خبرگزاری کار ایران

کسب رتبه برتر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در رتبه‌بندی انجمن‌ها و تشکل‌های اتاق ایران برای سومین سال

کسب رتبه برتر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در رتبه‌بندی انجمن‌ها و تشکل‌های اتاق ایران برای سومین سال
کد خبر : ۱۴۹۷۵۰۷

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گزارش رتبه‌بندی تشکل‌های عضو را اعلام کرد که بر اساس آن انجمن صنایع لوازم خانگی ایران توانست در بسیاری از بخش‌ها موفق عمل کند.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گزارش رتبه‌بندی تشکل‌های عضو را اعلام کرد که بر اساس آن انجمن صنایع لوازم خانگی ایران توانست در بسیاری از بخش‌ها موفق عمل کند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران برای سومین سال پیاپی رتبه A کسب کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل ازاهام ایران، رتبه‌بندی تشکل‌ها پروژه‌ای است که در اتاق ایران با هدف ارتقای جایگاه این بخش از سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفته و هر ساله، قبل از آغاز فرآیند اجرایی رتبه‌بندی، شاخص‌های آن در نشست‌های مشورتی با جمعی از تشکل‌ها به‌روزرسانی می‌شود.  رتبه‌بندی تشکل‌ها در حال حاضر بر اساس ۵ مولفه حکمرانی، عضویت، خدمات، تاثیرگذاری بر سیاست و تنظیم‌گری انجام می‌شود که هر کدام از مولفه‌های فوق دارای معیارها و زیرشاخه‌های خاص خود هستند که در ارزیابی انواع تشکل‌ها متفاوت است.

 

ارزیابی تشکل‎های اقتصادی یکی از نخستین الزامات تعیین رویکرد سازمان‌های بالادستی (نظیر اتاق بازرگانی ایران در تعامل با تشکل‌ها به شمار می‌آید. طراحی یک مدل استاندارد که امکان ارزشیابی جامع متناسب با ابعاد مختلف مدیریت تشکل‌ها را فراهم آورد پیش شرط اجرای طرح رتبه‌بندی تشکل‌های اقتصادی ایران محسوب می‌شود.

ارزیابی هدفمند و قاعده‌مند تشکل‌های کسب‌وکار نیازمند بهره‌گیری از یک چارچوب نظری استاندارد و استناد به الگویی قابل توسعه به منظور تعیین مولفه‌های اصلی و شاخص شاخص‌ها و در نهایت تعریف شاخص‌های ارزیابی است.

یکی از جامع‌ترین مدل‌های مفهومی موجود که از قابلیت تبیین و تشریح محورهای کلیدی و ماموریت‌های اصلی سازمان‌های میانجی از جمله تشکل‌های اقتصادی برخوردار است. مدل اشمیتر و استریک است که به خوبی بیانگر ماهیت کارکردی این دسته از سازمان‌هاست.

بر مبنای مدل اشمیتر یک تشکل کسب‌وکار (عضو محور) باید به گونه‌ای عمل کند که علاوه بر اینکه (بمنظور تامین منابع موردنیاز و پایداری سازمانی خدمات ویژه‌ای به اعضاء ارائه می‌کند، بتواند مشوق‌های قانع‌کننده‌ای به نهادهای حاکمیتی تاکید بر سازمان‌های دولتی ارائه نماید تا قابلیت اعمال نفوذ و تاثیرگذاری بر تصمیمات و سیاستهای کلان دولتی را داشته باشد. این منطق مبادله در مدل مذکور در دو وجه منطق عضویت و منطق نفوذ قابل تحلیل است موفقیت در تحقق این اهداف وابسته به برخورداری از نوعی عقلانیت اداری و عقلانیت نمایندگی است که در عمل چهار محور اساسی تعادل بخشی به فعالیت‌های یک تشکل اقتصادی را در بر می‌گیرد.

با جمع‌بندی مباحث مطرح شده می‌توان گفت بر مبنای مدل اشمیتر سازمان‌های کارفرمایی غیردولتی به منظور ایفای موثر نقش میانجی‌گری بین دولت و بخش خصوصی پایداری سازمانی و تداوم عملکرد متوازن باید ماموریت‌های خود را در چهار حوزه کلیدی تعریف کنند و تمامی سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی را معطوف به تحقق این ماموریت‌های چهارگانه نمایند:

نکته قابل‌توجه در این بخش اهمیت بسیار زیاد کیفیت حکمرانی شیوه اداری تشکل های اقتصادی است که می توان از آن به عنوان سنگ بنا و پیش نیاز تحقق ماموریت‌های چهارگانه مطرح شده در مدل اشمیتر یاد کرد. از این رو پنجمین مولفه انتخاب شده برای ارزیابی تشکل‌های اقتصادی حکمرانی است که باید به طور ویژه با سنجش شاخص‌های استاندارد به تحلیل وضعیت تشکل‌ها در این حوزه پرداخته شود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گزارش رتبه‌بندی تشکل‌های عضو را اعلام کرد که بر اساس آن انجمن صنایع لوازم خانگی ایران توانست در بسیاری از بخش‌ها موفق عمل کند.

