خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

اولویت مراجع رسیدگی به دادخواست‌های کارگری و کارفرمایی، حل و فصل سازشی آن‌ها است

اولویت مراجع رسیدگی به دادخواست‌های کارگری و کارفرمایی، حل و فصل سازشی آن‌ها است
کد خبر : ۱۴۳۳۲۱۹

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: اولویت و تلاش همکاران در مراجع رسیدگی به دادخواست ها در بحث دعاوی کارگری و کارفرمایی، سازش و حل و فصل سازشی آن‌ها است.

سید فرهاد ناصری نیا در گفت و گو با ایلنای لرستان با اشاره به رسالت مهم وزارت کار در صیانت از جامعه کار و تلاش، اظهار کرد: در واحدهای اقتصادی در برخی اوقات اختلاف بین کارگر و کارفرما بدلیل عواملی اتفاق میفتد و گاهاً این اختلافات به جهت اختلاف شخصی و یا عدم به موقع و درست حقوق و مزایا و در برخی موارد مشکلات اقتصادی بوجود می‌آید و منجر به طرح دادخواست از طرف کارگران شود و لازم است با استفاده از ظرفیت سه جانبه گرایی و هماهنگی لازم بین آنها از بروز اختلافات جلوگیری کرد تا مشکلی برای تولید و تعطیلی آن واحد اقتصادی بوجود نیاید.

وی با بیان اینکه پیشگیری و رفع مشکلات بین کارگر و کارفرما قبل از بروز اختلاف باید صورت گیرد، گفت: با توجه به وضعیت تحریم اقتصادی در کشور ممکن است برخی از واحدها دچار مشکل شوند و یا از بین رفتن صنایع قدیم و ایجاد صنایع جدید، خصوصی‌سازی در کسب و کار و استفاده از فناوری‌های جدیدی با اختلافات فردی منجر به اخراج کارگران می‌شود که در این راستا دستگاهای تخصصی مرتبط با پیش بینی لازم اقداماتی را جهت جلوگیری ازتعطیلی این واحدهای اقتصادی انجام دهند تا منجر به اخراج کارگران نشود. 

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد: با توجه به رسالت اصلی وزارت کار، یکی از برنامه‌های  این اداره کل، نظارت و مشاوره‌های مستمر و آموزش‌های لازم جهت جلوگیری از اختلافات بین کارگر و کارفرما در محیط کار و از طریق تفاهم و توافق حل و فصل می‌شود، چرا که بهترین تصمیم توافق خواهد بود که در نهایت موجب جلوگیری از سرگردانی مراجعان، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و تسریع در حل و فصل اختلافات خواهد شد.

ناصری نیا به دادخواست های واصله نه ماهه سال جاری در مراجع رسیدگی اشاره کرد و افزود: امسال بیش از 8 هزار دادخواست کارگری در مراجع رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی استان ثبت شده که تاکنون بیش از 7 هزار 600 دادخواست منجر به صدور رأی شده است.

وی مدت زمان رسیدگی به دادخواست های واصله را در هیئت های تسخیص 21 روز عنوان کرد و ادامه داد: با برنامه ریزی و تلاش های صورت گرفته توسط همکاران و اعضای هیئت‎های تشخیص و حل اختلاف استان، جهت ایجاد وحدت رویه در رسیدگی به پرونده‌های بین کارگران و کارفرمایان، تلاش شده تا صدور آراء بر اساس توافق و بصورت سازشی انجام شود که در این راستا در نه ماهه سال جاریبیش از  40 درصد دادخواست های رسیدگی شده به سازش ختم شده است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار کرد: برای تسریع در بررسی دادخواست کارگری و کارفرمایی علاوه بر افزایش تعداد مراجع رسیدگی در سطح استان ، تعداد جلسات این مراجع بیشتر شده و امسال 25 هیئت تشخیص و 11 هیئت حل اختلاف به دعاوی ثبت شده رسیدگی می‌کنند.

وی به سامانه‌های ایجاد شده جهت تسهیل شرایط برای جامعه کارگری و کارفرمایی در ثبت شکایات و مشکلات آنان اشاره کرد و تصریح کرد: کارگران و کارفرمایان برای استفاده از خدمات غیر خضوری از جمله ثبت شکایت و دادخواست‌ها باید ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام کنند و سپس می‌توانند شخصاً با ورود به سامانه جامع روابط کار به نشانی www. prkar.mcls. gov.ir از خدمات آن استفاده کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز