جو روانی لوازم خانگی را گران کرد نه تولیدکنندگان
بازار لوازم خانگی هر چند همانند سایر بازارها در رکود قابل توجهی به سر می برد، اما در سایه همین رکود شاهد رشد قیمت برخی از لوازم خانگی در بازار هستیم؛ رشدی که به گفته معاون صنایع عمومی وزارت صمت از سوی کارخانهها نبوده و بیشتر جو روانی حاکم در بازار بر آن اثر داشته است.
به گزارش ایلنا و به نقل از صدای بورس، انحصاری شدن بازار لوازم خانگی و ناتوانی تولیدکنندگان داخلی برای پاسخگویی به این نیاز از جمله دلایلی است که به گفته فعالان بازار لوازم خانگی موجب شده تا قیمت در بازار آزاد افزایشی شود؛ هرچند تولید کنندگان مدعی هستند این افزایش قیمت در کارخانه ها رخ نداده است.
به همین دلیل تولیدکنندگان با توجه به بالا رفتن هزینههای تولید بارها درخواست افزایش تولید دادهاند و حتی در مقطعی بدون مجوز دولت اقدام به افزایش قیمت کرده اند که با برخورد سازمان های مرتبط مجبور به تعدیل قیمت شدند.
با توجه به اینکه تولیدکنندگان افزایش قیمتی نداشتهاند، اما چه عاملی موجب شده تا بازار روند صعودی به خود گیرد. فعالان بازار در این باره به یک عامل پنهان اشاره میکنند. به گفته آنان، با توجه به اینکه تولیدکنندگان تنها با عمده فروشان در ارتباط هستند تبادل قیمتی با عمده فروشان صورت می گیرد و با این شرایط هرچند رشد قیمت در بازار دیده نمی شود، اما به راحتی لمس می شود. فعالان بازار لوازم خانگی از افزایش 10 تا 18 درصد قیمت در بازار خبر می دهند، رشدی که معتقدند تا 20 روز آینده افزایش بیشتری نیز خواهد داشت.