وضعیت انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در مولفه حکمرانی

وضعیت تشکل در مولفه‌های رتبه‌بندی در بخش حکمرانی و عضویت، عالی و در بخش خدمات و تاثیرگذاری بر سیاست نیز مطلوب عنوان شده است. همچنین وضعیت تشکل در مولفه حکمرانی در طرح رتبه‌بندی تشکل‌های عضو اتاق ایران نشان می‌دهد، انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در حوزه‌های مدیریت و منابع انسانی، کمیته‌ها و کمیسیون‌ها، روابط‌عمومی، فناوری و اطلاعات، مسئولیت اجتماعی، ساختار

سازمانی و زیرساختی از نمره کامل ۱۰۰ را گرفته است. همچنین انجمن ملی صنایع لوازم خانگی در بخش مجمع عمومی و اساسنامه و سیستم و روش تامین مالی تشکل نمره بالای ۸۵ را کسب کرده است.

وضعیت انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در مولفه عضویت

قدرت و نفوذ تشکل‌های اقتصادی و کارفرمایی در عرضه سیاست‌گذاری نسبت قابل توجهی با تعداد اعضاء و کیفیت آن  دارد. هر چه تعداد اعضاء بالاتر باشد، حوزه و دامنه نفوذ تشکل بیشتر می‌شود. لذا تعداد اعضاء مبنای مشروعیت و قدرت‌یابی تشکل‌های اقتصادی محسوب می‌شود. در همین زمینه انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران موفق شده است در بخش‌های میزان مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعت در تشکل، تدوین برنامه توسعه عضویت، تهیه پکیج معرفی و راهنمای عضویت در تشکل، میزان پوشش و عضویت تعداد فعالان صنعت عالی عمل کند.

وضعیت انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در مولفه خدمات

آنچه تشکل‌ها بیش از ورود به بحث خدمات باید بدان توجه کنند، ارتباط معناداری است که بین خدمات و خروجی اصلی تشکل‌ها یعنی تاثیرگذاری بر دولت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها وجود دارد. رهبران تشکل‌ها باید بدانند که سرمایه‌گذاری در خدمات و ایجاد زیرساخت‌های لازم در آن، زمینه‌ساز ورود سه منبع قدرت اعم از پول، نیروی انسانی ماهر و جذب اعضای بیشتر به تشکل‌هاست. بنابراین ارائه خدمات به تعبیری اساس گرانیگاه رشد و توسعه تشکل‌ها است. در این بخش نتایج ارزیابی انجمن ملی صنایع نشان می‌دهد انجمن در بخش خدمات عمومی، اعزام هیات تجاری و تاثیرگذاری بر کشور بازارهای هدف، خدمات نمایشگاهی، همایش و پاویون نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را کسب کرده است.

وضعیت انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در مولفه تاثیرگذاری بر سیاست

سرشت  اصلی شکلگیری تشکل‌های اقتصادی و صنفی تاثیرگذاری بر فرآیند سیاست‌گذاری کشور است. با وجود گذشت بیش از ۱۰۰ سال از شکل‌گیری تشکل‌های اقتصادی در شکل مدرن، همچنان تاثیرگذاری ممتازی بر فرآیند سیاست‌گذاری کلان و ملی ندارند. کسب جایگاه موثر در طراحی، تصویب و اجرای سیاست‌ها ممکن نیست مگر با طرح مشکلات، ضرورت‌ها و وضعیت بنگاه‌ها در شاخه‌های مختلف کسب‌وکار. مادامی که نیازها و خواسته‌های اجتماعی، اقتصادی و … شاخه‌‌های مختلف کسب‌وکار در منظر عموم و سیاست‌گذاران نباشد و اهمیت آن‌ها مورد پذیرش اکثریت قرار نگیرد، در دستور کار سیاست‌گذاران نیز نخواهد بود و یا به سختی و با هزینه بسیار بالا قرار می‌گیرد.  در این مولفه انجمن ملی صنایع ملی لوازم خانگی توانست در بخش‌های شناسایی و ارتباط با سایر NGO و نهادها، ارتباط با دولت، ارتباط با رسانه، ارتباط و تعامل با اتاق ایران نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را کسب کند.

وضعیت انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در مولفه تنظیم‌گری

وضعیت نقش تنظیم‌گری و جهت‌دهی به مطالبات بخش خصوصی در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های کلان دولت، یکی از ماموریت‌های اصلی تشکل‌هاست. انجام وظایف مرتبط با این حوزه نقشی تعیین‌کننده در ارتباط و تعامل با دولت‌ها خواهد داشت. در این مولفه، انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران «مرجع بودن استعلام از سمت نهادهای داخلی» مطلوب ارزیابی شده است.  لازم به ذکر است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، واحد رتبه‌بندی اتاق ایران در نظر دارد در ارزیابی سال آتی ضمن استفاده از نظرات و پیشنهادات تشکل‌‎ها برای به‌روزرسانی شاخص‌ها، دوره بلوغ آنها را نیز در ارزیابی، مد نظر قرار دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز