گزارش ایلنا از حذف دفترچه های تامین اجتماعی؛
ارائه خدمات درمانی با کارت ملی/راه اندازی سامانه غیرحضوری

بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی میتوانند با ارائه کارت ملی از خدمات درمانی و تشخیصی بدون دفترچه در همه مراکز ملکی و طرف قرارداد بهرهمند و استحقاق درمان خود را از روشهای مختلف استعلام کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، با توقف فرآیند صدور دفترچه جدید برای بیمهشدگان و مستمریبگیران اصلی و تبعی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای اسفند امسال، برنامه اصلاحات ساختاری در بخش درمان سازمان و ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی تأمین اجتماعی وارد فاز تازهای شده است.
با فراهم شدن بسترهای صدور نسخه الکترونیک در مطبها و مراکز تشخیصی، دارویی و درمانی طرف قرارداد تأمین اجتماعی، بیمهشدگان، بازنشستگان و مستمریبگیران از این پس میتوانند بدون نیاز به ارائه دفترچه درمانی، تنها با ارائه کارت ملی یا شناسنامه یا جلد دفترچه های درمانی نزد خود خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.
طرح «3070» که اجرای آن از نیمه دوم سال 1399 از سوی سازمان تأمین اجتماعی آغازشده، طرحی ملی و عظیم است در قالب 30 خدمت اصلی این سازمان بهصورت الکترونیک و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به بیمهشدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمریبگیران ارائه میشود.
این سامانه قرار است به بیش از یکمیلیون و ۲۰۰ هزار کارفرمای تحت پوشش قانون تأمین اجتماعی خدمات غیرحضوری ارائه کند و پیشبینیشده که با اجرای این طرح 70 میلیون بار مراجعه از 96 میلیون بار مراجعه حضوری سالانه به واحدهای اجرایی این سازمان کاهش یابد.
همه بیمهشدگان و مستمریبگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی میتوانند با مراجعه به سایت سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.
بر این اساس، همه بیمهشدگان و مستمریبگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی میتوانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق روشهای مختلفی ازجمله مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، شمارهگیری #۱۴۲۰*۴*، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان و شمارهگیری #۱*۱۴۲۰*۴*، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.
همچنین بیمهشدگان میتوانند از روشهای استفاده از اپلکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان یا شمارهگیری #۱۶۶۶*، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق سنجی)، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان استحقاق درمان خود را استعلام کنند.
در مواردی که بیمهشده بر اساس نتایج دریافتی از روشهای فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض میتواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.
همه بیمهشدگان در صورت ایجاد حساب کاربری میتوانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمهشدگان بررسی کنند.
با اجرای طرح ابلاغی الکترونیکی احکام مطالباتی کارفرمایان از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی در قالب طرح 3070 ازاینپس ابلاغ احکام و اعتراض کارفرمایان به بدهیهای برآوردی بهصورت الکترونیکی و از طریق این سامانه به شکل کاملاً غیرحضوری انجام میشود.
در مواردی که سازمان نسبت به صدور ابلاغیه مربوط به کارگاه های کارفرما مینماید مراتب از طریق ارسال پیامک به او اطلاعرسانی شده تا در اولین فرصت نسبت به ورود به سامانه پورتال کاربری خود اقدام نموده و از مفاد ابلاغیه آگاه شوند.
کلیه اوراق و احکام مطالباتی صادرشده توسط سازمان جهت مخاطبان کارفرما بلافاصله در منوی کارفرمایان، منوی مکاتبات و ابلاغها قابلمشاهده بوده و کارفرما میبایست از طریق منوی مذکور و با درج کد کارگاه مورد نظر و انجام عملیات جستجو نسبت به مشاهده مفاد ابلاغیه اقدام و آگاهی حاصل نماید.
با توجه به اینکه در برخی موارد به دلیل نقص در سامانههای مخابراتی با موارد دیگر پیامک اطلاعرسانی به کارفرمایان با موفقیت ارسال نمیگردد، لذا ضروری است کارفرمایان به صورت مرتب از پورتال کارفرمایی خود در سامانه مزبور رؤیت و اطلاع حاصل نمایند.
بنا به اعلام سازمان تأمین اجتماعی کشور، برای اجرایی شدن این طرح هرکدام از استانها مسئولیت بررسی دقیق و همهجانبه شرایط یکی از سرویسهای غیرحضوری را بر عهده خواهند گرفت و مدیران استانها بهعنوان مطالبه گر و مسئول پیگیری برای رفع اشکالات و ارتقاء این سرویسها مسئولیت بسیار مهمی بر عهدهدارند.
همچنین داشبورد مدیریتی برای مدیران استانی این سازمان ایجاد میشود و مدیران استانی میتوانند وضعیت خدمات غیرحضوری ارائهشده به جامعه تحت پوشش را بهصورت مستمر کنترل کرده و تمهیدات لازم را برای رفع اشکالات احتمالی و توسعه خدمات غیرحضوری اتخاذ کنند.
راه اندازی سامانه غیرحضوری
محمد خورشیدی مدیر درمان تأمین اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه طرح حذف دفترچههای کاغذی در قالب اجرای طرح نسخه الکترونیک از اول اسفندماه عملیاتی شد، گفت: این طرح در تمامی مطلبها، آزمایشگاهها و داروخانهها اجرایی شد.
وی بابیان اینکه در قالب این طرح نسخه الکترونیک توسط پزشکان پیچیده میشود، افزود: طبق این طرح، ضرورت داشتن دفترچه بیمعنا میشود و چاپ آن از اول اسفندماه متوقف شد.
مدیر درمان تأمین اجتماعی مازندران بااینکه در قالب طرح، بیمار با ارائه کد ملی میتواند از خدمات درمانی بهرهمند شود، گفت: وقتی دارویی برای بیماری نوشته شود میتواند آن را در تمام داروخانههای کشور دریافت کند.
خورشیدی گفت: اگر درجایی شرایط نسخه الکترونیک مهیا نبود، پزشک میتواند در سربرگ خود دارو را بنویسد و بیمار آن را دریافت کند.
به گفته مدیر درمان تأمین اجتماعی مازندران مکاتبات و اطلاعرسانی لازم برای اجرای طرح نسخه الکترونیک در استان صورت گرفته است، امید آن است این طرح بهخوبی در استان اجرایی و عملیاتی شود.
خورشیدی گفت:حذف دفترچههای فیزیکی و کاغذی و ارائه خدمات بهصورت الکترونیکی نهتنها به کاهش هزینهها بلکه جلوگیری از اتلاف وقت منجر شده و بهنوعی رضایتمندی بیمهشدگان را به وجود میآورد.
وی ادامه داد:ضمن اینکه با اجرای درست این طرح دو میلیون از جمعیت استان تحت پوشش خدمات تأمین اجتماعی، از مزایای این طرح استفاده خواهند کرد.