خبرگزاری کار ایران

بحرانِ تورم اقتصاد کشور را درگیر کرده است

بحرانِ تورم اقتصاد کشور را درگیر کرده است
کد خبر : ۱۴۹۷۵۲۹

سال ۹۷ حجم تولید لوازم خانگی داخلی نزدیک به ۸ میلیون دستگاه بود اما با همت، تلاش و پشتکار صنعتگران کشور در حوزه لوازم خانگی و با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، خوشبختانه این خلأ به خوبی پر شد و در سال گذشته ۱۷ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شد که نشان از رشد این صنعت در کشور داشت.

سال ۹۷ حجم تولید لوازم خانگی داخلی نزدیک به ۸ میلیون دستگاه بود اما با همت، تلاش و پشتکار صنعتگران کشور در حوزه لوازم خانگی و با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، خوشبختانه این خلأ به خوبی پر شد و در سال گذشته ۱۷ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شد که نشان از رشد این صنعت در کشور داشت. علیرضا محمدی‌دانیالی رئیس هیات مدیره انجمن اقتصادی و ملی صنایع لوازم خانگی ایران در اینباره نوشت؛

به گزارش ایلنا به نقل از اهام ایران، این رشد کمی و کیفی صنایع لوازم خانگی در سال گذشته بر اساس آمارها ۱۲‌ درصد بود. این اقتصاد ملی را باید جشن گرفت و از همه صنعت گران صنعت لوازم خانگی برای تحقق این کار مهم و تامین نیاز بازار داخل قدردانی و حمایت کرد. اما با این موجود، موانع بزرگی در اقتصاد کلان وجود دارد که تا آن‌ها حل نشوند یا شاهد کاهش ملموس آن‌ها نباشیم، برای رشد و پویایی اقتصاد خرد نیز نمی‌توان انتظارات زیادی داشت.

 

یکی از بحران‌های بزرگ که اقتصاد کشور را درگیر کرده تورم بالاست. بر این باور هستم برای جراحی اقتصادی نیاز به تیم متخصص داریم. متاسفانه در شرایط فعلی اقتصاد ایران، هم بیمار ما آماده نیست و هم تیم متخصص قوی موردنیاز در بدنه دولت که جرات و توان این جراحی بزرگ را داشته باشند دیده نمی‌شود. توجه داشته باشیم هر چقدر این جراحی دیرتر انجام شود شرایط بیمار که همان اقتصاد کشور است وخیم‌تر خواهد شد.

سیاست خارجی و  داخلی دولت‌ها باید در خدمت منافع ملی باشند تا رشد اقتصادی مسیر خود را طی کرده و باعث ایجاد رفاه برای جامعه و پویایی برای صنایع کشور شود. بنابراین بخشی از ایجاد و فراهم شدن رشد و توسعه و زیرساخت‌ها به سیاست خارجی کشورها مربوط می‌شود؛ بدون تعامل سازنده و گفت‌وگوی موثر با دنیا که البته مفهوم آن تسلیم شدن نیست، راه‌حل مطمئنی برای بهبود اقتصاد کشور پیدا نخواهیم کرد. ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو ۲۰۲۴) فرصتی طلایی برای نمایش و جذب مشتری‌های جهانی برای کالا و خدمات ایرانی و توانایی علمی و اقتصادی و صنعتی کشورمان به شمار می‌آید چرا که در آن بیش از ۲۰۰۰ تاجر خارجی از ۸۵ کشور جهان حضور داشتند. این نمایشگاه علاوه بر اینکه ظرفیت و فرصت بی‌نظیری را به صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای معرفی خود به بازارهای هدف جهانی و مشتریان بین‌المللی کالا و خدمات آن‌ها می‌دهد، بستر بی‌نظیری برای نمایش فرهنگ و تمدن ایرانی به شرکت‌کنندگان خارجی و همچنین ایجاد و توسعه دیپلماسی فرهنگی و همچنین علمی بین ایران و دیگر کشورهای جهان به شمار می‌آید.

امروزه برگزاری نمایشگاه‌های اکسپو در سطح جهان، یکی از بهترین راه‌های گسترش تجارت و رشد تبادلات اقتصادی کشورهای میزبان این نمایشگاه‌ها به شمار می‌آید. این نمایشگاه همچنین بستری برای معرفی توان صنعتی ایران و همچنین بازار ناشناخته ایران به تجار، صنعتگران و مهم‌تر از آن دولت مردان و سیاست‌گذاران اقتصادی و سیاسی سایر کشورهای جهان است. باید از این فرصت‌ها برای توسعه صادرات کالاهای صنعتی استفاده بهینه را به‌عمل آورد. باید یک عزم بزرگ ملی، حاکمیت و مردم، برای ایجاد رشد و توسعه پایدار و حداقل رشد اقتصادی مداوم ایجاد شود تا با الگو گرفتن از مدل‌های موفق جهانی و تجارب مفید بشری برای ایجاد رشد اقتصادی و بزرگ‌تر شدن تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه ملی اقدام گردد. الگوی موفق رشد اقتصادی از غرب و شرق از کره جنوبی و سنگاپور و چین و ترکیه و امارات … بر اساس اقتصاد آزاد، واگذاری کامل اقتصاد به بخش خصوصی و تامین امنیت سرمایه‌گذاری و تامین زیرساخت‌ها توسط دولت‌ها می باشد. نمی‌توان با مدل‌های روسی و کره شمالی به رشد و توسعه پایدار کشور رسید. با قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب ارزی و واگذاری بیش از ۸۰ درصد اقتصاد به دولت و نهادهای خصولتی نباید منتظر حل مشکلات اقتصادی مردم بود.

امیدواریم در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» شاهد تغییر اساسی سیاست‌های دولت برای بهبود روابط با کشورها و تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی به عرضه و تقاضا به جای قیمت‌گذاری دستوری، واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی به جای اقتصاد متمرکز دولتی و خصولتی، تعدیل نرخ ارز با تورم به جای سرکوب ارزی و حمایت از تولید مولد داخلی و کمک به بهبود شاخص‌های اقتصادی که از الزامات جهش تولید می‌باشند، باشیم.

فرصت‌های موجود جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور چون برق و باد از دست رفته و می‌روند و قبل از تشدید بحران‌ها و تاخیر بیشتر باید سریعا برای رفع موانع و گرفتن تصمیم‌های سخت و اساسی اقدام کرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز