدات این مجموعه امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، افزود: محصولات این مجموعه به کشورهای آلمان، ایتالیا، عراق و ارمنستان ارسال می‌شود باوجود اینکه کشور ترکیه خود تولیدکننده قطعات خودرویی است اما از مشتری‌های این واحد صنعتی است.

روشن به احداث پروژه جدید «فولاد آلیاژ» در همین کارخانه اشاره کرد و گفت: این واحد تولیدی ظرفیت ۲۵۰ هزار تن تولید در سال را دارد که اگر وارد مدار شود بالغ بر ۱۸۰  میلیون یورو از فروش ارز جلوگیری می‌شود.

نمایندگان رسانه‌های گروهی همچنین از بخش‌های مختلف این واحد صنعتی بازدید کرده و با ساخت محصولات و فناوری‌های موجود در خطوط تولید این مجتمع صنعتی، آشنا شدند.

«شرکت صنایع دیرگداز آمل» از دیگر واحد‌های صنعتی دانش بنیان است که به گفته علی عزیزی مدیر اجرایی این واحد صنعتی، بزرگ‌ترین واحد تولید کننده آجر عایق نسوز در سطح کشور است که تاکنون توانسته محصول ۱۴ پروژه پتروشیمی و ۳۴ پروژه فولاد را تامین کرده است.

وی با تشریح ظرفیت‌های این شرکت دانش‌بنیان به چالش‌های پیش روی این واحد تولیدی نیز اشاره کرد و قطعی گاز را مهم‌ترین چالش عنوان کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه آجرهای عایق باید در دمای ۱۷۰۰ درجه حرارت بگیرد تا بتواند دمای ۱۵۰۰ درجه گرما را تحمل کند اما قطعی برق این واحد تولیدی را با مشکل جدی روبرو می‌کند.

عزیزی عدم نیروی کار مجرب و تحصیل کرده را دیگر چالش پیش رو اشاره کرد و افزود: همچنین بازرگان نماها یا سوداگران تیشه به ریشه این واحد تولیدی میی‌زنند و به همان ترتیب سفره کارگر را کوچک‌تر کرده و به صنعت نیز ضربه آسیب می‌رسانند.

فرآورده‌‌های این واحد تولیدی برای عایق کردن مکان‌های حساس استفاده شده و دمای ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ درجه را تحمل می‌کند و در پتروشیمی، فولاد، ریخته‌گری استفاده می‌شود.

وی در پایان خواستار حمایت از این واحد تولیدی شد واحدی که محصولات دیگر شرکت‌ها در این مکان ارزیابی می‌شود.

اصحاب رسانه همچنین از خطوط تولید محصولات لبنی «آسیاب طلایی» در این شهرک صنعتی بازدید کردند این شرکت که تولید کننده انواع سرکه، سس سرد و‌گرم، شوری‌جات و ترشیجات است محصولات خود را به سراسر کشور و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه و سوریه صادر می‌کند.

به گفته قربانی مدیر کنترل کیفیت شرکت «دلوسه» ۴۰۰ نیروی مستقیم و ۱۰۰۰ نیروی غیر مستقیم دارد و بیش از ۵۰۰ نوع محصول در این واحد تولید می‌شود.

قربانی میزان تولید روزانه این شرکت را ۶۰ الی ۷۰ تن اعلام کرد.

شهرک صنعتی امام‌زاده عبدالله با ۹۲ هکتار وسعت، بزرگ‌ترین شهرک صعنتی شهرستان آمل است در هفت کیلومتری شهر واقع شده و به دلیل نزدیک بودن به محور مواصلاتی هراز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تاکنون ۲۳۹ قرارداد در این شهرک منعقد شده است، از این تعداد ۱۹۸ قرارداد به بهره‌برداری رسید.

به گفته حمید احمدی مدیر اجرایی شهرک، ۱۶۷ واحد تولیدی معادل ۸۵ درصد در این شهرک صنعتی فعال است و ۴۱ طرح صنعتی در اینجا وجود دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز